Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як аграріям зберегти статус платника єдиного податку

18.06.2020 134 0 1

Останнім часом податкові органи стали частіше вдаватися до анулювання реєстрації платників єдиного податку («ЄП») IV групи. Це особливо болюча тема для аграріїв, адже таке анулювання призводить до переходу на загальну систему оподаткування. Для агробізнесу він означає негативний вплив на фінансову ефективність, для податкової же такий перехід є більш вигідним з точки зору податкових надходжень.

Щоб анулювати реєстрацію платника ЄП IV групи, податкова зазвичай вдається до таких дій:

  • відмовляє в підтвердженні статусу платника ЄП;
  • приймає рішення про анулювання реєстрації платника;
  • виключає компанію з Реєстру платників ЄП ( «Реєстр») без відповідного рішення та/або попереднього повідомлення про таке виключення.

Однак далеко не всі ці способи є законними. Що робити, якщо ви вважаєте припинення статусу безпідставним?

Підстави для анулювання

Податковий кодекс України ( «НК України») чітко визначає підстави для анулювання реєстрації платника ЄП. Перелік підстав є вичерпним, тобто реєстрацію неможливо анулювати з інших причин. Ми пропонуємо розібрати ті підстави, які податкові органи використовують найчастіше, а саме: коли у платника ЄП податковий борг; коли платник ЄП порушує правила подання податкової звітності.

Податковий борг

Підставою для анулювання є наявність у платника ЄП податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох наступних кварталів. А після вступу в силу так званого Закону про BEPS (ЗУ № 466-ІХ, раніше - законопроект № 1210) анулювання можливо лише, якщо сума такої заборгованості перевищує 60 НМДГ (зараз - 1020 грн).

Втім, практика показує, що податкова зазвичай припиняє статус платника ЄП, керуючись не зазначених вище підставою, а іншою нормою - п. 291.5-1.3 НК України. Вона визначає, що платниками єдиного податку IV групи не можуть бути підприємці, які за станом на 1 січня звітного року мають податковий борг. Ця норма значно зручніше для податкової, адже вона:

  • не вимагає досліджувати факт наявності податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох кварталів;
  • не містить обмежень по сумі податкового боргу, при якій компанія (підприємець) не може бути платником єдиного податку (наприклад, навіть борг в розмірі 5 грн на практиці часто стає приводом для анулювання).

Однак, наявність такого податкового боргу не входить до переліку підстав для анулювання реєстрації платників ЄП. Єдиний виняток - за результатами виїзної документальної перевірки наявність податкового боргу може бути однією з підстав донарахування податків і зборів, від сплати яких платник звільнявся як платник ЄП, а також штрафних санкцій, тоді як сам платник у такому випадку зобов'язаний перейти на загальну систему оподаткування. Однак, навіть в цьому випадку повноваження податкової на анулювання реєстрації ЕП прямо не передбачені.

Більш того, податкова зазвичай таку перевірку не проводить, а користуючись своїм адміністративним положенням, всупереч закону відмовляє в підтвердженні статусу платника ЄП та / або просто виключає компанію (підприємця) з Реєстру.

Часто трапляється, що платник податків помилково сплатив кошти на інший рахунок, в результаті чого виник технічний податковий борг. Тобто, податок сплачено, але не зарахований.

Позицію про незаконність такого підходу з боку податкової підтримує Верховний Суд (постанови від 16.04.2018 у справі № 808/657/16, від 05.03.2019 у справі № 818/606/17, від 19.12.2019 - № 810/3682/15 , від 20.06.2019 - № 822/1807/17 і т.п.).

Важливо: тобто, якщо податковий орган анулює статус платника ЄП на підставі наявності податкового боргу станом на 1 січня, без проведення відповідної виїзної документальної перевірки, шанси на оскарження такого рішення і в адміністративному, і в судовому порядку досить високі. Якщо ж документальна перевірка таки відбулася, шанси варто оцінювати, виходячи з фактичних обставин.

Щоб уникнути потенційних суперечок, слід приділяти особливу увагу інформації про податковий борг, яка відображається в інтегрованої картці платника податків, особливо в останні дні кожного року. Контроль інформації в картці допоможе уникнути боргу станом на 1 січня нового звітного року.

Порушення правил подання податкової звітності

Це підстава для анулювання реєстрації платника ЄП є порівняно новим, його ввели в 2018 році. Втім, податкові органи вже активно його використовують. Раніше, до набрання чинності Законом про BEPS, воно передбачало анулювання реєстрації платника ЄП IV групи за неподання податкової звітності, передбаченої пп. 295.9.1 ПК України. Замість цього, даний пункт кодексу визначає необхідність подавати податкові декларації за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки, однак не розмежовує загальну і звітну податкові декларації і не визначає перелік додатків до них.

Ці особливості врегульовані пп. 298.8.1 ПК України, недотримання якого формально не вважалися підставою для анулювання статусу платника ЄП. Такий стан законодавства допускало його неоднозначне тлумачення і при певних умовах допомагало платникам ЄП успішно оскаржити рішення податкової (наприклад, можна було використовувати додаткові аргументи в разі допущення помилок у визначенні типу декларації).

Замість цього, Закон про BEPS вніс зміни, якими норма про анулювання реєстрації доповнена вказівкою на порушення пп. 298.8.1 ПК України як підставу такого анулювання. Фактично, це позбавило платників ЄП можливості використовувати певні аргументи при оскарженні рішень про анулювання.

Щоб запобігти позбавлення статусу платника ЄП на цій підставі і суперечки з податковою, слід:

  • подавати окремі податкові декларації - загальну і звітну, навіть якщо земельні ділянки знаходяться в межах одного КВЕД. Подання лише однієї декларації, навіть за умови, що загальна і звітна за своїм змістом абсолютно ідентичні, на практиці служить для податкової служби приводом для анулювання статусу платника ЄП;
  • особливу увагу приділяти визначенню типу декларацій і їх заповнення в затвердженому порядку;
  • подавати декларації заздалегідь (щоб вони були доставлені в податкову принаймні за 15-20 робочих днів). Якщо податкова виявить недоліки в декларації і законно відмовиться її прийняти, можна встигнути подати нову до встановленого граничного терміну (20 лютого). Якщо не встигнути, податкова може анулювати статус платника ЄП, і оскаржити її рішення буде значно складніше. Якщо подачу все ж прострочили, слід пам'ятати, що підставою для анулювання реєстрації платника ЄП є неподання податкової звітності, а не подання її з запізненням. Тому навіть в такому випадку подавати звітність потрібно.

Важливо: податкова не тільки часто анулює реєстрацію платників ЄП безпідставно, а й порушує порядок такого анулювання. Це може допомогти платнику успішно оскаржити її рішення.

Найпоширеніші помилки, які може допустити податкова

1. Не прийняти рішення про анулювання платника ЄП

Зате вона просто виключає платника з Реєстру або направляє повідомлення про непідтвердження статусу платника ЄП. Такий порядок анулювання реєстрації неприпустимий. Це підтверджує, зокрема, позиція Верховного Суду, який вказує, що анулювання може здійснюватися шляхом прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ЄП. При відсутності такого рішення, анулювання незаконно (постанови від 06.02.2018 у справі № 816/543/17, від 10.12.2019 у справі № 806/499/16, від 07.02.2019 у справі № 804/3117/17 і т. п.) - наприклад, в разі відмови в підтвердженні статусу платника ЄП або виключення платника з Реєстру.

2. Не провести перевірку платника податків в установленому порядку

Хоча НК України не передбачає порядку прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ЄП, Верховний Суд (зокрема, в постановах від 10.12.2019 у справі № 806/499/16, від 06.05.2020 у справі № 812/1137/16 і т. п.) часто звертає увагу на те, що прийняття рішення повинна передувати податкова перевірка. І це логічно, адже щоб анулювати реєстрацію платника ЄП, потрібно спочатку законно встановити наявність підстав для цього.

Що робити платникам?

Важливо дотримуватися всі передбачені НК України формальності, щоб запобігати анулювання реєстрації, адже податкова служба часто націлена на наповнення бюджету, і їй більше «вигідно» перевести платника ЄП на загальну систему.

Якщо ж податкова все ж анулювала вашу реєстрацію в якості платника ЄП IV групи, це ще не означає, що таке анулювання здійснено законно. Варто комплексно оцінювати шанси на оскарження і відстоювати свою позицію. Як показує остання практика, позитивного результату можна досягти навіть на етапі адміністративного оскарження, якщо позиція платника є переконливою і регулюється відповідно до судовою практикою.

agroportal.ua/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали