Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Про право платника, який повернувся зі спрощеної системи оподаткування на загальну, на зменшення фінансового результату

11.10.2023

Чи має право платник податку на прибуток, який повернувся зі спрощеної системи оподаткування (у т. ч. з 2 %), зменшити фінансовий результат до оподаткування на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування, що обліковувалася у нього до переходу на спрощену систему оподаткування (у т. ч. якщо повернення на загальну систему оподаткування відбулося в наступному році)?

Відповідно до пп. 134.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК) об’єктом обкладення податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПК.

Згідно з абзацом першим пп. 140.4.4 ПК фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування платника (крім великих платників податків) минулих податкових (звітних) років.
Форма Податкової декларації з податку на прибуток підприємств затверджена наказом Мінфіну від 20.10.2015 № 897 (далі – декларація).

Показник рядка 04 «Об’єкт оподаткування» декларації може мати як позитивне так і від’ємне значення.

Зменшення фінансового результат до оподаткування на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років відображається у рядку 3.2.4 додатка РІ до рядка 03 РІ декларації.

Відповідно до п. 297.1 ПК платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених, зокрема, абзацами другим і третім пп. 133.1.1 ПК.

Платники єдиного податку можуть самостійно відмовитися від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПК, з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому подано заяву щодо відмови від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів (пп. 298.2.2 ПК).

Поряд з цим, пп. «а» п. 137.5 ПК визначено, що річний податковий (звітний) період встановлюється, зокрема для платників податку на прибуток, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року (новостворені), що сплачують податок на прибуток на підставі річної податкової декларації за період діяльності у звітному (податковому) році.

Слід зазначити, що обкладення податком на прибуток підприємств платників податку, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку третьої групи відповідно до п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених пп. 9.12 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПК.

Зокрема, абзацом четвертим пп. 9.12 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПК визначено, що від’ємне значення об’єкта обкладення податком на прибуток підприємств, що існувало на дату переходу на сплату єдиного податку, може бути зараховане у зменшення об’єкта обкладення податком на прибуток підприємств, що виникатиме після відновлення сплати цього податку, у порядку, визначеному п. 140.4 ПК.

Обкладення податком на прибуток підприємств платників податку, які тимчасово перейшли на сплату єдиного податку з урахуванням особливостей, встановлених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПК, та з 1 серпня 2023 року повертаються на сплату податку на прибуток підприємств, здійснюється з урахуванням особливостей визначених пп. 91.3 пп. 91 підрозд. 8 розд. ХХ ПК.

Згідно з пп. 91.3.1 та 91.3.2 пп. 91 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПК платники складають та подають податкову декларацію з податку на прибуток підприємств наростаючим підсумком з початку 2023 календарного року. При цьому результати діяльності за періоди перебування на сплаті єдиного податку не враховуються при визначенні об’єкта обкладення податком на прибуток підприємств, зазначеного у пп. 134.1.1 ПК, з урахуванням положень підрозд. 4 розд. ХХ ПК для платників податку на прибуток, які перейшли із спрощеної системи оподаткування на загальну.

Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за попередній річний звітний період – 2022 рік, не перевищує 40 млн грн, у 2023 році встановлюється річний звітний період.

Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за попередній річний звітний період – 2022 рік, перевищує 40 млн грн, у 2023 році встановлюється базовий квартальний звітний період.

Таким чином, платник податку на прибуток, який повернувся зі спрощеної системи оподаткування (єдиний податок за ставкою 3 або 5 %), сплачує податок на прибуток на підставі декларації за річний податковий (звітний) період (як новостворений), який для нього починається з дати переходу на загальну систему та закінчується 31 грудня такого року, та визначає об’єкт обкладення податком на прибуток на підставі фінансового результату, відображеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ за такий звітний період. Тому, такий платник податку на прибуток, який повернувся зі спрощеної системи оподаткування (за ставкою 3 або 5 %), не має права зменшити фінансовий результат до оподаткування на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування, що обліковувалася у нього в декларації до переходу на спрощену систему оподаткування.

Що стосується платника податку на прибуток, який тимчасово використовував особливості встановлені п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПК (єдиний податок за ставкою 2 %), то такий платник після повернення на загальну систему (у т. ч., якщо повернення відбулося в наступному році) має право зменшити фінансовий результат до оподаткування на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування, що обліковувалася у нього до переходу на спрощену систему оподаткування.

ЗІР, категорія 102.10

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Мін’юст закликає перереєструвати нерухомість, придбану до 2013 року Призупинення колективного договору в умовах воєнного стану: прийнято закон про нові умови Змінено Порядок оформлення та видачі військово-облікового документа Уряд планує запровадити щор...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
Нове
27.08.2025
Чи має право розлучена жінка на додаткову соцвідпустку як одинока мати
Ні, не має. Більше за темою: Скільки днів щорічної додаткової відпустки надавати працівниці, яка взяла під опіку двох дітей? Додаткова соціальна відпустка батьку двох дітей від різних матерів Одинока мати: трудові пільги та гарантії Одинока мати – це мати, у актовому записі про народження д...
27.08.2025
Чи поєднуються робота в офісі та дистанційна робота
Відповідно до ст. 602 КЗпП за погодженням між працівником і роботодавцем виконання дистанційної роботи може поєднуватися з виконанням працівником роботи на робочому місці в приміщенні чи на території роботодавця. Більше за темою: Дистанційна та надомна робота: чи є право на трудові пільги? Що має ...
27.08.2025
Чи можна збільшити робочий час неповнолітніх працівників на об’єктах критичної інфраструктури
Тривалість робочого часу неповнолітніх визначена ст. 51 КЗпП і не може перевищувати для працівників віком від 16 до 18 років – 36 годин на тиждень, для осіб віком від 15 до 16 років (учнів віком від 14 до 15 років, які працюють в період канікул) – 24 години на тиждень. Більше з...
Кращі матеріали