Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Податкові наслідки розіграшу призів

09.04.2019 4953 0 0

Доволі часто суб’єкти господарювання, щоб зацікавити осіб купувати їхню продукцію, влаштовують акції й розіграші. Скажімо, придбаваючи певний товар, покупець зможе взяти участь у конкурсі чи розіграші цінних призів й отримати бажаний подарунок. На які податкові наслідки слід очікувати, влаштовуючи розіграш призів, – далі.

Податковий облік

ПДФО

За результатами розіграшу під час проведення рекламної акції зазвичай переможець отримує приз. Його отримувачем є конкретна фізична особа, визначена організаторами заходу з-поміж учасників. Отже, отримувачів призів можна персоніфікувати. А якщо це так, то дохід у вигляді вартості отриманого призу юрособа, яка проводить розіграш, включає до загального оподатковуваного доходу переможця – фізичної особи (пп. 164.2.8 Податкового кодексу України, далі – ПКУ).

Отже, вартість негрошового виграшу, отриманого від юрособи, включається до загального місячного оподатковуваного доходу фізособи й оподатковується податком на доходи фізосіб (далі – ПДФО) за ставкою 18% у джерела виплати (пп. 170.6.3 ПКУ). На цьому наголошують і фіскали у категорії 103.14 «ЗІР».

Якщо виграш видається в негрошовій формі (у вигляді товару), то базу для оподаткування податком на доходи слід визначати із застосуванням натурального коефіцієнта.

Значення натурального коефіцієнта в 2019 році за ставки ПДФО 18% дорівнює 1,219512.

Інформацію про видачу призу переможцю акції юрособа має відобразити в р. I Податкового розрахунку за формою № 1 ДФ і вказати суму нарахованого/виплаченого доходу та утриманого з нього ПДФО з ознакою доходу «111».

Якщо рекламна акція оформлена так, щоб у результаті переможець отримував не приз, а подарунок, то можна зекономити на ПДФО. Відповідно до пп. 165.1.39 ПКУ до оподатковуваного доходу фізособи не потрапляє вартість негрошових дарунків у частині, що не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року.

У 2019 році розмір мінімальної заробітної плати на 1 січня складав 4 173 грн. Тому пп. 165.1.39 ПКУ виводить зі складу оподатковуваних доходів дарунки в негрошовій формі, вартість яких не перевищує 1 043,25 грн (з розрахунку на місяць).

Водночас юрособа може подарувати клієнту подарунок на суму більшу, ніж 1 043,25 грн. У 2019 році, якщо у звітному місяці вартість негрошового подарунка або загальна вартість декількох подарунків (якщо фізособі протягом місяця видавали й інші подарунки в негрошовій формі) перевищить неоподатковувану межу, визначену в пп. 165.1.39 ПКУ, то доведеться обкласти ПДФО за правилами, передбаченими для оподаткування додаткового блага, лише суму такого перевищення.

Щоб застосувати це звільнення в матеріалах, за якими проводиться розіграш, слід вказати, що в переможця буде можливість одержати в подарунок товар, а не виграш у розіграші. Тільки в цьому випадку в підприємства – податкового агента будуть усі підстави застосувати «подарункові» норми й обкласти ПДФО лише частину вартості подарунка, що перевищує 1 043,25 грн.

Якщо за результатами розіграшу переможець отримає саме подарунок, інформацію про це слід вказати в р. I Податкового розрахунку за формою № 1 ДФ. Сума подарунка:

  • у розмірі, не більше 1 043,25 грн (тобто неоподатковувана частина подарунка), у формі № 1 ДФ відображається з ознакою доходу «160»;
  • у розмірі, більшому за 1 043,25 грн (тобто оподатковувана частина подарунка), у формі № 1 ДФ відображається з ознакою доходу «126» як дохід у вигляді додаткового блага.

Військовий збір

Правила оподаткування призу військовим збором такі самі, як і для оподаткування призів ПДФО (пп. 1.7 п. 161 підр. 10 р. ХХ ПКУ).

Якщо за результатами розіграшу видається подарунок, то тут діють також правила, передбачені для податку на доходи. Тобто до бази оподаткування військовим збором потрапить лише оподатковувана податком на доходи частина подарунка (вартість подарунка в сумі, що в 2019 році перевищує 1 043,25 грн). З вартості подарунка, що не підпадає під оподаткування ПДФО (вартість менша за вказану вище суму), військовий збір утримувати не потрібно.

Який би варіант ви не обрали (з подарунком чи з призом), оскільки приз надається в негрошовій формі, то базою для оподаткування військовим збором буде вартість наданого призу, що відображена в бухгалтерському обліку, але без урахування натурального коефіцієнта, передбаченого для утримання ПДФО. Річ у тім, що в разі оподаткування доходів, виданих у негрошовій формі (у тому числі й призів), використання такого коефіцієнта ПКУ не передбачено.

На цьому наголошують і податківці в листах Державної фіскальної служби України (далі – ДФСУ) від 20.11.2015 р. № 24759/6/99-99-17-02-01-15 і від 08.06.2016 р. № 12626/6/99-99-13-02-03-15, а також у консультації 103.25 «ЗІР».

Суму військового збору, утриманого з оподатковуваних дорогих подарунків, слід відобразити в р. ІІ Податкового розрахунку за формою № 1 ДФ у рядку «Військовий збір».

Оскільки дохід виплачується в натуральній формі, у податкового агента немає джерела утримання військового збору з переможця. Тому виникає запитання, де ж взяти кошти на утримання такої суми. Вирішити це можна у два способи:

  • попросити переможця відшкодувати суму військового збору через внесення її до каси підприємства;
  • заплатити військовий збір підприємству з власної кишені.

ЄСВ

Подарунки що видаються переможцям рекламної акції, надаються особам, які не пов’язані з підприємством трудовими відносинами, а отже, на дохід у вигляді подарунка єдиний соціальний внесок нараховувати не потрібно. У цьому випадку обдаровувані не є застрахованими особами.

Податок на прибуток

Об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінансовий результат до оподаткування, який визначається за правилами, передбаченими в бухгалтерському обліку, та скоригований на податкові різниці.

За операціями передачі призів (подарунків) фізособам коригувань фінансового результату в ПКУ не передбачено. Тому всі платники податку на прибуток (як високодохідні, так і малодохідні) показують ці операції в «прибутковому» обліку виключно за бухгалтерськими правилами.

ПДВ

Передача фізособам призів, виграних у рекламних акціях, розглядається як операція з безоплатної передачі, яка оподатковується податком на додану вартість (далі – ПДВ) за загальним правилом. Справа в тім, що безоплатна передача (дарування) товарів підпадає під визначення терміна «постачання товарів» (пп. 14.1.191 ПКУ).

Оскільки йдеться про безоплатну передачу товарів, то підприємству доведеться «дотягнути» базу оподатковування ПДВ операції до її мінімальної межі (як того вимагає п. 188.1 ПКУ). У зв’язку з цим у ПДВ-обліку на таку операцію слід оформити дві податкові накладні (далі – ПН):

а) першу – на операцію з постачання призів на ім’я отримувача, якщо він зареєстрований платником ПДВ;

б) другу – на різницю між розміром мінімальної бази оподаткування і фактичною ціною постачання. У разі безоплатної передачі ціна постачання дорівнює «0», тому другу ПН слід виписати з огляду на мінімальну базу оподаткування.

Обидві ПН слід зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У випадку безоплатної передачі товарів (у тому числі й подарунків) нараховувати податкові зобов’язання потрібно тільки відповідно до п. 188.1 ПКУ. Тобто через «дотягування» договірної ціни постачання до мінімальної бази оподаткування.

Нараховувати «компенсаційні» податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ не потрібно. Безоплатну передачу товарів не можна вважати використанням товарів у негосподарській діяльності (листи ДФСУ від 11.10.2017 р. № 2204/ІПК/28-10-01-03-11 та від 10.05.2017 р. № 96/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Отже, якщо підприємство дарує фізособам призи, нараховувати податкові зобов’язання потрібно тільки один раз. Робити це слід за правилами, передбаченими п. 188.1 ПКУ.

http://devisu.ua

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали