Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Мінфін про реєстрації законопроектів, що можуть поставити під загрозу системи автоматичного відшкодування ПДВ

12.09.2017

Міністерство фінансів закликає Комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики утриматися від реєстрації законопроектів, направлених на можливе скасування повноцінної роботи автоматичної системи зупинення реєстрації податкових накладних з ознаками фіктивності, адже це ставить під загрозу автоматичне відшкодування ПДВ. Зараз ця Система моніторингу ризиків з ПДВ попереджує схеми і неправомірні відшкодування, які раніше призводили до мільярдних втрат з бюджету.

Міністерство фінансів спільно з Державною фіскальною службою (ДФС) постійно моніторить та вдосконалює роботу системи. Якщо депутати хочуть долучитися до процесу вдосконалення роботи системи, то Мінфін готовий до діалогу, але ми наполягаємо на тому, щоб депутати не дослухалися до лоббістів, що пропонують скасувати роботу системи, що успішно бореться зі зловживаннями при відшкодування ПДВ. Це стане відкатом в боротьбі з корупцією та схемами з ПДВ. Також ми вбачаємо суттєвий корупційний ризик і відновлення схем при реалізації ідеї перенесення центру прийняття рішень щодо реєстрації податкових накладних на регіональний рівень.

Чому систему не можна скасовувати:

По-перше, чітко зрозуміло, що скасування автоматичної системи зупинення реєстрації податкових накладних з ознаками фіктивності призведе до прямих втрат бюджету. Наразі в системі зупинено накладних на 3 мільярди гривень, по яких платники не звернулися до ДФС щодо підтвердження операції. 70% від цієї суми – платники з критично високим рівнем ризику (несплата податків, відсутність працівників, за даними ДФС – замішані в схемах, тощо.). Система фактично попередила можливі втрати бюджету у розмірі 3 млрд гривень. Закладений в систему алгоритм виконує поставлене завдання та зупиняє реєстрацію “схемних” податкових накладних, які складають левову частку усіх зупинених податкових накладних.

По-друге,повернення до ручного зупинення реєстрації податкових накладних — це зрив автоматичного відшкодування ПДВ. Наразі, кожна накладна, що пройшла систему ризиків, гарантує реальність операції. У разі скасування роботи системи зупинення реєстрації накладних, в середньостроковій перспективі, відшкодування ПДВ в автоматичному режимі без додаткових перевірок стане неможливим. За таких умов буде повернута відповідальність за протиправні дії третіх осіб.

По-третє, скасування роботи системи призведе до зменшення росту надходжень ПДВ до бюджету. Результат роботи системи - значний ріст нарахувань з ПДВ. Якщо роботу системи буде скасовано, конвертаційні центри знову почнуть працювати в значних масштабах, використовуючи схеми з фіктивним ПДВ. На початку року, ці суми доходили до 1 мільярда гривень на місяць.

По-четверте, скасування системи означає повернення до корупційного механізму “ручного” управління договорами (розірвання договорів). Розірвання договорів про надання звітності в електронному вигляді повністю паралізує всю діяльність підприємства, навіть ту, що не пов’язана з ПДВ.

Як працює система?

Нелогічною є аргументація і спроби внести зміни саме коли система почала працювати стабільно та ефективно.

Піковий період зупинок, що виник під час запровадження системи, вже пройдено. Наразі фактично зупинена реєстрація лише 0.3% від загальної кількості поданих накладних. Відзначається позитивна динаміка роботи системи, зокрема, кількість нових підприємств, що підпадають під критерії ризику, стрімко падає. При цьому, діяльність підприємств, чиї ризикові накладні зупинено, не зупиняється — призупиняється лише ризикова операція.

Важливо, що підприємства реального сектору економіки - чиї операції не є фіктивними - можуть надати ДФС додаткову інформацію (перелік товарів/послуг, що придбаються та постачаються) задля уникнення повторного зупинення накладних. Якщо ДФС таку інформацію отримує і вона відповідає дійсності, то накладні по цих транзакціях більше не зупиняються. ДФС вже враховано більше 12 тисяч таблиць, наданих платниками податків.

Кожне підприємство може подати заяву до ДФС з визначенним переліком документів, щоб підтвердити реальність операції. При цьому, в комісії ДФС зобов’язні розглянути документи і прийняти рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної протягом 5 днів. Зараз роботу комісії ДФС повністю налагоджено і з 1 вересня немає жодної заяви, по якій ДФС порушило строки прийняття рішення.

Рівень формування фіктивного ПДВ критично знизився. Міністерство фінансів оперативно внесло зміни до критеріїв, що упередили формування фіктивного ПДВ.

Що у підсумку?

Скасовувати систему автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних з ознаками фіктивності — це необґрунтована та небезпечна ідея. Система запобігає багатомільярдним втратам бюджету щомісяця. Вона працює стабільно, при цьому критерії зупинення постійно вдосконалюються.

    Обсяг фіктивного ПДВ падає щоденно, а надходження з ПДВ до бюджету підвищуються за рахунок боротьби зі схемами з фіктивним ПДВ.

    Кількість зупинених накладних реальних платників в системі стрімко зменшується.

    Налаштована ефективна робота як всередині ДФС, так і з платниками податків.

    Система працює, але, як і будь-яка система ризиків та складна IT-система – на перших порах потребує постійного моніторингу та вдосконалення.

    Міністерством фінансів вже напрацьований та відправлений на погодження проект змін наказу Міністра фінансів, що максимально виведуть з системи реальні підприємства та, особливо, підприємства сільськогосподарського сектору.

Система автоматичного призупинення накладних з ознаками фіктивності є вкрай важливою для того, щоб в Україні існувала автоматизована вільна від корупції процедура бюджетного відшкодування ПДВ – відшкодування коштів, які належать та повинні повертатися бізнесу. Тому важливо, щоб ця система повноцінно працювала.

Міністерство фінансів відкрито до професійної дискусії і закликає до обговорення ініціативи Комітету та можливих ризиків її імплементації перед прийняттям рішення щодо доцільності подання відповідного законопроекту.

Джерело: https://www.minfin.gov.ua/

Звіт по системі зупинення накладних 12_09.pdf
Відкрити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
02.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025 З 28 серпня Господарський кодекс втратить чинність: що передбачає реформа Уряд оновив порядок перетину кордону особами від 18 до 22 років Президент під...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
05.09.2025
Документи, які набули чинності з 1 по 7 вересня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 21.04.2024 № 3620-ХІ «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері лоб...
05.09.2025
Зміни в законодавстві з 1 по 5 вересня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано З жовтня 2025 року суб’єкти господарювання, які мають ліцензії на продаж підакцизних товарів (пальне, алкоголь, сидр/перрі без спирту, тютюн, рідини д...
05.09.2025
ОМС отримуватимуть інформацію від ДПС про юросіб та фізосіб, які мають борг перед бюджетом
Нововведення дасть територіальним громадам більше інструментів для ефективного планування та контролю надходжень до місцевих бюджетів. Більше за темою: Облік списання безнадійного податкового боргу 3 вересня Кабмін ухвалив постанову від 03.09.2025 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міні...
Кращі матеріали