Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Організація та діяльність органів ОМС та РДА

02.11.2020 1400 0 2

Верховна Рада вже 03.11.20 р. може підтримати законопроєкт від 06.10.20 р. № 3651-д про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій (далі – законопроєкт № 3651-д, РДА), який має забезпечити безперервність реалізації завдань і повноважень як державних органів влади на місцях, так і органів місцевого самоврядування.

Сам законопроєкт є технічним. Він лише внормовує те, без чого після місцевих виборів ні органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), ні органи виконавчої влади районного рівня не зможуть налагодити системну роботу. Зокрема, положеннями доопрацьованого законопроєкту пропонується врегулювати питання:

  • закінчення повноважень сільських, селищних, міських голів, сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, районних рад у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України;
  • реорганізації сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, районних рад як юридичних осіб публічного права у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України;
  • правонаступництва щодо майна, прав та обов’язків територіальних громад, території яких були включені до територій територіальних громад, затверджених Кабміном;
  • правонаступництва щодо майна, прав та обов’язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів;
  • продовження до закінчення бюджетного періоду виконання бюджетів територіальних громад, прийнятих до затвердження КМУ територій територіальних громад у регіонах України, та бюджетів районів, які ліквідовані Верховною Радою;
  • утворення та реорганізації РДА у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України;
  • особливостей держреєстрації щодо ОМС та РДА як юридичних осіб публічного права у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України.

Водночас чинним законодавством не визначено суб’єкта, наділеного повноваженнями ліквідовувати чи реорганізовувати РДА. Відповідні РДА, їхні структурні підрозділи, утворені як юрособи публічного права, реорганізуються в межах граничної чисельності, умов оплати праці працівників і норм витрат, установлених Кабміном. Мінрегіоном спільно з Офісом підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні розробляються покрокові методичні рекомендації щодо реорганізації РДА, які найближчим часом будуть оприлюднені. 

Ліквідація виконавчих апаратів районних рад, які увійшли до складу новоутвореного району, здійс¬нюватиметься згідно зі ст. 104 Цивільного кодексу і ст. 59 Господарського кодексу. А саме юридична особа припиняє своє існування шляхом ліквідації чи реорганізації. Ліквідація – це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання (юрособи). У разі ліквідації юрособи її права та обов’язки припиняються. Відповідно до ч. 3 ст. 58 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) виконавчий апарат районної ради утворюється відповідною радою. Його структура, чисельність, визначена відповідно до типових штатів, затверджених Кабміном, та витрати на утримання встановлюються радою за поданням її голови.

Також законопроєктом № 3651-д передбачено, що повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих у порядку, визначеному п. 6 розд. V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 280, припиняються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених у порядку, визначеному п. 6 розд. V Закону № 280.

Крім того, законопроєктом № 3651-д передбачено порядок здійснення передачі комунального майна в новоутворений район чи об’єднану територіальну громаду (далі – ОТГ).

Районні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад районів, утворених Верховною Радою, обрані на відповідних перших місцевих виборах, із дня набуття ними повноважень є правонаступниками всього майна, прав та обов’язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад, території яких було включено до складу відповідного району, утвореного Верховною Радою, якщо інше не передбачено законодавством.

Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою, після припинення відповідних районних рад як юросіб, але не пізніше 1 червня 2021 року, зобов’язаний передати до комунальної власності тергромад окремі об’єкти спільної власності тергромад, розташованих на території цих тергромад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, установлених Бюджетним кодексом (далі – БК).

Водночас особливості реорганізації та правонаступництва майна, прав та обов’язків, які належали районним радам як юрособам публічного права, визначаються КМУ з урахуванням положень бюджетного законодавства, Законів від 03.08.98 р. № 147/98-ВР «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» та № 280.

Утворена тергромада є правонаступником всього майна, прав та обов’язків реорганізованих тергромад із дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою утвореною тергромадою.

Дія вищезазначеного абзацу не поширюється на випадки, коли територію реорганізованої тергромади включено до складу територій декількох утворених тергромад. У такому разі сільські, селищні, міські ради, обрані утвореними тергромадами, є правонаступниками всього нерухомого майна реорганізованої тергромади за місцем розташування такого майна, а також речей, призначених для обслуговування кожного об’єкта нерухомого майна, і пов’язаних із цим майном спільним призначенням. Належність речей, призначених для обслуговування кожного об’єкта нерухомого майна і пов’язаних із цим майном спільним призначенням, визначається на підставі останньої суцільної інвентаризації, проведеної сільською, селищною, міською радою, обраною реорганізованою тергромадою, на момент набрання чинності цього Закону.

Обсяг прав та обов’язків, які переходять до сільських, селищних, міських рад, обраних утвореними тергромадами, для випадків, передбачених у попередньому абзаці, визначається адміністративним договором між відповідними сільськими, селищними, міськими радами. Взаємні права та обов’язки сторін відповідного адміністративного договору визначаються з урахуванням особливостей розподілу нерухомого майна реорганізованої тергромади та його приналежностей.

Щодо реформування системи надання соцпослуг, а саме закладів соцзахисту, зокрема територіальних центрів соцобслуговування, що знаходяться в районах, передбачено таке. Основним принципом реформування системи надання соцпослуг є наближення таких послуг до мешканців громади. Для забезпечення надання базових соцпослуг тергромада може створювати комунальних надавачів соціальних послуг: центри надання соцпослуг, центри соціальних служб, територіальні центри соцобслуговування (надання соцпослуг). Такі заклади створюються відповідно до потреб громади у певних соціальних послугах та з урахуванням своїх можливостей. Велика і спроможна громада може утримувати центр соціальних служб і територіальний центр соцобслуговування (надання соцпослуг).

Невеликі тергромади можуть утворювати центр надання соцпослуг, який поєднує повноваження центру соціальних служб і територіального центру соцобслуговування (надання соцпослуг). Наявні районні центри соціальних служб, територіальні центри соцобслуговування (надання соцпослуг) під час ліквідації районів можуть бути передані на баланс тергромад.

Також планується прийняття нових редакцій Закону № 280 та Закону від 09.04.99 р. № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації», якими буде чітко розмежовано повноваження районних і місцевих рад, у тому числі і з вищезазначених питань. Стежте за оновленнями та нашими випусками. Ми обов’язково надаватимемо роз’яснення щодо прийнятих законопроєктів.

www.decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали