Зміни в законодавстві, що діють із квітня 2018 року
29.03.2018 9530 0 1
З 1 квітня банки подають в Кредитний реєстр Нацбанку (далі - Реєстр) інформацію про кредитні операції, заборгованість за якими дорівнює або перевищує 100 МЗП (в 2018 році - 372 300 грн.) Або еквівалент цієї суми в інвалюті. Інформація передається до Реєстру в наступному порядку: про боржника-фізособу - з його згоди, а в разі неподання такої згоди банк відмовляє в укладенні договору і надання кредиту; боржнику-юрособу - без отримання згоди (банк письмово повідомляє боржника про передачу інформації); інших, пов'язаних з боржником особах - без отримання згоди (боржник повідомляє зазначеним особам про передачу даних). До 31 грудня цього року банки повинні повідомити боржників (письмово, через свої веб-сайти, повідомленням у відділенні банку) про надання інформації про них до Реєстру (Закон від 06.02.18 р № 2277-VIII).
До 14 квітня на веб-сайті НБУ (http://www.nbu.gov.ua) обговорюється проект Положення про Реєстр. Проектом, зокрема, передбачається встановлення порядку надання банком і Фондом гарантування вкладів фізичних осіб інформації до Реєстру та видалення її з Реєстру; ведення реєстру запитів / заяв до Реєстру.
З 1 квітня приміщення небанківських фінансових установ (НФУ), які до 13 жовтня 2017 року подали пакет документів для отримання генеральної ліцензії на здійснення діяльності з обміну валют або інших фінпослуг, які передбачають використання готівки в національній та іноземних валютах (далі - генеральна ліцензія), або отримали таку ліцензію, інформація про яких внесена Нацбанком до реєстру приміщень, в яких здійснюється така діяльність, з датою відкриття їх структурних підрозділів до 13 жовтня 2017 року, мають відповідати вимогам до обладнання, передбаченим Правилами, затвердженими постановою НБУ від 06.10.17 р № 100:
- приміщень НФУ - системою тривожної сигналізації (п. 16-20 розд. IV Правил);
- сторони робочого місця касира, яка не орієнтована до приміщень, де здійснюються операції з цінностями, - елементами огороджувальних конструкцій, технічний стан яких підтверджено сертифікатами відповідності ДСТУ 4546 і 4547 (п. 27 розд. V Правил).
З 1 квітня для вимірювання та оцінки ризиків діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку використовується додатковий показник - розмір власних коштів. Тобто коштів, які фондова біржа може використовувати на покриття негативних фінансових наслідків реалізації ризиків, що виникають під час її професійної діяльності на фондовому ринку.
Встановлено мінімальний розмір власних коштів фондової біржі - не менше мінімального розміру статутного капіталу, встановленого законодавством для професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з організації торгівлі. Для фондової біржі, яка здійснює кліринг і розрахунки за договорами щодо фінансових інструментів (крім цінних паперів), які укладаються на такій біржі, цей розмір повинен складати не менше 125% мінімального розміру зазначеного статутного капіталу (рішення НКЦПФР від 21.12.17 р № 922 ).
З 1 квітня набув чинності Технічний регламент радіообладнання, який відповідає вимогам документів Євросоюзу. Техрегламентом встановлюються вимоги до радіоустаткування, яке надається на ринку і вводиться в експлуатацію в Україні незалежно від форми поставки (в т. Ч. Реалізовано дистанційним способом).
Виробники до введення в обіг радіообладнання повинні подати НКРЗІ інформацію про типах радіообладнання, які мають низький рівень відповідності суттєвим вимогам техрегламенту, для внесення такого обладнання до реєстру радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв. Кожному зареєстрованому типу радіообладнання НКРЗІ присвоює реєстраційний номер, який виробники зобов'язані наносити на обладнання, що вводиться в обіг, починаючи з 12 червня цього року.
До 1 квітня 2019 року не може бути заборонено або обмежено надання на ринку і введення в експлуатацію через невідповідність вимогам цього техрегламенту радіообладнання, яке введено в обіг до 1 квітня 2018 року і відповідає вимогам техрегламенту, затверджених постановами КМУ від 24.06.09 р № 679, від 16.12.15 р № 1077 і № 1067 (постанова КМУ від 24.05.17 р № 355).
З 1 квітня вступили в силу держстандарти: ДСТУ 8731 до: 2017 і 8732 до: 2017 (стосуються безпеки дорожнього руху) (наказ ДП «УкрНДНЦ» від 31.08.17 р № 251); ДСТУ 8692 до: 2016 (стосується поліграфів) (наказ ДП «УкрНДНЦ» від 27.12.17 р № 472); шість ДСТУ, які стосуються нафтової і газової промислово з т і (наказ ДП «УкрНДНЦ» від 27.02.18 р № 65).
З 1 квітня суб'єкти ринку телекомунікацій керуються орієнтовним переліком нормативних документів у сфері телекомунікацій, які визначають технічні вимоги до кінцевого обладнання, призначеного для з'єднання з пунктом закінчення телекомунікаційної мережі, затвердженим наказом Адміністрації Держспецзв'язку від 26.01.18 р № 38.
З 1 квітня вступили в силу зміни до постанови НКРЕКУ, які регулюють діяльність ліцензіатів, які постачають електроенергію на закріпленій території (далі - ліцензіати):
1. До постанови НКРЕКУ від 19.11.15 р № 2810, зокрема:
уточнені показники формул, за якими ліцензіати розраховують середню закупівельну ціну на електроенергію;
встановлено, що ліцензіат повинен подавати в НКРЕКУ електронною поштою розрахунок прогнозованої середньої закупівельної ціни на електроенергію на розрахунковий квартал до 20-го числа місяця, що передує такому кварталу, але не пізніше наступного дня після затвердження (перегляду) прогнозованої оптової ринкової ціни на електроенергію (постанова НКРЕКУ від 27.12.17 р № 1417).
2. Постанови НКРЕКУ від 13.04.17 р № 512:
уточнено порядок розрахунку роздрібних тарифів на електроенергію, тарифів на розподіл і постачання електроенергії;
встановлено, що в разі невжиття стимулюючого регулювання на офіційному веб-сайті за 5 днів до початку періоду, на який вони встановлені, оприлюднюються:
- роздрібні тарифи на електроенергію для споживачів і тарифи на її постачання - ліцензіатами з постачання електроенергії на закріпленій території;
- тарифи на розподіл електроенергії - ліцензіатами з розподілу електроенергії (постанова НКРЕКУ від 27.12.17 р № 1418).
З 1 квітня вступили в силу постанови НКРЕКУ, якими визначено механізм розрахунку суми компенсації втрат ліцензіатів, від по- ставки електроенергії:
- населенню - за тарифами, диференційованими за періодами часу. 20-го числа місяця, наступного за звітним кварталом, ліцензіат повинен подати до територіального структурний підрозділ НКРЕКУ у відповідному регіоні заяву для отримання висновку про суми компенсації втрат за звітний квартал (додаток 1 до Порядку, затвердженого постановою НКРЕКУ від 27.12.17 р № 1420 ). До заяви додаються розрахунки суми компенсації по двозонним тарифами, диференційованими за періодами часу, за кожний місяць звітного кварталу (додаток 2 до Порядку); по трьох зонним тарифами, диференційованими так само (додаток 3 до Порядку). Електронна копія по- становлення НКРЕКУ про встановлення суми компенсації відправляється ліцензіату електронною поштою не пізніше ніж за один робочий день до розрахункового кварталу;
- споживачам (крім населення) - за тарифами, диференційованими за періодами часу. До 20-го числа місяця, що передує рас парному кварталу, ліцензіат повинен подати до НКРЕКУ (dot@nerc.gov.uа) в електронному вигляді заяву про отримання компенсації втрат на розрахунковий квартал (додаток 1 до Порядку, затвердженого постановою НКРЕКУ від 27.12. 17 р № тисячу чотириста двадцять одна). До заяви додаються розрахунки прогнозованої суми компенсації втрат на кожен місяць розрахункового кварталу (додатки 2 і 3 до цього Порядку). Електронна копія постанови НКРЕКП про встановлення суми компенсації відправляється ліцензіату не пізніше ніж за один робочий день до розрахункового кварталу.
З 1 квітня уточнено Порядок розрахунку суми компенсації втрат ліцензіатів з постачання електроенергії за регульованим тарифом від поставки електроенергії населенню, затверджений постановою НКРЕКУ від 29.08.17 р № 1050 (далі - компенсація, Порядок), зокрема:
- уточнені показники формули, за якою ліцензіати розраховують сумою ми компенсації своїх втрат на розрахунковий квартал; - встановлено, що до 20-го числа місяця перед розрахунковим кварталом ліцензіати подають до центрального апарату НКРЕКУ заяву про отримання компенсації (додаток 1 до Порядку). До заяви додаються розрахунки прогнозованої суми компенсації втрат на кожен місяць розрахункового кварталу (додаток 2 до Порядку). Заява та розрахунок подаються в паперовому та електронному вигляді за адресою dot@nerc.gov.ua (постанова НКРЕКУ від 27.12.17 р № 1419).
З 1 квітня економічні коефіцієнти нормативних і прогнозованих технологічних витрат електроенергії (далі - коефіцієнти) подаються, визначаються і затверджуються згідно з новою редакцією Положення, затвердженого постановою НКРЕКУ від 27.07.17 р № 981. Дія Положення поширюється на СХ, що здійснюють розподіл електроенергії. Коефіцієнти використовуються операторами системи розподілу електроенергії для визначення обсягів відшкодування СХ, який поставляє електроенергію за вільними цінами на підставі відповідної ліцензії. НКРЕКУ стверджує коефіцієнти на розрахунковий період (рік) за даними форм № 2-НКРЕ та № 1Б-ТВЕ (постанова НКРЕКУ від 27.12.17 р № 1424).
З 4 квітня вступає в силу Закон від 18.05.17 р № 2042-VIII (далі - Закон № 2042), яким, зокрема, визначено принципи державного контролю за дотриманням операторами ринку законодавства про харчові продукти, кормах, здоров'я і благополуччя тварин. Вводиться нова система контролю якості і безпеки харчових продуктів (далі - товари). Держпродпотребслужба перевірятиме підприємства в залежності від ступеня ризику їх діяльності для життя і здоров'я людей. Контроль буде здійснюватися без попередження, крім аудиту та інших випадків, коли таке попередження необхідно для ефективності контролю.
Передбачено також проведення позапланових перевірок. Державні інспектори, державні ветеринарні інспектори, оператори ринку мають право фіксувати процес перевірки засобами аудіо- та відеотехніки.
Внесено зміни в ряд законодавчих актів. Так, згідно з ч. 9 ст. 319 Митного кодексу (далі - ТК) митний контроль і митне оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, завершуються тільки після проведення видів контролю, встановлених законами для кожного товару (державний санітарно-епідеміологічний, ветеринарно-санітарний, фітосанітарний, екологічний, радіологічний, а також державний контроль за дотриманням законодавства про продукти, кормах, побічних продуктах тваринного походження, здоров'я і благополуччя тварин - ч. 1 ст. 319 ТК).
При порушенні Закону передбачено значні штрафи для юросіб і фізосіб-підприємців (ч. 1 ст. 65). Інспектор може прийняти рішення про тимчасове припинення виробництва, обороту продуктів, кормів (Закон № 2042, лист Госпродпотребслужби від 12.07.17 р № 601-032-10 / 7495).
З 4 квітня буде застосовуватися форма протоколу про порушення Закону № 2042, законодавство про харчові продукти і кормах, затверджена на виконання ч. 5 ст. 66 Закону № 2042 (наказ Мінагрополітики від 23.01.18 р № 29).
До 6 квітня особи, які надавали посередницькі послуги в сфері споживчого кредитування до 06.10.17 р (дата вступу в силу розпорядження Нацкомфінпослуг від 27.06.17 р № 2864), повинні привести свою діяльність у відповідність з його вимогами. Зокрема:
- керівник юрособи та його працівники - кредитні посередники, фізособа-підприємець і фізична особа, яка здійснює посередницьку діяльність у даній сфері, повинні мати вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем не нижче бакалавра; не менше 3 років стажу роботи в сфері фінпослуг (для керівників юросіб зі статусом кредитного брокера); пройти навчання (не менше 72 год) і здати іспит (кожні 3 роки) на знання законодавства в цій сфері за типовою програмою, затвердженою Нацкомфінпослуг;
- кредитний посередник працює в рамках повноважень, визначених договором за кредитодавцем (встановлений розмір, порядок нарахування та виплати комісійного збору та т. П. За надані послуги); може оцінювати кредитоспроможність споживача за методикою, визначеною кредитодавцем у внутрішньому документі; повідомляє кредитодавця про укладений договір про споживчий кредит і передає йому документи по цій кредитній справі;
- кредитні посередники не мають права отримувати платежі, пов'язані з виконанням обов'язків кредитодавця і / або позичальника за договором про споживчий кредит.
З 16 квітня в разі дострокового припинення дії договору страхування життя (далі - договір) страховики будуть розраховувати викупну суму за таким договором за методикою, що відповідає Вимогам, затвердженим рішенням Нацкомфінпослуг від 14.11.17 р № 4258.
Викупна сума за договором обчислюється математично на день його припинення в залежності від терміну дії договору, відповідно до методики, яка є невід'ємною частиною правил страхування життя. Так, для договорів, які не є накопичувальними, базовим розміром викупної суми є розмір математичного резерву, зменшений на витрати на ведення справи, обсягом: не більше 20% страхового платежу за договором - для договорів з терміном дії не більше року; не більше 30% страхового платежу за перший рік дії договору - для договорів з терміном дії понад рік.
З 16 квітня вступає в силу Зміна № 1 ДСТУ 4616: 2006 (стосується магістральних трубопроводів) (наказ ДП «УкрНДНЦ» від 26.02.18 р № 59).
З 19 квітня товари, контроль за міжнародними передачами яких здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 28.01.04 р № 86, визначаються Єдиним списком товарів подвійного використання. З зазначеної постанови виключені додатки 1-5 (постанова КМУ від 11.01.18 р № 1).
Статистична звітність
Зі звіту за І квартал 2018 року вводиться в дію оновлена форма державного статистичного спостереження зі статистики капітальних інвестицій № 2-інвестиції (квартальна) «Звіт про капітальні інвестиції» - поширюється на юридичні особи - підприємства, установи, закладу (наказ Держстату від 21.07.17 м № 195).
Коментарі до матеріалу