З 17 листопада поточного року набуває чинності «чергова порція» новацій в законодавчих актах, передбачених Законом від 20.09.19 р. № 132-IX (далі – Закон № 132), а саме зміни до Господарського процесуального кодексу (далі – ГПК).
Нагадаємо, що метою Закону № 132 є поліпшення інвестиційного клімату в Україні. Унесені ним зміни стосуються:
Завдяки реалізації запроваджених Законом № 132 норм очікується:
Тож розглянемо передбачені Законом № 132 шляхи досягнення цих очікуваних результатів.
Проблема: Українське законодавство недостатньою мірою забезпечує захист прав та інтересів міноритарних інвесторів. У нашій правовій системі немає положень про відповідальність осіб із заінтересованістю та посадових осіб акціонерного товариства за збитки, завдані правочином із заінтересованістю, згода на вчинення якого була надана мажоритарним акціонером або призначеними ним особами. Крім того, перелік правочинів, які вважаються правочинами із заінтересованістю, не покриває достатнього кола відносин акціонерного товариства з його пов'язаними контрагентами.
Розв’язання:
Проблема: Чинне процесуальне законодавство передбачає, що сторона спору має повідомити суд, який доказ слід витребувати. Однак нерідко чіткий опис потрібного документа є непростим завданням, адже точну його назву та інші реквізити може знати лише той, хто володіє відповідним доказом. Законодавством України прямо не передбачено права сторін витребування групи однотипних доказів без зазначення ознак, які ідентифікують кожен окремий документ. Це перешкоджає ефективному захисту інтересів осіб, в яких з тих чи інших причин немає доступу до доказової бази в господарських спорах.
Розв’язання:
Унесені Законом № 132 зміни до ГПК передбачають, зокрема, таке:
Крім того, ГПК відтепер:
Проблема: Однією з головних проблем економіки України є недоступність для вітчизняного бізнесу кредитних коштів, що є закономірним наслідком занадто високих кредитних ставок. З іншого боку, дороговизна кредитних коштів пояснюється не лише значним рівнем інфляції, але й високими ризиками неповернення (несвоєчасного повернення) боржниками отриманих ними кредитів.
Існуючі механізми забезпечення виконання зобов’язань є досить застарілими. Вони не діють належним чином і не дозволяють забезпечити ефективний захист прав кредиторів.
Пов’язані із примусовим стягненням заборгованості судові спори та примусове виконання судових рішень тривають роками і далеко не завжди кредиторам вдається стягнути заборгованість навіть із платоспроможних позичальників.
У результаті вітчизняні підприємства практично відрізані від кредитних ресурсів банківської системи.
Водночас реформування традиційних механізмів забезпечення зобов’язань (зокрема, застави) є непростим з огляду на кількість уже укладених договорів застави (іпотеки). Будь-які істотні зміни у відповідному регулюванні порушать баланс інтересів кредиторів та позичальників, уже досягнутий за допомогою договірних інструментів. Наприклад, установлення будь-яких додаткових прав кредиторів призведе до порушення законних інтересів боржників, оскільки під час укладення договорів їхні очікування та договірні позиції було сформовано на підставі іншого законодавства. Те саме стосується і встановлення додаткових прав боржників у кредитних відносинах.
Тому доцільним є запровадження абсолютно нового інструмента забезпечення виконання кредитних зобов’язань, який би зменшував до обґрунтованого мінімуму ризики кредиторів, пов’язані з поверненням проблемної заборгованості, та створював передумови для зростання обсягів кредитування бізнесу.
Розв’язання:
Проблема: Українське законодавство передбачає обов'язковість сплати замовниками будівництва пайового внеску у розвиток інфраструктури населеного пункту (у розмірі 4 % від вартості житлового будівництва та 10 % — від вартості нежитлової забудови).
Пайовий внесок — це своєрідний квазіподаток на будівництво, який, з формальної точки зору, сплачується забудовником, однак фактичним його платником є покупець нерухомості. Крім того, пайовий внесок не має чіткого цільового характеру (відповідні кошти не обов’язково йдуть на розвиток інфраструктури), а оплата вартості приєднання до інженерних мереж зазвичай здійснюється замовниками будівництва окремо від пайового внеску.
Аналоги українського пайового внеску вкрай рідко зустрічаються у світовій практиці, а якщо й зустрічаються, то в істотно нижчих розмірах та не мають стосунку до будівельних робіт, виконуваних на земельних ділянках приватної власності. За даними рейтингу Doing Business 2017, існування в Україні пайового внеску збільшує витрати на адміністративні процедури, пов'язані з будівництвом промислового об’єкта, в середньому до 15,2 %.
Більше того, існують значні проблеми в адмініструванні пайової участі, пов’язані зі складністю розрахунку бази обчислення відповідного внеску та можливістю зловживань як під час таких розрахунків, так і під час можливого відстрочення (розстрочення) платежу.
Отже, механізм сплати пайового внеску є непрозорим, що має наслідком корупцію, зловживання та дискримінацію добросовісних замовників будівництва.
Розв’язання: скасовується обов’язок сплати пайового внеску в розвиток інфраструктури населеного пункту.
Проблема: Чинне законодавство вимагає від сторін договору, за яким земельна ділянка приватної власності передається в заставу, нести витрати на оплату послуг експерта з грошової оцінки землі. У більшості випадків для жодної із сторін договору це не має сенсу і призводить лише до невиправданого збільшення вартості відповідної операції.
Розв’язання: скасовується обов'язковість проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок приватної власності, які передаються в заставу.
Проблема: Закон від 06.02.18 р. № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» недостатньо повно регулює питання, пов'язані із застосуванням модельного статуту товариства з обмеженою відповідальністю, що зумовлює низку ризиків юридичного характеру.
Розв’язання: визначаються особливості створення та діяльності товариств з обмеженою відповідальністю, що діють на підставі модельного статуту.
Отже, парламент здійснив чергову спробу вдосконалити законодавство з метою забезпечення його відповідності кращим світовим практикам. Водночас в одному законі поєднано норми, які регулюють суспільні відносини в різних сферах, не пов’язаних між собою. Проте час покаже, наскільки ефективною є подібна практика.