Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Головні показники держбюджету-2021

28.12.2020

15 грудня 2020 року Верховна Рада прийняла Закон про Державний бюджет на 2021 рік (законопроєкт № 4000). Розглянемо основні показники, установлені цим Законом, та проаналізуємо їх вплив на соціальну сферу. 

Пріоритетами держбюджету-2021 Мінфін назвав:

  • підвищення мінімальної заробітної плати (далі – МЗП);
  • якісну освіту;
  • доступну медицину;
  • протидію пандемії та COVID-вакцинацію;
  • турботу про старість (допомога пенсіонерам 75+).

Доходи держбюджету на 2021 рік передбачено на рівні 1,092 трлн грн.

Видатки становитимуть 1,328 трлн грн.

Дефіцит бюджету на 2021 рік зменшено з 6 % до 5,5 % ВВП, що становить 246,6 млрд грн.

Зверніть увагу! Дефіцит бюджету має багато негативних наслідків: 

скорочення видатків на інші бюджетні програми й фонди; 
зростання державного боргу;
витіснення
державними позиками приватних позичальників із кредитного ринку, що веде до збільшення відсоткових ставок на кредит для населення та бізнесу.

ВВП закладено на рівні 4,5 трлн грн. Очікуване зростання ВВП – 4,6 %. Держборг до ВВП – 64,6 %.

Середньомісячна зарплата становитиме 13,6 тис. грн, а споживча інфляція сягне 7,3 %.

Середньорічний курс закладено на рівні 29,10 грн за 1 дол. США.

Витрати на органи влади:

  • офіс Президента – 1 266, 8 млн грн;
  • секретаріат Кабміну – 1 123,8 млн грн;
  • апарат Верховної Ради – 2 535,6 млн грн;
  • офіс Генпрокурора – 11 531,6 млн грн;
  • СБУ – 1 495,9 млн грн;
  • МВС – 9 830,3 млн грн;
  • Міністерство закордонних справ – 5 389,8 млн грн;
  • Міністерство охорони здоров’я – 1 591,8 млн грн;
  • Міністерство енергетики – 6 557,6 млн грн;
  • Міністерство захисту навколишнього середовища і природних ресурсів – 8 728,1 млн грн;
  • Міністерство інфраструктури – 8 891,2 млн грн;
  • Міністерство молоді та спорту – 7 269,6 млн грн;
  • Міністерство культури та інформаційної політики – 1 252,4 млн грн;
  • Державне космічне агентство – 1 122,6 млн грн;
  • Державне управління справами – 3 079,9 млн грн;
  • Міністерство освіти та науки – 5 084,1 млн грн;
  • Пенсійний фонд – 1 953,1 млн грн;
  • Держфонд регіонального розвитку – на 9 360 млн грн. 

Порівняння планових видатків держбюджету-2021 та держбюджету-2020 

(млрд грн)

Видатки на соціальну сферу

2021 рік

2020 рік

На безпеку та оборону, з них

– грошове забезпечення військовим та правоохоронцям

267

246

131

122,7

На освіту, з них:

– доплати до зарплат учителям (збільшення зарплат на 30 %)

174

140

21,2

Видатки на медицину (збільшення зарплат на 30 %), з них:

156

128,5

– на програму медичних гарантій

123,4

– на боротьбу з коронавірусом

19,4

– на вакцинацію

2,6

На соціальний захист населення, з них:

324

316,5

– для Пенсійного фонду

204

На програму «Велике будівництво» (розвиток дорожньої інфраструктури)

150

129,3

На програму підтримки малого та середнього бізнесу, з них:

12

– на реалізацію програми портфельних гарантій

10

– на компенсацію відсотків за кредитами для мікро- та малого підприємництва

2

Фінансова підтримка регіонів (ДФРР)

9,4

4,9

Збільшення МЗП вплине на бюджетні витрати

У держбюджеті-2021 передбачено зростання МЗП:

  • у місячному розмірі: з 1 січня – до 6 000 грн; з 1 грудня – до 6 500 грн;
  • у погодинному розмірі: з 1 січня – до 36,11 грн; з 1 грудня – до 39,12 грн.

Основне підвищення МЗП – на 20 % – відбудеться з 1 січня 2021 року, завдяки чому сукупні додаткові надходження від ПДФО, військового збору та ЄСВ планують у розмірі 22 млрд грн.

Проте підвищення МЗП означає зростання як доходів, так і видатків державного та місцевих бюджетів. Зокрема, зростуть видатки на зарплату працівників бюджетного сектору та держслужбовців. Для визначення окладів цих працівників використовується рівень прожиткового мінімуму (далі – ПМ), установлений на 1 січня кожного року. Цей показник з 1 грудня 2020 року вже виріс на 20 %, що відповідає зростанню МЗП.

Підвищення окладів призведе до збільшення обсягів нарахувань на зарплату працівників бюджетної сфери та держслужбовців (ЄСВ). Тобто фактично частину коштів із держбюджету та місцевих бюджетів держава перерахує в бюджет Пенсійного фонду.

Утім, зарплати зростуть не в усіх. Зверніть увагу! У Законі про Держбюджет на 2021 рік уряд пропонує заморозити базовий розмір окладу для всіх працівників держорганів на рівні вересня 2020 року. Це фактично означає підвищення зарплати лише для тих, у кого вона менша за МЗП.

Окремо регулюється розмір зарплат для суддів та прокурорів. У держбюджеті-2021 значно (з 1 000 до 1 600 грн) підвищили той ПМ, до якого прив’язані їхні посадові оклади.

Зауважимо, що значне підвищення МЗП приведе до звуження диференціації зарплат працівників різної кваліфікації, оскільки жоден працівник не може отримувати зарплату, нижчу за МЗП.

Крім того, зростуть додаткові видатки на виплату збільшеної зарплати працівників, які фінансуються з держбюджету, разом із сумою сплачених ПДФО та ЄСВ.

За даними Мінфіну, на 1 січня 2020 року налічувалося 957,4 тис. штатних посад працівників, оплата яких здійснюється на основі єдиної тарифної сітки (ЄТС) та фінансується з держбюджету.

Зростуть витрати місцевих бюджетів у зв’язку з підвищенням посадових окладів. Адже підвищення призведе до зростання різних типів надбавок, що виплачуються працівникам держсектору.

Збільшення МЗП впливає також на:

  • розмір виплат частині пенсіонерів – тим, які досягли віку 65 років та мають хоча б 35 та 30 років страхового стажу відповідно для чоловіків і жінок. Для такої категорії пенсіонерів розмір мінімальної пенсії становить 40 % МЗП;
  • розміри допомоги з тимчасової втрати працездатності, декретних виплат.

Мінімальна пенсія: з 1 січня 2021 року – 1 769 грн; з 1 липня – 1 854 грн; з 1 грудня – 1 934 грн.

Прожитковий мінімум

2021 року ПМ на одну особу в розрахунку на місяць становитиме:

  • з 1 січня – 2 189 грн; з 1 липня – 2 294 грн; з 1 грудня – 2 393 грн.

ПМ для основних соціальних і демографічних груп населення:

  • дітей віком до 6 років: з 1 січня – 1 921 грн; з 1 липня – 2 013 грн; з 1 грудня – 2 100 грн;
  • дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2021 року – 2 395 грн; з 1 липня – 2 510 грн; з 1 грудня – 2 618 грн;
  • працездатних осіб: з 1 січня – 2 270 грн; з 1 липня – 2 379 грн; з 1 грудня – 2 481 грн;
  • осіб, які втратили працездатність: з 1 січня – 1 769 грн; з 1 липня – 1 854 грн; з 1 грудня – 1 934 грн.

У держбюджеті-2021 рік удвічі збільшено допомогу для осіб з інвалідністю. Розмір надбавки на догляд за особами з інвалідністю з дитинства зростає до 150 % ПМ для категорії А і до 100 % – для категорії Б 1-ї групи.

На дату публікації матеріалу Закон передано на підпис Президенту, остаточний текст Закону не оприлюднено.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
07.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025) ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 26.09.2025 Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії ДПС відповідає на актуальні запитанн...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
08.10.2025
Змінено підходи до оцінки банками боржників-підприємців на прифронтових територіях
Установлено підхід до оцінки банком спроможності боржника виконувати зобов’язання перед кредиторами, якщо такий боржник здійснює господарську діяльність переважно на території, щодо якої не визначена дата припинення можливості або завершення бойових дій. Більше за темою: Як обкладається в єди...
08.10.2025
Верховная Рада прийняла за основу законопроєкт про основні засади держнагляду
Законопроєкт № 14030 є частиною євроінтеграційного пакета Ukraine Facility і відповідає європейським підходам до ризик-орієнтованого контролю – коли головна мета держави не карати, а підтримувати. Більше за темою: Податкові ризики щодо обліку транспортно-заготівельних витрат: аналіз судової п...
08.10.2025
Прийнято за основу законопроєкт про кредитну історію
Прийняття законопроєкту сприятиме зменшенню частки прострочених кредитів, посиленню фінансової дисципліни й забезпеченню дотримання міжнародних стандартів захисту даних.  Більше за темою: Як показати в обліку повернення комісії банком? Банківська таємниця: чи мають доступ податківці? З дати ...
Кращі матеріали