Податкова реформа і пенсія: чого чекати пенсіонерам
22.02.2016 271 0 0
Зміна податкового законодавства в рамках податкової реформи, крім можливого позитивного ефекту, супроводжується новаціями, які звичайні громадяни-платники податків можуть віднести до негативних. До таких двоїстим заходів часто зараховують і чинне більше року нововведення, що передбачає оподаткування пенсій.
У процесі проведення реформ зміни торкнулися добробуту і тих категорій населення, для яких державою передбачені соціальні гарантії, і зменшення обсягу таких гарантій ніяк не можна назвати позитивним. «Судово-юридична газета»вирішила розглянути ситуацію з оподаткуванням пенсій.
Чому здійснюється оподаткування пенсійних виплат осіб, які стали пенсіонерами до того, як зміни до законодавства набрали чинності?
Які податки потрібно платити із суми пенсії
Перше питання, яке зазвичай виникає у платника податків: що ж, власне, за податки слід платити з пенсії, і яким буде їхній розмір (ставка)?
Розмір мінімальної заробітної плати, який береться за основу для розрахунку оподатковуваного доходу, що встановлюється Законом України «Про Держбюджет» №928 від 25.12.2015. Для застосування цієї норми враховується сума станом на 1 січня відповідного податкового року. У 2016 р. три розміру мінімальної заробітної плати складуть 4134 грн. Частина пенсії понад цієї суми і буде об'єктом оподаткування.
Крім того, сума перевищення підпадає під оподаткування військовим збором. П. 161 підрозд. 10 розд. 10 Податкового кодексу України в чинній редакції встановлює військовий збір, а в пп. 1.2 визначає об'єкт оподаткування цим збором як доходи, визначені ст. 163 ПКУ. Ця стаття відноситься до розділу про оподаткування доходів фізичних осіб і дає визначення об'єкта оподаткування для цим податком. Фактично військовий збір і податок з доходів фізичних осіб, згідно з таким нормативним рішенням, мають ідентичні об'єкти оподаткування.
Ставка податку з доходів фізичних осіб, яка застосовується до оподатковуваних доходів у вигляді пенсії, встановлена в розмірі 15% (ст. 167.4 ПКУ). Ставка військового збору для цих же доходів становить 1,5% (пп. 1,2 п. 161 підрозд. 10 розд. 10 ПКУ).
Таким чином, якщо пенсіонер у 2016 р. отримує пенсію або матеріальну допомогу з бюджету чи Пенсійного фонду України в сумі понад 4134 грн (1378 × 3), з суми перевищення утримується податок з доходів фізичних осіб та військовий збір. Сумарна ставка становить 15 + 1,5 = 16.5%.
Якщо пенсіонер у 2016 р. отримує пенсію або матеріальну допомогу з бюджету чи Пенсійного фонду України в сумі понад 4134 грн, з суми перевищення утримується податок з доходів фізичних осіб та військовий збір
З яких пенсійних виплат не потрібно платити податки
Перш за все, не буде обкладатися згаданими вище податками сума пенсії або допомоги, яка не перевищує триразовий розмір мінімальної заробітної плати Проте в чинному Податковому кодексі передбачені і інші категорії виплат, які не будуть обкладатися податком з доходів фізичних осіб та/або військовим збором.
Перелік доходів, які не оподатковуються податком з доходів фізичних осіб, передбачений у ст. 165 ПКУ. У ньому названі вже згадані пенсію та щомісячне довічне грошове утримання, що виплачуються з бюджету чи Пенсійного фонду України, якщо на них не поширюється дія ст. 164.2.19 ПКУ (менше трикратного розміру мінімальної зарплати на 1 січня податкового року). У самій же ст. 164.2.19 ПКУ перераховані категорії громадян, на пенсійні виплати яких її дія не поширюється. Мова йде про осіб, які отримують пенсію як учасники бойових дій під час Другої світової війни або інваліди війни. Також, не буде обкладатися податком з доходів пенсія осіб, на яких поширюється дія ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту». Від оподаткування військовим збором пенсії перерахованих вище категорій осіб також звільняються.
Слід враховувати, що зміни до Податкового кодексу України, які дали можливість не оподатковувати пенсії зазначених пільгових категорій, вступили в силу на підставі Закону України №653 від 17.07.2015 з 01.09.2015.
Чи немає тут явних законодавчих протиріч?
Пересічному громадянину не зовсім зрозуміло, з якої причини виплата, для отримання якої він протягом усього періоду роботи перераховував внески з власного доходу у вигляді заробітної плати, тепер обкладається ще якимось збором або податком. І чому оподаткування здійснюється по відношенню до пенсійних виплат осіб, які стали пенсіонерами до того, як відповідні зміни до законодавства набрали чинності?
Слід зазначити, що оподаткування пенсійних виплат – явище нове для українського законодавства, і цілком логічно, що воно викликає полеміку. Підставою для неї цілком може служити положення ч. 4 ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення», згідно з яким пенсії оподаткуванню не підлягають. Норма викладена без винятків, а сам нормативний акт на даний момент залишається чинним. Приведення норм різних законодавчих актів у відповідність поки не проводилося.
Разом з тим, ст. 5 Податкового кодексу України в п. 5.2 встановлює, що якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу. Сфера утримання податків і зборів належить до сфери регулювання Податкового кодексу (ст. 1 ПКУ), і саме ним визначається склад податкового законодавства (ст. 3). А значить, норми і положення Податкового кодексу будуть пріоритетніше, ніж спеціальні положення пенсійного законодавства в частині оподаткування.
Більш вагомим аргументом можуть слугувати положення Конституції України. А згідно з її вимогам, звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається (ст. 22). На додаток до цього, ст. 46 Основного Закону встановлює право на соціальний захист, що включає право на відповідне забезпечення в передбачених законом випадках. Зменшення розміру пенсійних виплат для пенсіонерів може розглядатися як ситуація, в якій вони не отримують належні їм суми в повному обсязі, а значить – обмежені в правах.
Однак висновки про це, так само як і про конституційність чи неконституційність норм чинного законодавства, може робити тільки компетентний орган, приймаючи рішення в рамках передбаченого законодавством процесу. На даний момент можливість зміни положень Податкового кодексу України та курсу податкової реформи в частині оподаткування пенсій знаходиться в руках суб'єктів законодавчої ініціативи і законодавчого органу країни.
Чи зміниться ситуація?
Ініціатива про оподаткування пенсій громадян була реалізована на рівні законодавства в липні 2014 р. З того моменту положення про оподаткування пенсійних виплат зазнавали змін, які не радують платників. Послабленням на рівні законодавчого врегулювання став Закон України №653 від 17.07.2015, який встановив пільгові групи громадян, пенсії яких не обкладаються податком з доходів фізичних осіб і військовим збором.
Подальші позитивні зміни також вимагатимуть спільної законотворчої волі від народних депутатів, оскільки процедура внесення змін у вже прийняті закони іншого не передбачає.
Источник: http://sud.ua/newspaper/2016/02/22/87...
Коментарі до матеріалу