Особливості застосування кредит-ноти в Україні
16.01.2016 8141 0 0
У партії товару, поставленого нерезидентом, було виявлено товар неналежної якості, але придатний для продажу. Нерезидент зменшив суму заборгованості за поставлений товар шляхом виставлення кредит-ноти, умови надання якої не передбачені контрактом. Чи можна проводити цей документ, якщо його складання не передбачено контрактом? Які податкові наслідки передбачає отримання кредит-ноти від нерезидента? Чи можливо здійснити зменшення вартості товару без застосування кредит-ноти?
Загальна інформація
Насамперед зазначимо, що чинним законодавством України не передбачено такого поняття, як «кредит-нота» та не визначено його правовий статус.
Кредит-нота (англ. Credit-note) – це розрахунковий документ, в якому міститься повідомлення, яке направляється однією із сторін (постачальником), що перебуває у розрахункових відносинах, іншій стороні (покупцеві) про запис у кредит рахунку останньої певної суми через настання обставини, що створила у іншої сторони право вимоги цієї суми.
Кредит-нота характеризується такими ознаками:
1) кредит-нота може виникнути тільки між суб'єктами, що перебувають у розрахункових відносинах в результаті укладення зовнішньоекономічного контракту;
2) кредит-нота – повідомлення від постачальника/кредитора на адресу покупця/боржника. Повідомлення складається у формі розрахункового документа, ініціатором складання якого виступає саме постачальник;
3) право на застосування, оформлення, складання кредит-ноти виникає у постачальника після виникнення у покупця кредиторської заборгованості перед ним;
4) направлення кредит-ноти або «запис в кредит рахунку» за кредит-нотою передбачає зменшення заборгованості покупця/боржника перед постачальником/кредитором;
5) кредит-нота оформлюється при настанні певних обставин або після виконання певних умов покупцем за договором, в результаті яких у покупця виникає право вимагати від постачальника зменшення заборгованості за поставлені товари. Звернемо увагу, що перелік обставин, за яких покупець набуває права вимоги, у відповідь на яке постачальник-нерезидент повинен скласти кредит-ноту, чітко не визначений навіть у міжнародній практиці. Такі обставини сторони обумовлюють у контракті. В практиці зовнішньоекономічних відносин кредит-нота найчастіше застосовується у разі: надання покупцю знижки або бонусів; виявлення покупцем недопоставлених або бракованих товарів; необхідності знищення покупцем прострочених товарів; виявлення факту помилки, що призвела до виписки постачальником розрахункових документів за завищеною ціною тощо.
Документальне оформлення кредит-ноти
Кредит-нота може виникати тільки у рамках контракту, який, у свою чергу, передбачає можливість використання такого розрахункового документа сторонами і тільки за тих обставин, які обумовлені контрактом.
Відповідно, на етапі укладення контракту на поставку товару сторони мають передбачити у відповідних його розділах умови та порядок складання кредит-ноти, її документального оформлення.
Якщо контрактом зазначені умови не передбачено, то його необхідно обов'язково доповнити положеннями, які регулюватимуть механізм складання такого документа, як кредит-нота.
У разі виявлення покупцем факту поставки неякісного товару, такий факт має бути зафіксований документально, наприклад, актом про невідповідність якості. Після складання такого акта покупець має направити постачальнику-нерезиденту претензію, яку той задовольняє шляхом складання кредит-ноти. В результаті складання кредит-ноти постачальник зменшує суму плати за поставлений товар.
Кредит-нота у складі доходів
Відповідно до П(С)БО 15 «Дохід», а також норм ст. 134, 135 Податкового кодексусума зменшення заборгованості покупця-резидента на підставі отриманої від нерезидента кредит-ноти має бути визнана іншим операційним доходом та вплинути на об'єкт оподаткування з податку на прибуток.
Отримання знижки від нерезидента за подальшими поставками
З метою врегулювання питання щодо зменшення кредиторської заборгованості покупця через поставку нерезидентом товару неналежної якості та зменшення впливу цієї операції на об'єкт оподаткування з податку на прибуток радимо:
• внести зміни до контракту щодо механізму врегулювання питань у випадку надходження товару неналежної якості;
• повідомити продавця про поставку товару неналежної якості, додавши до повідомлення перелік товару, якість якого є неналежною, та ознак неналежної якості;
• запропонувати переоцінку вартості товару у зв'язку із втратою ним належної якості із зазначенням за кожним товаром його зміненої ціни та вартості;
• запропонувати продавцю на суму поставки неякісного товару надати знижку на товар у майбутніх поставках;
• отримати від продавця-нерезидента відповідь щодо надання знижки при майбутніх поставках.
Вікторія Мусієнко
Аудиторська фірма «Де Візу»
Е-mail: info@devisu.kiev.ua
http://www.devisu.ua
Джерело: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf...
Коментарі до матеріалу