Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи може покупець оскаржити штраф за несвоєчасну реєстрацію від’ємного РК

28.03.2024 228 0 1

ДПС у листі від 22.03.2024 № 8151/7/99-00-04-02-03-07 надала роз’яснення щодо порядку складання та реєстрації розрахунку коригування, складеного постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача-платника податку, в якому передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.  

Коментар редакції

Розрахунок коригування (далі – РК), оформлений на зменшення суми компенсації вартості товарів (послуг), який бухгалтери зазвичай називають від’ємним РК, оформлюється продавцем – платником ПДВ, але реєструє його у ЄРПН покупець – платник ПДВ. 

Строки для реєстрації податкових накладних (далі – ПН) та РК визначено п. 201.10 та п. 89 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК).  

Строки реєстрації, передбачені п. 89 підрозд. 2 розд. ХХ ПК, застосовуються до ПН/РК з датою оформлення починаючи з 16.01.2023. Тому далі ми будемо керуватися саме цими строками.  

Так, для від’ємних РК строк реєстрації становить 18 календарних днів (далі – к. д.) з дня отримання такого РК від постачальника. 

Водночас у ДПС немає можливості відслідковувати дату отримання від’ємного РК покупцем. Тому в ході камеральної перевірки податківці перевіряють дотримання строків реєстрації ПН/РК, у тому числі від’ємних РК, за загальними правилами, передбаченими для реєстрації ПН та РК на збільшення сум компенсації вартості товарів (послуг).  

Нагадаємо, що за загальними правилами ПН/РК, складені: 

  • з 1-го по 15-й календарний день місяця – мають бути зареєстровано не пізніше 5-го календарного дня наступного місяця; 
  • з 16-го по останній календарний день місяця – не пізніше 18-го календарного дня наступного місяця. 

Отже, якщо від’ємний РК не зареєстровано у вищезазначені строки, то ДПС надсилає покупцю податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) про застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію РК. 

Але ми всі розуміємо: у тому, що РК не зареєстровано вчасно, не завжди винен покупець. Доволі часто постачальник надає покупцю від’ємний РК із запізненням, коли строки для реєстрації вже минули. 

Податківці в листі від 22.03.2024 № 8151/7/99-00-04-02-03-07 зазначають, що покупець може оскаржити таке ППР. Для цього покупцю потрібно надати ДПС: 

  • документ, що підтверджує фактичну дату отримання від’ємних РК від контрагентів. Таким документом може бути повідомлення з програми по обміну документами, якою користується покупець, наприклад M.E.Doc; 
  • документи, що підтверджують факт повернення товарів або передоплати. Це може бути, зокрема, видаткова накладна, виписка банку, додаткова угода на зміну ціни товару тощо. 

Також коригування податкового кредиту має бути відображено покупцем у декларації з ПДВ за звітний період, у якому таке коригування відбувається. Адже, як зазначено у пп. 192.1.1 ПК, покупець повинен зменшити податковий кредит у періоді коригування незалежно від факту реєстрації РК в ЄРПН. 

На підставі наданих документів ДПС, переконавшись в тому, що строки реєстрації РК порушено з вини постачальника, приймає рішення щодо відсутності підстав для застосовування штрафу за несвоєчасну реєстрацію РК до покупця. 

Також податківці пропонують покупцям подавати скаргу на продавця у разі його відмови скласти та своєчасно надати РК для реєстрації покупцем. 

Нагадаємо, що подання скарги (додатка 7 до декларації з ПДВ) – це право, а не обов’язок платника ПДВ (п. 201.10 ПК). Але якщо продавець систематично передає покупцю від’ємний РК уже після закінчення строків для реєстрації або взагалі відмовляється його оформлювати, подати скаргу не завадить.  

Щодо постачальника, то податківці в листі зазначають, що можуть до нього звернутися за підтвердженням факту складання та надання покупцеві від’ємного РК. 

Зінаїда ОМЕЛЬНИЦЬКА,
головна редакторка журналу «БАЛАНС» 


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали