Який облік потрібно вести підприємцям-загальносистемникам
В Індивідуальній податковій консультації від 22.01.19 р. № 242/ІПК/24-13-13-06 (далі – ІПК № 242) ДФС надає відповіді на запитання підприємця.
1. Про необхідність ведення обліку товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ).
Із посиланнями на законодавчі норми ДФС нагадує про те, що:
- суб'єкти господарювання, які проводять розрахункові операції, зобов'язані вести облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації і має право продавати тільки ті товари (послуги), які відображені в такому обліку (п. 12 ст. 3 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстру розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»).
- контролюючий орган має право вимагати від платників податків зняття залишків ТМЦ під час перевірки (пп. 20.1.9 Податкового кодексу, далі – ПК);
- підприємець зобов'язаний вести облік доходів і витрат, складати звітність і мати підтвердні документи про походження товару (пп. 16.1.2, 16.1.12, п. 44.1, 177.10 ПК). А значить, підприємець буде зобов'язаний на вимогу перевіряючих подати їм документи за залишками ТМЦ.
2. Про необхідність формування та зберігання переліку дебіторів і кредиторів.
Посилаючись на пп. 14.1.11 ПК, де наведено поняття безнадійної заборгованості, ДФС роз'ясняє, що не стягнена кредиторська заборгованість після закінчення строку позовної давності вважається безповоротною фінансовою допомогою. Її суму слід включити до складу інших доходів від підприємницької діяльності, відобразивши в Книзі обліку доходів і витрат.
Іншими словами, за заборгованостями, які утворюються в результаті взаємовідносин з іншими контрагентами, підприємець повинен вести облік у будь-якій зручній для нього формі (за контрагентами, сумами заборгованостей, строками повернення згідно з договором, відстежуючи строк закінчення позовної давності) – для подальшого включення до інших доходів від підприємницької діяльності. Такий облік підприємцю необхідно вести і за покупцями та постачальниками, а також зберігати підтвердні документи протягом строку позовної давності, згідно з пп. 16.1.12 ПК і ст. 257 Цивільного кодексу.
Виходить, що хоча підприємець і не зобов'язаний вести бухгалтерський облік, але забезпечити облік ТМЦ і заборгованостей із конрагентами для виконання вищенаведених норм законодавства він зобов'язаний – у зручній для нього формі.
Коментарі до матеріалу