Плата за простій транспорту на митниці: штраф чи послуга?
Під час виконання договору транспортного експедирування іноді через незалежні від експедитора обставини (зокрема черги на митниці) трапляється понаднормовий простій транспорту, на оплату якого виставляють додатковий рахунок. Попри те, що ці витрати експедиторові відшкодує клієнт, постає запитання: як їх облікувати – як штраф чи додаткову плату за послуги? І чи є ПДВ?
Договір транспортного експедирування
Слід нагадати, що договір транспортного експедирування є різновидом посередницьких договорів. Його суть: одна сторона (експедитор) зобов’язується за плату і коштом другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг з перевезення вантажу Тож під транспортно-експедиторською послугою розуміють безпосередню організацію та забезпечення перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування.
Засади діяльності
Правові та організаційні засади транспортно-експедиторської діяльності в Україні визначають глава 65 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) і Закон України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004 р. № 1955-IV (далі – Закон № 1955). Ці нормативно-правові акти надають експедиторові широкі повноваження. Зокрема, для виконання доручення клієнта він має право укладати договори з перевізниками, портами, авіапідприємствами, судноплавними компаніями тощо, які є резидентами або нерезидентами України. У відносинах з ними експедитор діє від свого імені або від імені клієнта.
Штраф чи послуга?
Базою оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг є їх договірна (контрактна) вартість. До її складу не включають суми неустойки (штрафів та/або пені), три відсотки річних та інфляційні, що отримав платник у результаті невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань (п. 188.1 Податкового кодексу України, ПКУ).
Як же облікувати витрати на понаднормовий простій транспорту – як штраф чи додаткову плату за послуги?
З огляду на вимоги п. 188.1 ПКУ плата за понаднормовий простій за таких умов не є штрафом. Адже простій не пов’язаний із неналежним виконанням договірних зобов’язань однією зі сторін договору. Крім того, штраф за простій, як правило, оформлюють претензією, а не виставляють рахунок.
Слід нагадати, що штрафом є неустойка, яку обчислюють у відсотках суми невиконаного або неналежно виконаного зобов’язання (ч. 2 ст. 549 ЦКУ).
Правова природа плати за простій транспорту в законодавстві чітко не врегульована. На нашу думку, у подібних випадках оплату простою також слід розглядати як плату за послугу. Саме так визначайте її в договорі. Цього не обмежує перелік додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу, визначений у Законі № 1955. Тож плата за простій у складі плати нерезидентові за послуги, пов’язані з перевезенням вантажів, не є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. «в» пп. 186.2.1 ПКУ).
https://devisu.ua
Коментарі до матеріалу