Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Неможливість перевірити платника податків не є підставою для адмінарешту його майна

26.05.2017

Сторони спору

Позивач – державна податкова інспекція (ДПІ), відповідач – підприємець.

Обставини справи

ДПІ призначила документальну виїзну планову перевірку підприємця. Копії наказу і повідомлення про призначення перевірки ДПІ направила підприємцеві поштою. Для проведення перевірки працівники ДПІ двічі приходили за податковою адресою підприємця, але не заставали його і кожного разу складали акт про відсутність підприємця за зазначеною адресою.

Коли підприємець особисто з'явився до ДПІ, він відмовився отримувати направлення на перевірку і надавати документи для проведення перевірки, мотивуючи це тим, що не отримував копію наказу про призначення перевірки. Дії підприємця ДПІ розцінила як відмову від проведення планової документальної перевірки. Був складений акт про неможливість провести перевірку через відмову підприємця надати документи, що підтверджують показники декларацій за період, який підлягає перевірці.

На підставі акта начальник ДПІ, керуючись пп. 94.2.3 Податкового кодексу (далі – ПК), прийняв рішення про адміністративний арешт майна підприємця. І, згідно з п. 94.10 ПК, ДПІ звернулася до адміністративного суду за підтвердженням обґрунтованості накладення адміністративного арешту на майно підприємця.

Позиція сторін

Позивач: відмова підприємця отримати направлення на перевірку і надати ДПІ первинні документи, що підтверджують дані декларацій за той період, що підлягає перевірці, є відмовою від проведення планової документальної перевірки. А відмова від проведення планової перевірки – це підстава для застосування адміністративного арешту майна платника податків.

Відповідач: у ДПІ не було законних підстав для адміністративного арешту майна, оскільки підприємець не отримував копію наказу про призначення перевірки. А отже, у ДПІ не було права проводити планову документальну перевірку.

На чиєму боці суд

Рішення прийнято на користь підприємця. Ухвалою ВАСУ скасовано постанову апеляційного адміністративного суду і залишено в силі постанову окружного адміністративного суду, якою ДПІ відмовлено в підтвердженні обґрунтованості адміністративного арешту майна підприємця.

Аргументи суду

1. Адміністративний арешт майна може бути застосований у разі відмови платника податків від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або відмови допустити до перевірки посадових осіб ДПІ (пп. 94.2.3 ПК).

2. Посадові особи ДПІ мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення і за умови пред'явлення або вручення платникові  податків копії наказу про призначення перевірки і направлення на перевірку
(п. 81.1 ПК).

3. У разі відмови платника податків та/або його посадових (службових) осіб, його уповноваженого представника розписатися в направленні на перевірку посадові особи ДПІ зобов'язані скласти акт, у якому засвідчити факт такої відмови. Цей акт є підставою для проведення перевірки у такого платника податків.

4. Акт, що складений ДПІ і став підставою для прийняття рішення про адміністративний арешт майна, свідчить про неможливість ДПІ провести планову виїзну перевірку підприємця через ненадання ним первинних документів, а не про відмову підприємця отримати направлення на перевірку і допустити посадових осіб ДПІ до проведення планової документальної перевірки.

5. Згідно з пп. 20.1.38 ПК ДПІ має право звернутися до суду із заявою про вилучення у платника податків оригіналів первинних фінансово-господарських документів і бухгалтерських документів у випадках, передбачених ПК.

6. ДПІ не надала суду доказів того, що підприємець відмовився надати документи для перевірки або допустити посадових осіб ДПІ до проведення документальної планової виїзної перевірки. Отже, у ДПІ були відсутні підстави приймати рішення про застосування адміністративного арешту майна підприємця.

Висновок

Адміністративний арешт на майно платника податків може бути накладений за недопуск до проведення документальної перевірки тільки в тому випадку, якщо факт такого недопуску підтверджено актом, складеним посадовими особами податкової інспекції відповідно до вимог ПК.

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ПФУ та Держпраці затвердили річні плани перевірок на 2026 рік Базова військова служба та трудові гарантії: пропонують нові зміни Кінцевий термін подачі трудових книжок до ПФУ пропонують відтермінувати Закон про Державний бюджет на 2026 рік прийнято Бізнес зм...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
12.12.2025
Документи, які набули чинності з 8 по 14 грудня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 21.08.2025 № 4585-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо прав інтелектуальної власності на об’єкти, створені у зв’язку з проходженням військо...
12.12.2025
Зміни в законодавстві з 8 по 12 грудня 2025 року
Добірка основних змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Закон про Держбюджет–2026 підписано Президентом За інформацією, яка розміщена на сайті Верховної Ради, Закон підписано Президентом 10 грудня.  З 1 січня змінюються правила працевлаштування осіб з інвалідністю Нагадування ...
12.12.2025
Верховній Раді рекомендують ухвалити законопроєкт щодо унормування діяльності та держреєстрації громадських організацій
Метою законопроєкту є створення сприятливих умов для діяльності громадських організацій шляхом врегулювання на законодавчому рівні процедурних питань, запровадження низки нововведень, спрямованих на спрощення процедури реєстрації та усунення розбіжностей у застосуванні положень чинного законодавства...
Кращі матеріали