Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Який облік потрібно вести підприємцям-загальносистемникам

08.02.2019

В Індивідуальній податковій консультації від 22.01.19 р. № 242/ІПК/24-13-13-06 (далі – ІПК № 242) ДФС надає відповіді на запитання підприємця.

1. Про необхідність ведення обліку товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ).

Із посиланнями на законодавчі норми ДФС нагадує про те, що:

  • суб'єкти господарювання, які проводять розрахункові операції, зобов'язані вести облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації і має право продавати тільки ті товари (послуги), які відображені в такому обліку (п. 12 ст. 3 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстру розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»).
  • контролюючий орган має право вимагати від платників податків зняття залишків ТМЦ під час перевірки (пп. 20.1.9 Податкового кодексу, далі – ПК);
  • підприємець зобов'язаний вести облік доходів і витрат, складати звітність і мати підтвердні документи про походження товару (пп. 16.1.2, 16.1.12, п. 44.1, 177.10 ПК). А значить, підприємець буде зобов'язаний на вимогу перевіряючих подати їм документи за залишками ТМЦ.

2. Про необхідність формування та зберігання переліку дебіторів і кредиторів.

Посилаючись на пп. 14.1.11 ПК, де наведено поняття безнадійної заборгованості, ДФС роз'ясняє, що не стягнена кредиторська заборгованість після закінчення строку позовної давності вважається безповоротною фінансовою допомогою. Її суму слід включити до складу інших доходів від підприємницької діяльності, відобразивши в Книзі обліку доходів і витрат.

Іншими словами, за заборгованостями, які утворюються в результаті взаємовідносин з іншими контрагентами, підприємець повинен вести облік у будь-якій зручній для нього формі (за контрагентами, сумами заборгованостей, строками повернення згідно з договором, відстежуючи строк закінчення позовної давності) – для подальшого включення до інших доходів від підприємницької діяльності. Такий облік підприємцю необхідно вести і за покупцями та постачальниками, а також зберігати підтвердні документи протягом строку позовної давності, згідно з пп. 16.1.12 ПК і ст. 257 Цивільного кодексу.

Виходить, що хоча підприємець і не зобов'язаний вести бухгалтерський облік, але забезпечити облік ТМЦ і заборгованостей із конрагентами для виконання вищенаведених норм законодавства він зобов'язаний – у зручній для нього формі.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 01.08.2025 Із 6 серпня ДПС змінює кваліфіковані сертифікати для підписання повідомлень: завантажте нові Кабмін пропонує зміни до Закону про бухоблік щодо запровадження звітності із сталого розв...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
12.08.2025
Коли нотаріус приймає у депозит грошові суми та цінні папери
Розглянемо таку нотаріальну дію нотаріусів як прийняття в депозит грошових сум та цінних паперів: заява боржника, способи внесення грошових сум у депозит нотаріуса, документи, що підтверджують вклад боржника, плата за прийняття в депозит нотаріуса грошових сум та цінних паперів тощо. Більше за темою...
12.08.2025
Чи потрібно звертатися до ПФУ новому керівнику для доступу на вебпорталі як страхувальнику
У разі наявності права підпису від імені страхувальника та якщо дані податкового номера і коду ЄДРПОУ в останньому звіті збігаються з даними сертифіката КЕП, авторизація відбувається автоматично та звертатися окремо не потрібно. Більше за темою: Чи потрібно зазначати в електронному документі посаду...
12.08.2025
Трудові відносини з іноземцями та особами без громадянства
Плануєте працевлаштування осіб без громадянства чи іноземців? Якими нормами законодавства слід користуватися в таких ситуаціях? Більше за темою: Працевлаштування іноземців: нюанси оформлення Зміни щодо працевлаштування іноземців та осіб без громадянства: що потрібно врахувати роботодавцю Працевлаш...
Кращі матеріали