Про припинення трудового договору під час призупинення його дії – лист Мінсоцполітики
Міністерство економіки України листом від 28.06.2024 № 4701-05/46467-07 надало роз’яснення щодо припинення трудового договору під час призупинення його дії.
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 28.06.2024 р. № 4701-05/46467-07
Європейська Бізнес Асоціація
Міністерство економіки України розглянуло лист Європейської Бізнес Асоціації від 28.05.2024 № 496/2024/24 та в межах компетенції повідомляє.
Згідно з нормами статті 13 Закону України від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі – Закон № 2136) призупинення дії трудового договору – це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв’язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором.
Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.
Ознайомлення працівників з наказами (розпорядженнями), повідомленнями, іншими документами власника або уповноваженого ним органу щодо їхніх прав та обов’язків допускається з використанням визначених у трудовому договорі засобів електронних комунікаційних мереж з накладенням удосконаленого електронного підпису або кваліфікованого електронного підпису. У трудовому договорі за згодою сторін можуть передбачатися альтернативні способи ознайомлення працівника (частина третя статті 29 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП).
Частиною другою статті 7 Закону № 2136 визначено, що у період дії воєнного стану сторони трудового договору можуть домовитися про альтернативні способи створення, пересилання і зберігання наказів (розпоряджень) роботодавця, повідомлень та інших документів з питань трудових відносин та про будь-який інший доступний спосіб електронної комунікації, який обрано за згодою між роботодавцем та працівником.
Слід зазначити, що у законодавстві відсутня вимога щодо інформування роботодавця працівником щодо місця свого перебування на час призупинення дії трудового договору.
Водночас відповідно до пункту 83 частини першої статті 36 КЗпП підставою для припинення трудового договору є відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності понад чотири місяці поспіль.
Дану підставу для припинення трудового договору не слід ототожнювати із звільненням у зв’язку з прогулом (пункт 4 частини першої статті 40 КЗпП).
Для припинення дії трудового договору за відповідною підставою мають бути одночасно дотримані дві обов’язкові умови:
1) фактична відсутність працівника на робочому місці понад 4 місяці підряд;
2) відсутність інформації у роботодавця про причини такої відсутності понад 4 місяці підряд (при цьому не має значення поважність чи неповажність причин такої відсутності).
Вбачається, що у випадку невиконання одночасно двох вищенаведених умов звільнення відповідно до такої підстави може бути визнано судом незаконним, наприклад, якщо працівник доведе, що протягом 4 місяців поінформував роботодавця про причини своєї відсутності.
Разом з тим, з метою забезпечення можливості доведення факту вжиття підприємством усіх можливих і допустимих дій у випадку потенційного виникнення трудового спору, пропонуємо скласти відповідний акт, наприклад, про відсутність зв’язку з працівником та інформації про місцезнаходження такого працівника.
Законодавством не встановлено вимог до форми такого акта, тому він складається у довільній формі, або визначається локальним актом роботодавця.
На нашу думку, у наведеному у листі випадку, для припинення трудового договору за підставою, передбаченою пунктом 83 частини першої статті 36 КЗпП, відлік часу фактичної відсутності працівника на робочому місці та інформації про причини такої відсутності понад чотири 4 місяці поспіль має починатися з дня, коли працівник мав стати до роботи після скасування призупинення дії трудового договору.
Одночасно повідомляємо, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційно-рекомендаційний характер.
Враховуючи те, що в Україні введено воєнний стан, Мінекономіки мінімізує використання паперового документообігу, у зв’язку з чим відповідь надається електронною поштою.
Заступник Міністра економіки України
Тетяна БЕРЕЖНА
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу