Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Збитки власникам землі та землекористувачам визначатимуть за новою методикою

25.11.2020

У Мінекономіки пропонують оновити Методику експертної грошової оцінки земельних ділянок та викласти у новій редакції Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Чинний Порядок передбачає, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними міськими, районними державними адміністраціями, але такий підхід не відповідає вимогам статті 13 Закону України «Про оцінку земель», де визначено обов'язковість проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що відповідають європейській та світовій практиці.

Згідно з проектом оцінка збитків проводиться на принципах, визначених пунктами 4 - 10 Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою Кабміну № 1440, та припущеннях про типовий характер використання земельної ділянки.

До реальних збитків власників землі та землекористувачів, що підлягають відшкодуванню включаються:

  • вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво;
  • вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень;
  • вартість лісових і деревно-чагарникових насаджень;
  • вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд;
  • понесені або необхідні витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи.

У разі неможливості відновлення порушеної земельної ділянки до попереднього стану або у разі, коли затрати на приведення земельної ділянки у попередній стан перевищують ринкову вартість, розмір реальних збитків дорівнює вартості такої земельної ділянки, визначеній на дату оцінки з урахуванням її стану до порушення.

Якщо земельна ділянка може бути приведена до попереднього стану і при цьому затрати не перевищують ринкову вартість земельної ділянки (права користування нею), розмір реальних збитків дорівнює сумі затрат на приведення земельної ділянки у стан до завдання шкоди.

У разі об'єктивної неможливості використання земельної ділянки її власником або землекористувачем у результаті порушення його прав, або неправомірного використання земельної ділянки, що унеможливило самостійне використання земельної ділянки власником або землекористувачем, або отримання доходу від її використання іншою особою, а також внаслідок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, визначається розмір упущеної вигоди, до якого включаються, у тому числі збитки, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами.

Оцінка упущеної вигоди проводиться шляхом застосування:

  • оціночної процедури накопичення чистого операційного доходу (чистого грошового потоку, прибутку), який не отримав власник земельної ділянки або землекористувач, починаючи з установленої дати неможливості власного використання ним земельної ділянки до дати оцінки;

  • оціночної процедури дисконтування чистого операційного доходу (чистого грошового потоку, прибутку), який не отримає власник земельної ділянки або землекористувач, якому завдано збитків, від дати ймовірного відшкодування збитків у розмірі вартості земельної ділянки, визначеної з урахуванням стану земельної ділянки до порушення, або від дати, з якої таке використання буде можливим, до дати оцінки, відповідно до абзацу другого частини третьої статті 22 Цивільного кодексу України (у разі припущення про неможливість використання земельної ділянки її власником або землекористувачем, після дати оцінки);

  • інших оціночних процедур з визначення розміру упущеної вигоди.

У таких випадках розмір збитків дорівнює сумі розміру реальних збитків, визначеному відповідно до пункту 52 цієї Методики, та розміру упущеної вигоди.

Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки повинен містити чітке обґрунтування застосованих оціночних процедур з визначення розміру реальних збитків та упущеної вигоди.

Стандартизована оцінка розміру збитків, завданих власникам та користувачам земельних ділянок унаслідок непроведення у визначений робочим проектом землеустрою щодо рекультивації порушених земель строк робіт з їх рекультивації після проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, що спричинило зміни у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та в гідрологічному режимі земель, може проводитись за формулою:

Зр = ВК x (С / 100) x (Т / 12),

де Зр - розмір збитків, гривень;

ВК - кошторисна вартість комплексу робіт з рекультивації порушених земель відповідно до робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель, гривень;

Т - період, на який затримано виконання передбачених зазначеним проектом робіт, місяців;

С - облікова ставка Національного банку, встановлена на дату визначення розміру збитків, відсотків.

www.me.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент затвердив мораторій на перевірки бізнесу Оновлено правила ведення військового обліку: постанова КМУ від 16.07.2025 Оприлюднено зміни до КЗпП щодо встановлення наявності ознак трудових відносин Чи потрібно переоформлювати документи, якщо змінилася на...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
01.08.2025
Документи, які набули чинності з 28 липня по 3 серпня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 03.06.2025 № 4466-IX «Про факторинг» Закон України від 18.06.2025 № 4503-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентств...
01.08.2025
Зміни в законодавстві з 28 липня по 1 серпня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Президент підписав Закон про факторинг Закон передбачає удосконалення регулювання факторингу в Україні та окремих положень чинних законів України, що стосуються надання факторингових послуг. Кабмін вкотре оновив правила військового обліку та п...
01.08.2025
Як здійснюватиметься нагляд за надавачами нефінансових платіжних послуг в межах запровадження відкритого банкінгу
Унесено зміни до нормативно-правових актів НБУ щодо нагляду на платіжному ринку. Зміни стосуються небанківських надавачів платіжних послуг із надання відомостей із рахунків та з ініціювання платіжних операцій. Національний банк визначив порядок здійснення нагляду за надавачами нефінансових платіжних...
Кращі матеріали