Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Неможливість перевірити платника податків не є підставою для адмінарешту його майна

26.05.2017

Сторони спору

Позивач – державна податкова інспекція (ДПІ), відповідач – підприємець.

Обставини справи

ДПІ призначила документальну виїзну планову перевірку підприємця. Копії наказу і повідомлення про призначення перевірки ДПІ направила підприємцеві поштою. Для проведення перевірки працівники ДПІ двічі приходили за податковою адресою підприємця, але не заставали його і кожного разу складали акт про відсутність підприємця за зазначеною адресою.

Коли підприємець особисто з'явився до ДПІ, він відмовився отримувати направлення на перевірку і надавати документи для проведення перевірки, мотивуючи це тим, що не отримував копію наказу про призначення перевірки. Дії підприємця ДПІ розцінила як відмову від проведення планової документальної перевірки. Був складений акт про неможливість провести перевірку через відмову підприємця надати документи, що підтверджують показники декларацій за період, який підлягає перевірці.

На підставі акта начальник ДПІ, керуючись пп. 94.2.3 Податкового кодексу (далі – ПК), прийняв рішення про адміністративний арешт майна підприємця. І, згідно з п. 94.10 ПК, ДПІ звернулася до адміністративного суду за підтвердженням обґрунтованості накладення адміністративного арешту на майно підприємця.

Позиція сторін

Позивач: відмова підприємця отримати направлення на перевірку і надати ДПІ первинні документи, що підтверджують дані декларацій за той період, що підлягає перевірці, є відмовою від проведення планової документальної перевірки. А відмова від проведення планової перевірки – це підстава для застосування адміністративного арешту майна платника податків.

Відповідач: у ДПІ не було законних підстав для адміністративного арешту майна, оскільки підприємець не отримував копію наказу про призначення перевірки. А отже, у ДПІ не було права проводити планову документальну перевірку.

На чиєму боці суд

Рішення прийнято на користь підприємця. Ухвалою ВАСУ скасовано постанову апеляційного адміністративного суду і залишено в силі постанову окружного адміністративного суду, якою ДПІ відмовлено в підтвердженні обґрунтованості адміністративного арешту майна підприємця.

Аргументи суду

1. Адміністративний арешт майна може бути застосований у разі відмови платника податків від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або відмови допустити до перевірки посадових осіб ДПІ (пп. 94.2.3 ПК).

2. Посадові особи ДПІ мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення і за умови пред'явлення або вручення платникові  податків копії наказу про призначення перевірки і направлення на перевірку
(п. 81.1 ПК).

3. У разі відмови платника податків та/або його посадових (службових) осіб, його уповноваженого представника розписатися в направленні на перевірку посадові особи ДПІ зобов'язані скласти акт, у якому засвідчити факт такої відмови. Цей акт є підставою для проведення перевірки у такого платника податків.

4. Акт, що складений ДПІ і став підставою для прийняття рішення про адміністративний арешт майна, свідчить про неможливість ДПІ провести планову виїзну перевірку підприємця через ненадання ним первинних документів, а не про відмову підприємця отримати направлення на перевірку і допустити посадових осіб ДПІ до проведення планової документальної перевірки.

5. Згідно з пп. 20.1.38 ПК ДПІ має право звернутися до суду із заявою про вилучення у платника податків оригіналів первинних фінансово-господарських документів і бухгалтерських документів у випадках, передбачених ПК.

6. ДПІ не надала суду доказів того, що підприємець відмовився надати документи для перевірки або допустити посадових осіб ДПІ до проведення документальної планової виїзної перевірки. Отже, у ДПІ були відсутні підстави приймати рішення про застосування адміністративного арешту майна підприємця.

Висновок

Адміністративний арешт на майно платника податків може бути накладений за недопуск до проведення документальної перевірки тільки в тому випадку, якщо факт такого недопуску підтверджено актом, складеним посадовими особами податкової інспекції відповідно до вимог ПК.

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент затвердив мораторій на перевірки бізнесу Оновлено правила ведення військового обліку: постанова КМУ від 16.07.2025 Оприлюднено зміни до КЗпП щодо встановлення наявності ознак трудових відносин Чи потрібно переоформлювати документи, якщо змінилася на...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
01.08.2025
Документи, які набули чинності з 28 липня по 3 серпня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 03.06.2025 № 4466-IX «Про факторинг» Закон України від 18.06.2025 № 4503-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентств...
01.08.2025
Зміни в законодавстві з 28 липня по 1 серпня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Президент підписав Закон про факторинг Закон передбачає удосконалення регулювання факторингу в Україні та окремих положень чинних законів України, що стосуються надання факторингових послуг. Кабмін вкотре оновив правила військового обліку та п...
01.08.2025
Як здійснюватиметься нагляд за надавачами нефінансових платіжних послуг в межах запровадження відкритого банкінгу
Унесено зміни до нормативно-правових актів НБУ щодо нагляду на платіжному ринку. Зміни стосуються небанківських надавачів платіжних послуг із надання відомостей із рахунків та з ініціювання платіжних операцій. Національний банк визначив порядок здійснення нагляду за надавачами нефінансових платіжних...
Кращі матеріали