Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Порядок проведення індексації в серпні 2016 року

(Щодо індексації стипендій див. Індексація стипендій: правила залежать від курсу навчанняІндексація стипендій студентів 2-5 курсів).

Працівники 1–25-го тарифних розрядів за ЄТС

Право на поточну індексацію доходів серпня цього року у зв’язку з підвищенням окладів у травні 2016 року для такої категорії не настало. Індекс інфляції у червні, який міг би вплинути на долю індексації в серпні, дорівнює 99,8 %, що менше порогу індексації (103 %).

Тому ті працівники, за якими залишилося право на так звану фіксовану індексацію (зараз законодавство такого терміна не містить), отримають лише її. Ідеться про осіб, для яких належну їм на кінець листопада 2015 року суму індексації було зменшено на розмір зростання постійних складових у грудні 2015-го, а згодом – у травні 2016 року. І при цьому зростання зарплати виявилося меншим. Зміни в розмірі фіксованої індексації в бік зменшення для таких працівників можливі лише при індивідуальному підвищенні окладів.

Ті працівники, які на кінець грудня 2015 року втратили право на індексацію, отримують зар-
плату за серпень без індексації. Це стосується і новоприйнятих та переведених у 2016 році працівників та тих, хто вийшов у цьому році на роботу після відпустки для догляду за дитиною.

Працівники держорганів та органів місцевого самоврядування

Для працівників держорганів (крім робітників), яким у травні 2016 року було підвищено оклади, та для працівників органів місцевого самоврядування, яким із цього місяця за рішенням органів місцевого самоврядування було встановлено нові підвищені оклади, право на поточну індексацію в серпні, як і для попередньої категорії працівників, не виникне. Ті з них, що мають право на залишок фіксованої суми індексації після підвищення постійних складових
у грудні 2015-го та травні 2016 року, будуть отримувати її в серпні разом з іншими складовими зарплати.

А працівники, що працюють в держорганах та органах місцевого самоврядування (крім робітників), для яких оклад у травні цього року не збільшився або зменшився (підвищення надбавок та доплат не враховується), отримали право на поточну індексацію починаючи з червня цього року в розмірі 5,1 %, або 73,95 грн.

Залишилося це право в такому самому розмірі і для індексації доходів за серпень 2016 року. Адже в результаті проведення розрахунків починаючи з ІСЦ за травень (місяць, що настав після квітня – місяця, через ІСЦ якого було перевищено поріг індексації) поріг індексації не було перевищено. У цьому легко впевнитися:

1,001 (травень) х 0,998 х
х 100 = 99,9 %.

У такому разі ті з працівників, у яких залишилося право на фіксовану індексацію після грудневих та травневих підвищень, отримуватимуть фіксовану індексацію разом із поточною.

Робітники, що обслуговують органи держвлади та місцевого самоврядування

Умови оплати праці таких працівників визначено наказом Мінпраці від 02.10.96 р. № 77. У грудні 2015 року їх оклади не підвищувалися, тому до початку травня 2016 року вони мали право на фіксовану (або фіксовану плюс поточну) суму індексації, що була встановлена для них на кінець листопада 2015 року.

Крім того, для них, як і для всіх інших працівників бюджетної сфери, право на поточну індексацію у 2016 році мало визначатися за результатами розрахунків починаючи з ІСЦ січня 2016 року (абзац другий п. 3 постанови КМУ від 09.12.15 р. № 1013).

У результаті таких розрахунків зазначена категорія працівників змогла б отримати право на поточну індексацію в червні цього року. Але згідно з наказом Мінсоцполітики від 16.05.16 р. № 515
у травні для них були встановлені нові, підвищені оклади. У результаті ІСЦ травня умовно прийнято за 100 %, нові розрахунки ІСЦ починаються з червня 2016 року, який дорівнює 99,8 %.

Поріг індексації не перевищено, тому право на поточну індексацію в серпні не виникло. Разом з тим за робітниками залишилось право на фіксовану індексацію, яка мала бути визначена як різниця між фіксованою індексацією 2015 року та сумою зростання постійних складових зарплати
у зв’язку з підвищенням окладів.

Особливості розрахунків ІСЦ у зв’язку зі зміною порогу індексації

Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.03 р. № 1078 (далі – Порядок № 1078), не містить норм, які б регулювали правила встановлення факту перевищення (неперевищення) порогу індексації залежно від того, ІСЦ за які місяці беруть участь у розрахунках. Тому на практиці в різних спеціалістів виникає неоднозначне бачення підходів до цього. Воно стосується впливу значення ІСЦ грудня 2015 року на висновок щодо перевищення такого порогу.

Як свідчать матеріали деяких друкованих та електронних видань, при складанні таблиці значення відсотків індексації результати розрахунків,
у яких бере участь ІСЦ грудня, в одних випадках порівнюються з порогом індексації 101 %, а в інших – із порогом 103 %.

Так, для базового місяця – вересня 2015 року, коли за результатами розрахунків ІСЦ, останнім із яких був індекс грудня 2015 року, значення досягає 101,3, деякі експерти порівнюють його
з порогом індексації в 101 %, надаючи рекомендації про індексацію доходів лютого 2016 року
в розмірі 1,4 %. При цьому вони не враховують, що ІСЦ грудня було опубліковано у 2016 році, коли вже діяв поріг у розмірі 103 %, і результати розрахунків використовуватимуться для індексації доходів місяців 2016 року.

Однак при проведенні розрахунків для базового місяця – жовтня 2015 року на факт участі в них ІСЦ грудня зазначеними спеціалістами увага не звертається, і порівняння здійснюються з новим порогом індексації. Логіки в таких діях, як ми бачимо, немає. Адже при базовому місяці – вересні принцип визначення порогу індексації, застосований цими експертами, полягає в тому, що поріг для порівняння вибирається залежно від того, за місяці якого року беруться ІСЦ для розрахунків. Тому невідомо, чому він не був застосований при порівнянні розрахунків для базового місяця – жовтня 2015 року.

Ми за інший підхід при проведенні таких порівнянь. Тому пропонуємо варіант, застосування якого виключає можливість будь-яких претензій із боку контролюючих органів, оскільки цілком відповідає вимогам законодавства.
Результати всіх розрахунків, проведених після 01.01.16 р., слід порівнювати з діючим із цієї дати порогом індексації – 103 % незалежно від того, індекси яких місяців беруть участь
у цих розрахунках.

Застосовуючи цей підхід, ми склали таблицю відсотків індексації (див. нижче), дані в якій наводяться починаючи з базових місяців 2015 року,
у якому відбулося підвищення окладів працівників бюджетної сфери (крім військовослужбовців, за винятком військовослужбовців військових прокуратур).

Величини приросту ІСЦ за базовими місяцями 2015–2016 років

Базові
місяці

 

ІСЦ, %

 

Відсоток індексації доходів
у 2016 році за місяці

 

Червень

 

Липень

 

Серпень

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

2015 рік

 

Січень

 

103,1

 

45,9

 

45,9

 

45,9

 

Лютий

 

105,3

 

38,6

 

38,6

 

38,6

 

Березень

 

110,8

 

25,1

 

25,1

 

25,1

 

Квітень

 

114,0

 

9,7

 

9,7

 

9,7

 

Травень

 

102,2

 

7,4

 

7,4

 

7,4

 

Червень

 

100,4

 

7,0

 

7,0

 

7,0

 

Липень

 

99,0

 

8,1

 

8,1

 

8,1

 

Серпень

 

99,2

 

8,9*

 

8,9*

 

8,9*

 

Вересень

 

102,3

 

6,5

 

6,5

 

6,5

 

Жовтень

 

98,7

 

7,9

 

7,9

 

7,9

 

Листопад

 

102,0

 

5,8

 

5,8

 

5,8

 

Грудень

 

100,7

 

5,1

 

5,1

 

5,1

 

2016 рік

 

Січень

 

100,9

 

4,1

 

4,1

 

4,1

 

Лютий

 

99,6

 

4,5

 

4,5

 

4,5

 

Березень

 

101

 

3,5

 

3,5

 

3,5

 

Квітень

 

103,5

 

 

 

 

Травень

 

100,1

 

 

 

 

Червень

 

99,8

 

 

 

 

* Звертаємо увагу: результат розрахунків ІСЦ, що починаються з індексу вересня 2015 року, дорівнює саме такому розміру відсотка індексації. Тоді як раніше у виданні «БАЛАНС-БЮДЖЕТУ», 2016, № 28, с. 19, де розглядалася ця тема, нами було допущено некоректність при округленні цього показника до 9,0 %.

 

 

Наталія ВОЛКОВА, консультант із питань бухгалтерського обліку

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали