Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Неможливість перевірити платника податків не є підставою для адмінарешту його майна

26.05.2017

Сторони спору

Позивач – державна податкова інспекція (ДПІ), відповідач – підприємець.

Обставини справи

ДПІ призначила документальну виїзну планову перевірку підприємця. Копії наказу і повідомлення про призначення перевірки ДПІ направила підприємцеві поштою. Для проведення перевірки працівники ДПІ двічі приходили за податковою адресою підприємця, але не заставали його і кожного разу складали акт про відсутність підприємця за зазначеною адресою.

Коли підприємець особисто з'явився до ДПІ, він відмовився отримувати направлення на перевірку і надавати документи для проведення перевірки, мотивуючи це тим, що не отримував копію наказу про призначення перевірки. Дії підприємця ДПІ розцінила як відмову від проведення планової документальної перевірки. Був складений акт про неможливість провести перевірку через відмову підприємця надати документи, що підтверджують показники декларацій за період, який підлягає перевірці.

На підставі акта начальник ДПІ, керуючись пп. 94.2.3 Податкового кодексу (далі – ПК), прийняв рішення про адміністративний арешт майна підприємця. І, згідно з п. 94.10 ПК, ДПІ звернулася до адміністративного суду за підтвердженням обґрунтованості накладення адміністративного арешту на майно підприємця.

Позиція сторін

Позивач: відмова підприємця отримати направлення на перевірку і надати ДПІ первинні документи, що підтверджують дані декларацій за той період, що підлягає перевірці, є відмовою від проведення планової документальної перевірки. А відмова від проведення планової перевірки – це підстава для застосування адміністративного арешту майна платника податків.

Відповідач: у ДПІ не було законних підстав для адміністративного арешту майна, оскільки підприємець не отримував копію наказу про призначення перевірки. А отже, у ДПІ не було права проводити планову документальну перевірку.

На чиєму боці суд

Рішення прийнято на користь підприємця. Ухвалою ВАСУ скасовано постанову апеляційного адміністративного суду і залишено в силі постанову окружного адміністративного суду, якою ДПІ відмовлено в підтвердженні обґрунтованості адміністративного арешту майна підприємця.

Аргументи суду

1. Адміністративний арешт майна може бути застосований у разі відмови платника податків від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або відмови допустити до перевірки посадових осіб ДПІ (пп. 94.2.3 ПК).

2. Посадові особи ДПІ мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення і за умови пред'явлення або вручення платникові  податків копії наказу про призначення перевірки і направлення на перевірку
(п. 81.1 ПК).

3. У разі відмови платника податків та/або його посадових (службових) осіб, його уповноваженого представника розписатися в направленні на перевірку посадові особи ДПІ зобов'язані скласти акт, у якому засвідчити факт такої відмови. Цей акт є підставою для проведення перевірки у такого платника податків.

4. Акт, що складений ДПІ і став підставою для прийняття рішення про адміністративний арешт майна, свідчить про неможливість ДПІ провести планову виїзну перевірку підприємця через ненадання ним первинних документів, а не про відмову підприємця отримати направлення на перевірку і допустити посадових осіб ДПІ до проведення планової документальної перевірки.

5. Згідно з пп. 20.1.38 ПК ДПІ має право звернутися до суду із заявою про вилучення у платника податків оригіналів первинних фінансово-господарських документів і бухгалтерських документів у випадках, передбачених ПК.

6. ДПІ не надала суду доказів того, що підприємець відмовився надати документи для перевірки або допустити посадових осіб ДПІ до проведення документальної планової виїзної перевірки. Отже, у ДПІ були відсутні підстави приймати рішення про застосування адміністративного арешту майна підприємця.

Висновок

Адміністративний арешт на майно платника податків може бути накладений за недопуск до проведення документальної перевірки тільки в тому випадку, якщо факт такого недопуску підтверджено актом, складеним посадовими особами податкової інспекції відповідно до вимог ПК.

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
15.09.2025
Оновлено правила для сфери азартних ігор: нові ліцензійні умови, контроль, штрафи
Мінцифра розробляє та встановлює правила роботи грального бізнесу та формує державну політику у цій сфері. Пріоритет – створити цивілізований ринок азартних ігор та лотерей, вивести його з тіні й забезпечити значні надходження в бюджет від податків та ліцензійних платежів. Більше за темою: Об...
15.09.2025
Затверджено Порядок передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта
Дія нового Порядку передачі державного та комунального майна на праві узуфрукта державного або комунального майна, здійснення контролю за використанням такого майна, затвердженого постановою КМУ від 08.09.2025 № 1103, не поширюється на відносини щодо користування вже прийнятого майна у сфері оборонн...
15.09.2025
Планують затвердити Порядку отримання «ПлейСіті» інформації та документів, що стосуються проведення азартних ігор та/або їх реклами
Мінцифри розробило проєкт наказу «Про затвердження Порядку отримання Державним агентством України «ПлейСіті» інформації та документів, що стосуються діяльності з організації та проведення азартних ігор та/або реклами азартних ігор».  Проєкт акта розроблено з метою визна...
Кращі матеріали