Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ремонт і поліпшення орендованого приміщення: ПДВ-наслідки для орендаря та орендодавця

05.08.2019

Не кожне підприємство може дозволити собі мати власний офіс, складське приміщення або виробничий цех. Саме тому приміщення беруть у тимчасове користування на умовах оренди, тобто за певну плату. З часом об’єкт оренди потребує проведення ремонту. За чий кошт і хто має його робити? Про які податкові наслідки при цьому слід не забувати – далі.

Хто має ремонтувати орендоване приміщення

Як відомо, поточний ремонт здійснює орендар за свій рахунок, а капітальний – орендодавець за свій рахунок (ст. 776 Цивільного кодексу України, далі – ЦКУ). Утім, договором можна встановити інші умови. Наприклад, передбачити проведення капремонту орендарем за його рахунок з подальшим відшкодуванням вартості робіт або зарахуванням коштів, витрачених на ремонт, у рахунок орендної плати.

Якщо об’єкт оренди не потребує ремонту, а орендар хоче його поліпшити, зробити це краще за згодою орендодавця (ст. 778 ЦКУ). Якщо орендодавець дасть згоду, тоді орендар матиме право на відшкодування вартості понесених ним витрат або на зарахування їх вартості в рахунок орендної плати. Якщо ні, тоді претендувати на відшкодування витрат не можна.

Усі ремонтно-поліпшувальні операції підпадають під об’єкт оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ), але кінцевий результат залежить від того, за чий кошт їх проводять.

ПДВ-наслідки в орендодавця

У разі проведення ремонтів і поліпшень орендодавцем за власний рахунок податковий кредит дістанеться йому. Звісно, на підставі зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) податкової накладної (далі – ПН) від виконавця ремонтних робіт (п.п. 198.6, 201.10 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).

Якщо ці роботи проводяться за рахунок орендаря, а орендодавець відшкодовує йому витрати або зараховує в рахунок орендної плати, у цьому випадку орендодавець теж матиме право на податковий кредит. І знову на підставі ПН, яку склав та зареєстрував у ЄРПН орендар.

Якщо ПН не зареєстровано в ЄРПН, права на податковий кредит не виникає.

ПДВ-наслідки в орендаря

Орендар відносить вхідний ПДВ за понесеними ним витратами на ремонт і поліпшення об’єкта оренди до складу податкового кредиту в загальному порядку (п.п. 198.3, 198.6 ПКУ). Потім на дату підписання з орендодавцем акта приймання-передачі виконаних робіт орендар зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ (п. 187.1 ПКУ). Причому незалежно від того, чи буде отримано грошову компенсацію витрат, чи проведено залік у рахунок орендної плати, у ПДВ-обліку орендаря така операція відображається як постачання робіт (пп. «б» п. 185.1 ПКУ). База оподаткування в цьому випадку дорівнює сумі компенсації, але за умови, що вона не нижча вартості проведених ремонтно-поліпшувальних робіт. Якщо такі роботи виконав сам орендар, тоді база оподаткування ПДВ не може бути нижче звичайних цін (п. 188.1 ПКУ).

Коли орендодавець іде назустріч орендарю й компенсує його витрати на ремонт чи поліпшення об’єкта оренди – ідеальний випадок. Та можливий інший варіант. Припустимо, що орендар провів такі роботи за згодою орендодавця, але той не компенсував витрати орендарю. За таких умов у разі повернення об’єкта оренди вартість проведеного орендарем ремонту чи поліпшення вважатиметься безоплатно наданою послугою та підлягає оподаткуванню ПДВ в орендаря на загальних підставах (пп. «в» пп. 14.1.185, пп. «б» п. 185.1 ПКУ).

devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
18.09.2025
Перелік доброчесних платників за серпень сформовано за оновленими критеріями середньомісячної зарплати
ДПС сформувала Перелік платників податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства станом на серпень 2025 року за оновленими критеріями в частині середньомісячної заробітної плати.  ДПС сформувала Перелік платників податків із високим рівнем добровільного дотримання ...
18.09.2025
Рахунки осіб, пов'язаних з рф, підлягають обмеженню на видаткові операції банків
Обмеження стосуються всіх видаткових операцій за рахунками юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками яких є резиденти рф/рб, незалежно від того, хто є ініціатором операції (клієнт чи стягувач), за винятком вичерпного переліку дозволених операцій. Такі обмеження є правомірними та обов'язков...
18.09.2025
Чи можна надати відпустку працівниці не за графіком у разі відпустки її мобілізованого чоловіка
Чи має працівниця право на відпустку, яка буде збігатися із відпусткою її чоловіка-військовозобов’язаного, якщо в неї за графіком відпустка у листопаді 2025 року, а в її чоловіка – у жовтні 2025 року? Більше за темою: Чи потрібна заява, якщо працівник іде у відпустку за графіком? Кому ...
Кращі матеріали