Про обчислення стажу посадових осіб місцевого самоврядування
13.09.2017 37653 14 0
Суть питання
За Законом від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі –
Закон № 2493) умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування має визначати Кабмін.
На сьогодні складовою заробітку осіб, які працюють чи служать в органах місцевого самоврядування, є надбавка за вислугу років.
Згідно із нормами ст. 22 Закону № 2493 до стажу служби в ОМС зараховується період роботи на посадах, на які поширюється дія цього Закону, а також на посадах і в органах, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби. Виходить, що нормативно-правова та законодавча база щодо визначення стажу посадовців ОМС аналогічна із тією, що стосується держслужбовців.
У період дії Закону від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 3723) держслужбовцям надбавка за вислугу років виплачувалась залежно від стажу держслужби. Тож згідно із ст. 33 Закону № 3723 її виплата, що встановлювалась у відсотках до посадового окладу з урахуванням доплати за ранг, здійснювалась у таких розмірах: понад 3 роки – 10, понад 5 років – 15, понад 10 років – 20, понад
15 років – 25, понад 20 років – 30, понад 25 років – 40 відсотків.
Отже, у рішенні КМУ, на підставі якого визначались умови оплати праці держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування (див. пп. 4 п. 3 постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», далі – Постанова № 268), й зафіксовано таку складову заробітку держслужбовців та посадовців ОМС, як надбавка за вислугу років.
Виходячи із норм ст. 22 Закону № 2493 та Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283 (далі – Порядок № 283), стаж держслужби набувався на посадах та в державних органах, а також на посадах та в органах, визначених Законом № 2493 чи на посадах, віднесених Кабміном до відповідних категорій посад держслужби чи посад в ОМС.
Оскільки з 01.05.16 р. набув чинності новий Закон від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889), суттєво змінилися засади, за якими визначається право на одержання держслужбовцями надбавки за вислугу років. При цьому за ст. 46 Закону № 889 до стажу держслужби, як і раніше, продовжує зараховуватись час перебування на посадах в ОМС, передбачених Законом № 2493.
Дія Порядку № 283 скасована. Натомість з 01.05.16 р. для держслужбовців слід застосовувати Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 25.03.16 р. № 229 (далі – Порядок № 229). Через те що окремим рішенням Кабміну не унормовано питання про обчислення стажу в органах місцевого самоврядування, цим Порядком користуються зараз при обчисленні стажу посадовців ОМС.
Важливим є те, що згідно із п. 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 та п. 6 Порядку № 229 стаж держслужби за періоди роботи до набрання чинності цим Законом має обчислюватись у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством. Це означає, що до 01.05.16 р. (тобто до набуття чинності Законом № 889) при обчисленні стажу в органах місцевого самоврядування слід застосовувати норми Порядку № 283.
Крім посадовців, в штаті цих органів перебувають також такі категорії осіб, як службовці. Їм не присвоюються ранги, вони не складають Присягу посадової особи місцевого самоврядування (далі – Присяга).
Службовцям надбавка за вислугу років належить згідно із Положенням про порядок та умови виплати щомісячної надбавки за вислугу років працівникам органів виконавчої влади та інших державних органів, затвердженим постановою КМУ від 20.12.93 р. № 1049 (далі – Положення № 1049).
Після внесення змін до Порядку № 283 постановами КМУ від 10.11.94 р. № 758 та від 08.06.95 р. № 397 для службовців, які при просуванні по службі зайняли посади держслужбовців, стаж держслужби для надання додаткової оплачуваної відпустки та призначення пенсії держслужбовця обчислюється з дня призначення на посаду держслужбовця. Визначено також, що стаж для виплати надбавок за вислугу років за період роботи на посадах службовців обчислюється відповідно до Положення № 1049, а за період роботи на посадах держслужбовців – відповідно до цієї постанови (тобто до Порядку № 283), згідно з постановою КМУ від 08.06.95 р. № 397.
З цього випливає, що алгоритм обчислення стажу для службовця, який за встановленою процедурою конкурсу призначений на посаду держслужбовця чи посадової особи місцевого самоврядування, стає іншим. У численних листах Нацдержслужби пояснюється, що просуванням по службі є безпосередній перехід з посади службовця на посаду держслужбовця у період роботи в держорганах, передбачених у п. 2 Порядку № 283 та додатку до нього.
На сьогодні є незрозумілим, чи слід здійснювати обчислення стажу для визначення права на одержання надбавки за вислугу років тим службовцям, які просунуті по службі, тобто стали посадовими особами місцевого самоврядування. Зокрема, чи слід їм нараховувати цю надбавку в період роботи службовцем на посадовий оклад, а після набуття статусу посадовця – врахувати раніше набутий стаж службовця та продовжувати обчислювати його далі, при цьому надбавку нараховувати вже на дві складові – на посадовий оклад з урахуванням рангу.
На практиці виникають ситуації, які через неврегульованість законодавчих та нормативно-правових актів вирішити складно. Йдеться про те, що у чинному після введення в дію Закону № 889 Порядку № 229 чітко не визначено, яким рішенням Кабміну врегульовано на даний час порядок обчислення стажу для виплати надбавки за вислугу років тим, хто працює або служить в органах місцевого самоврядування.
Є лише посилання, що до стажу держслужби зараховується, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом № 2493. Крім того, у п. 8 Порядку № 229 зазначено: стаж держслужби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом № 889 обчислюється відповідно до п. 8 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889. Але ж Закон № 889 не регулює відносини в органах місцевого самоврядування.
Отже, п. 8 згаданого розділу Закону № 889 передбачає обчислення стажу держслужби за період роботи (служби) до набрання чинності цим Законом у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
Таким чином, законодавчо врегульовано лише норми в частині обчислення стажу держслужби. Про органи місцевого самоврядування навіть не згадується.
Як видається, важливим є визначення у відповідному рішенні Кабміну правомірності застосування до посадовців органів місцевого самоврядування норм Порядку № 229. Адже ним визначено механізм обчислення стажу держслужби. Особливості ж для тих, хто служить в органах місцевого самоврядування, в ньому не передбачені, зокрема стосовно виборних посад, посад у створених об‘єднаних тергромадах тощо.
Виходячи з вищевикладеного, просимо надати відповіді на запитання, що виникають у читачів, з посиланням на законодавчі та нормативно-правові акти, стосовно порядку обчислення стажу та алгоритму нарахування надбавок за вислугу років у таких ситуаціях.
1. Бухгалтерові сільської ради (службовець) оплата праці здійснювалась відповідно до дод. 55 до Постанови № 268. Виходячи із стажу роботи на посаді 13 років, йому виплачувалась надбавка за вислугу років у розмірі 20 % до посадового окладу згідно з Положенням № 1049. В умовах дії Закону № 889 у лютому 2017 р. після успішного конкурного відбору особу призначено на посаду спеціаліста з присвоєнням їй 15-го рангу посадової особи місцевого самоврядування. Починаючи з березня п. р., посилаючись на втрату чинності Порядком № 283, виплата надбавки за вислугу років припинена. З якого часу та на підставі якого нормативно-правового акту особі має нараховуватись надбавка за вислугу років?
2. Особа обіймала посаду діловода виконкому селищної ради (службовець). У серпні 2016 року її обрали секретарем селищної ради із складанням нею Присяги, тобто фактично відбулось просування по службі. Наскільки правомірним
в такому разі є обчислення стажу для виплати надбавки за вислугу років згідно із нормами Закону № 889, тобто починаючи із серпня п. р.? Чи може бути врахований до цього стажу раніше набутий особою стаж службовця ?
Актуальними порушені у цьому запиті питання є й через те, що у проекті Закону № 2489 «Про службу в органах місцевого самоврядування», ухваленому Верховною Радою за № 1849-VІІІ від 09.02.17 р. (далі – Проект № 2489), повернутого із зауваженнями Президента від 21.03.17 р., серед вимог до професійної компетентності кандидата на зайняття вакантної посади службовця місцевого самоврядування І та ІІ категорій міститься й вимога щодо наявного стажу служби в органах місцевого самоврядування. В даний час обчислити коректно цей стаж проблематично.
Загальні вимоги до встановлення умов оплати праці службовців та виборних посадових осіб визначатимуться державою (ст. 44 та 76 Проек-
ту № 2489), тобто, як і раніше, має бути затверджене Кабміном рішення, включаючи порядок обчислення стажу служби. Звісно, в ньому й будуть врегульовані проблематичні питання. А як діяти сьогодні?
Відповідь
Національне агентство України з питань державної служби в межах повноважень розглянуло ваш лист від 30 червня 2017 року № 1034/0054, який надійшов від Секретаріату Кабінету Міністрів України листом від 12 липня 2017 року № 26060/1/1-17, щодо обчислення стажу роботи в органах місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 22 Закону України від 7 червня 2001 року № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» до стажу служби в органах місцевого самоврядування зараховується період роботи на посадах, на які поширюється дія цього Закону, а також на посадах і в органах, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби.
Отже, положення вказаного Закону не передбачають прийняття окремого порядку щодо обчислення стажу служби в органах місцевого самоврядування.
Стаж державної служби обчислюється відповідно до статті 46 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-УІІІ «Про державну службу» (далі – Закон) та Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229.
Крім того, пунктом 8 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону передбачено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
Таким чином, стаж державної служби та служби в органах місцевого самоврядування за періоди роботи (служби, навчання) до набрання чинності Законом обчислюється відповідно до законодавства, яке діяло до 1 травня 2016 року, а за періоди роботи (служби, навчання) з 1 травня 2016 року – згідно зі статтею 46 Закону та Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від
25 березня 2016 року № 229.
Стаж державної служби до набрання чинності Законом обчислювався відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283 (далі – Порядок), додатку до нього та інших нормативно-правових актів.
Пунктом 3 Порядку було передбачено, що до стажу державної служби включається час роботи на посадах службовців в органах, зазначених у пункті 2 цього Порядку і додатку до нього, якщо при просуванні по службі вони зайняли посади державних службовців.
Просуванням по службі в розумінні положень Порядку вважається безпосередній перехід з посади службовця на посаду державного службовця у період роботи в державних органах, які передбачені в пункті 2 Порядку обчислення стажу державної служби та додатку до нього.
Статтею 1 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII «Про державну службу» було визначено, що державна служба в Україні – це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.
Ці особи були державними службовцями і мали відповідні службові повноваження.
До 1 травня 2016 року посади державних службовців були віднесені до відповідних категорій посад статтею 25 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII «Про державну службу». Віднесення наявних посад державних службовців, не перелічених у цій статті, а також віднесення до відповідних категорій нових посад державних службовців проводилося Кабінетом Міністрів України за погодженням з відповідним державним органом, тобто шляхом видання відповідного акта Кабінету Міністрів України.
Водночас статтею 2 Закону України від 7 червня 2001 року № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» визначено, що особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету, є посадовою особою місцевого самоврядування.
Посади в органах місцевого самоврядування віднесені до відповідних категорії посад статтею 14 Закону України від 7 червня 2001 року № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування».
Отже, посадові особи місцевого самоврядування не є державними службовцями, а тому періоди роботи на посадах службовців в органах місцевого самоврядування при переході на посади, віднесені до відповідних категорій посад органів місцевого самоврядування, не можуть бути зараховані до стажу державної служби.
Крім того, зазначаємо, що внесення змін до Порядку є неможливим, оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283, якою він був затверджений, втратила чинність 1 травня 2016 року.
Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229, було розроблено відповідно до положень статті 46 Закону, якою передбачено вичерпний перелік періодів роботи (служби, навчання), що зараховуються до стажу державної служби.
Вказаний Порядок визначає лише механізм обчислення стажу державної служби.
Окремо повідомляємо, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише роз’яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 14