З 17 до 19 березня 2021 року в Києві проходив Форум «Україна-30. Малий і середній бізнес та держава». Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Ігор Петрашкозазначив, що малий і середній бізнес відіграє ключову роль в економіці України. Він забезпечує 61% доданої вартості, 37% податкових надходжень, 73% робочих місць в Україні.
Уряд може відновити всі програми допомоги підприємцям, які діяли 2020 року, серед яких і виплати ФОП по 8 тис. грн. Це залежатиме від карантинних обмежень, які будуть застосовані в Україні. Про це розповів міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Ігор Петрашко під час прес-конференції на форумі «Україна-30. Малий і середній бізнес та держава». 2020 року в Україні запровадили три програми виплат бізнесу, який постраждав через запровадження карантину.
Одна з цих програм – виплата 8 тис. грн найманим працівникам та ФОП тих видів діяльності, які визначив Кабмін. За такою допомогою звернулися близько 480 тис. ФОП та найманих працівників.
Міністерство цифрової трансформації України у квітні планує запустити послуги автоматичної реєстрації ФОП на порталі «Дія», а також можливість сплати податків у застосунку «Дія» – про це повідомив віце-прем'єр-міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров під час всеукраїнського форуму «Україна-30».
У національній онлайн-школі для підприємців на порталі «Дія.Бізнес» з’явився освітній курс для підприємців аграрної сфери Grow Up Agro. Курс містить практичну інформацію про управління фінансами та системний менеджмент, юридичні аспекти ведення агробізнесу, комунікації та маркетинг, управління персоналом, сертифікацію та логістику, дослідження закордонних ринків та головні аспекти успішних переговорів. У 15 відео зібрано основні рекомендації для підприємців, які сприятимуть покращенню бізнес-навичок та допоможуть їм розробити стратегію власного розвитку й вийти на новий рівень.
З 13 березня 2021 року діє оновлений порядок надання «карантинної» допомоги з часткового безробіття. Постановою КМУ від 10.03.21 р. № 191 унесено зміни до Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою КМУ від 22.04.20 р. № 306, який регулює виплату такої допомоги.
Зокрема, на допомогу з часткового безробіття можуть претендувати особи, які отримують пенсію. ФОП-пенсіонерам допомога надаватиметься з розрахунку 2/3 розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом.
Для ФОП, які є застрахованими особами і в яких немає бази нарахування ЄСВ за рік, що передує року звернення, допомога з часткового безробіття на період карантину надається з розрахунку 2/3 від середнього розміру місячної бази нарахування ЄСВ за 6 місяців, що передують даті зупинення (скорочення) діяльності, за умови сплати з цих сум ЄСВ. А отже, новостворені ФОП зможуть звернутися за допомогою, лише якщо вони до початку зупинення діяльності вже сплачували ЄСВ протягом 6 місяців.
Право на отримання ФОП лікарняних та декретних від ФСС закріплене ч. 1 ст. 19 Закону від 23.09.99 № 1105 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Фахівці ГУ ДПС у Луганській області роз’яснили умови отримання ФОП зазначених виплат: сплата ЄСВ за себе та відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ.
Підставою для виплати лікарняних та декретних виплат є копія листка непрацездатності, засвідчена установою охорони здоров'я, що видала його ФОП. У графі «місце роботи» такого листка потрібно вказати, що це ФОП, та його ПІБ. Такий листок непрацездатності має зберігатися у ФОП.
Чи повинен ФОП робити собі запис у трудову книжку? Які документи слід подати для оцифрування підприємницької діяльності?
На ці питання відповіли фахівці ГУ ПФУ у Вінницькій області. У своїй консультації вони повідомили, що, оскільки ФОП не є найманим працівником, а забезпечує себе роботою самостійно, запис щодо підприємницької діяльності у своїй трудовій книжці він не робить.
Для оцифрування підприємницької діяльності ФОП має надати через персональний кабінет на вебпорталі ПФУ скан-копії:
Основною ознакою, що відрізняє цивільно-правові відносини від трудових, є відсутність процесу праці. Отже, метою ЦПД є отримання певного матеріального результату (робіт чи послуг). Відповідно, за ЦПД оплачується не процес праці, а її результати, котрі визначаються після закінчення роботи й оформлюються актами здавання-приймання виконаних робіт (наданих послуг), на підставі яких провадиться їх оплата (виплата винагороди).
Про поширені помилки під час укладання ЦПД, що можуть призвести до перекваліфікації у трудовий, розповіли фахівці ГУ Держпраці в Кіровоградській області:
Згідно з наказом ДПС від 11.03.21 р. № 277 «Про внесення змін до наказу ДПС від 03.02.2020 № 67» у новій редакції викладено Перелік кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД для блокування ПН/РК. До нього включено 173 позиції товарів з кодами УКТ ЗЕД. Читайте детальніше.
З 12.03.21 р. набув чинності Наказ Мінфіну від 01.03.21 р. № 131 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України». Затверджено зміни до оновленої декларації з ПДВ та додатків до неї, а також до форм ПН/РК. Відтепер ПН/РК містять рядки та графи, призначені для відображення інформації щодо здійснюваних платниками ПДВ операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою у розмірі 14%.
За роз’ясненнямиДПС, з 16.03.21 р. для платників податку забезпечено можливість реєстрації ПН/РК в ЄРПН, які підлягають складенню за операціями з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції, здійснених починаючи з 01.03.21р.
Мінфін затвердив податкову накладну із новими ставками ПДВ
Нове життя ППН із 1 січня 2021 року
ГУ ДПС в Одеській області інформує, що з 1 січня 2021 року ФОП ведуть облік своїх доходів і витрат/доходів у довільній формі (у паперовому вигляді – зошиті, журналі тощо, в електронному вигляді – в електронній таблиці у файлі Excel, Word тощо). Це не скасовує обов'язку ФОП – платників єдиного податку першої – третьої груп дотримуватися вимог п. 44.1 Податкового кодексу (далі – ПК) та заповнювати податкову декларацію на підставі первинних документів.
Крім того, заповнюючи податкову декларацію за звітний період – 2020 рік, ФОП-єдинники використовують дані Книги обліку доходів або Книги обліку доходів та витрат, які велися до 1 січня 2021 року, показники яких мають бути підтверджені первинними документами.
ФОП – платники єдиного податку першої – третьої груп мають зберігати первинні документи не менш як 1095 днів із дня подання податкової декларації. За незабезпечення зберігання первинних документів можуть бути застосовані штрафи відповідно до п. 121.1 ПК (1020 грн, а в разі повторного вчинення – вдвічі більше).
Наказом ДПС від 12.03.21 року №280 «Про внесення змін до наказу ДПС України від 21.12.2020 № 744» оновлено реєстр РРО, який містить перелік РРО (188 моделей), дозволених до первинної реєстрації, а також тих, первинну реєстрацію яких заборонено. У наказі наводиться Перелік реєстраторів розрахункових операцій, виключених з державного реєстру РРО у 2016–2018 рр., експлуатація яких не дозволяється (7 моделей). Наказ і реєстр РРО розміщено на офіційному вебпорталі ДПС України.
ГУ ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що для застосування РРО/ПРРО ФОП необхідно отримати електронну печатку. Для цього потрібно подати пакет документів, а саме:
Якщо через релігійні переконання фізична особа відмовилась від реєстраційного номера облікової картки платника податків, додатково подається копія сторінки паспорта з відміткою про таку відмову.
Відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «Згідно з оригіналом», особистого підпису, ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії. Використання факсимільного підпису на документах, що надаються під час реєстрації, та для завіряння документів не допускається.