Відповідно до Закону від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» в період дії воєнного стану передбачено такі особливості здійснення оподаткування акцизним податком та обігу підакцизних товарів.
1. Не вважаються реалізацією пального (зміни до п.п.14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПК)) операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
Відповідно до п. 69.5 підрозділу 10 ПК розділу ХХ «Перехідні положення» ПК операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення підакцизних товарів для потреб забезпечення оборони держави та функціонування інших, визначених цим пунктом, сфер держави (без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) для цілей оподаткування, також не вважаються операціями з реалізації.
Крім того, враховуючи зміни до п. 216.3 ст. 216 Кодексу, по зазначених операціях не виникатиме податкове зобов’язання.
Враховуючи зазначене, на такі операції у суб’єктів господарювання, які:
а) є платниками акцизного податку – виробниками пального або особами, які реалізують пальне, виникатиме обов’язок:
б) отримують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і є платниками акцизного податку з реалізації пального – виникатиме обов’язок складати акцизну накладну на такі операції, які віднесено до втраченого пального (код операції для складання в одному примірнику 2 – втрачене, зіпсоване, знищене пальне (пункт 214.7 статті 214 та пункт 216.3 статті 216 розділу VI ПК України).
При цьому не виникає обов’язок додаткового отримання ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі для здійснення таких операцій;
в) отримують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не є розпорядниками акцизних складів – платниками акцизного податку з реалізації пального – не виникатимуть обов’язки:
2. Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, встановлено нульову ставку акцизного податку на окремі види пального (п. 41 підрозділу 5 розділу ХХ ПК), зокрема:
Враховуючи зазначене, на таке пальне:
3. Передбачено, що відновлення обліку пального та спирту етилового на акцизних складах, які є частково зруйнованими та розташовані в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях збройними формуваннями Російської Федерації здійснюватиметься на підставі даних інвентаризації, проведеної після закінчення воєнного стану (п. 69.13 підрозділу 5 розділу ХХ ПК).
Таким чином, після закінчення воєнного стану розпорядникам акцизного складу за результатами проведеної інвентаризації необхідно:
А) Скласти та подати для реєстрації до ДПС електронні документи, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, як це передбачено ст. 230 ПК, а саме:
Б) Скласти та подати для реєстрації акцизні накладні на обсяги втраченого пального (код операції для складання в одному примірнику 2 – втрачене, зіпсоване, знищене пальне (пункт 214.7 статті 214 та пункт 216.3 статті 216 розділу VI ПК).
В) Привести у відповідність дані (актуалізація даних) щодо зареєстрованих акцизних складів, розташованих на них резервуарів, витратомірів-лічильників та рівнемірів.
4. Дозволяється ввезення на митну територію України тютюнових виробів, маркованих марками акцизного податку, які не є документами суворого обліку, та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів (п. 69.20 підрозділу 5 розділу ХХ ПК).
Таке використання марок акцизного податку, які не є документами суворого обліку та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів, можливе після наявності інформації на офіційному вебпорталі ДПС про відсутність можливості забезпечити продаж марок акцизного податку імпортерам тютюнових виробів.
Враховуючи те, що в даному випадку не подається заявка – розрахунок на придбання марок акцизного податку для маркування тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, то ввезення на митну територію України тютюнових виробів, які марковані такими марками, можливо тільки за умови:
5. Припинено мораторій на проведення фактичних перевірок (п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК), у т.ч. перевірок щодо дотримання вимог законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, зокрема, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»
Також передбачено, що в разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення фактичних перевірок до платників податків застосовується відповідальність відповідно до ПК України, законів, контроль за якими покладено на контролюючі органи, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), у такому випадку не застосовуються, у тому числі положення підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК.
Враховуючи зазначене, у разі виявлення під час фактичних перевірок контролюючими органами порушень Закону України від 23.01.1996 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», до суб’єктів господарювання передбачено застосування фінансових санкцій, передбачених ст. 17 цього Закону.
ДПС