Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Українцям готують сюрприз у вигляді нового податку і другий пенсії

20.06.2018

Вже через півроку українці будуть по-новому відкладати на пенсію. Кожного працюючого зобов'яжуть робити внески на персональний рахунок, а по досягненню 60 років зібрані кошти стануть «другий пенсією».

До 1 липня уряд має внести до парламенту документ, який дасть старт наступного етапу реформи. Після парламентарії визначать, в якому вигляді буде працювати нова система і скільки доведеться відкладати.

І в Пенсійному фонді, і в самому Кабміні далеко не всі оптимістично оцінюють перспективи впровадження накопичувального рівня. Про те, коли краще ввести «другі пенсії», в Україні говорять вже більше 10 років, однак остаточне рішення досі не прийнято. І з огляду на, що в прийнятих законах чітких термінів запуску накопичувального рівня немає, пенсійна реформа залишається під питанням.

Реформа не закінчена

Пенсійна реформа в Україні на даний момент обмежилася жорсткістю правил для виходу на «заслужений відпочинок», зниженням однією зі складових у формулі (разом з тим знизяться і все нові пенсії) і перерахунком старих виплат. Однак для того, щоб кардинально змінити пенсійну систему, в Україні необхідно ввести другий рівень - накопичувальний. У чинному законі «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» вже є визначення і навіть описаний механізм роботи системи. Однак «другі пенсії» існують поки лише на папері.

«Застрахована особа, яка відповідно до Закону є учасником накопичувальної системи пенсійного страхування, має право на отримання довічної пенсії або одноразової виплати за рахунок коштів накопичувальної системи пенсійного страхування, що обліковуються на його накопичувальному пенсійному рахунку в Накопичувальному фонді», - йдеться в чинному законі.

Солідарна система, яка на даний момент діє, забезпечити гідну старість українцям не може. Причому проблема ця не тільки України, а й більшості розвинених країн. Кількість населення похилого віку зростає, а число молоді скорочується. В результаті один працюючий повинен утримувати одного старого. В умовах високої тіньової зайнятості, низьких зарплат, виплат в «конвертах», український Пенсійний фонд не може зібрати кошти навіть на ті пенсії, які сплачуються зараз. Протягом останніх двох років з державного бюджету виділяють по 140 млдр грн на рік на виплату пенсій.

До 1 липня уряд має запропонувати впровадження «інституційних інструментів» для введення другого рівня пенсійної системи, яка нібито запрацює з 1 січня 2019 го. Але, як відзначають в Пенсійному фонді, більш важливе рішення - визначення розміру внесків. Інакше новий фонд може заробити в січні, але при цьому буде порожнім.

На даний момент Кабінет міністрів повинен прийняти два стратегічних рішення: скільки потрібно платити в новий фонд, і хто буде розпоряджатися грошима. Так, відповідно до одного з пропозицій, розмір внеску становитиме 7% зарплати. Щоб розподілити навантаження, перший рік з українців хочуть брати 2%, а кожен наступний збільшувати ставку на 1 процентний пункт.

Правда, як підрахували в Національній комісії з цінних паперів, якщо щомісяця відкладати додатково по 7%, то розмір другої пенсії складе всього лише 10,2% останньої зарплати для чоловіків і 7,3% - для жінок. Для прикладу, якщо отримувати стабільно заробітну плату розміром в 10 тис. Грн, то розмір внеску складе 700 грн, а розмір «другий пенсії» 1020 грн у чоловіків і 730 грн у жінок. Варто враховувати, що до моменту виходу на пенсію номінальний розмір заробітної плати може збільшитися в кілька разів. Тобто той набір товарів і послуг, який сьогодні можна придбати за 700 грн, через 20 років може відповідати сумі в рази вище.

При внеску в 10% розмір «другий пенсії» складе 14,6% останньої зарплати для чоловіків і 10,4% для жінок, при внеску в 15% - 21,7% для чоловіків і 15,4% для жінок.

На даний момент з кожної зарплати роботодавець платить 22% єдиного соціального внеску, велика частина від цієї суми надходить до Пенсійного фонду. У законопроекті №6677ряд народних депутатів пропонує для того, щоб не збільшувати навантаження на зарплату, разом з введенням додаткового платежу знизити податок на доходи фізосіб з 18 до 15%.

Якщо в цьому році уряд не зареєструє в парламенті свою пропозицію за розміром внеску, а парламент не підтримає відповідне рішення, запуск накопичувального рівня в наступному році в черговий раз провалитися.

Кому довірити гроші: держава чи бізнес

У Раді на даний момент зареєстровано законопроект про запуск накопичувального рівня у вигляді децентралізованої системи. Тобто кожен українець платить внесок в приватний фонд, який він сам вибирає. Друга модель - централізована - припускає, що всі гроші акумулюються в одному фонді, за який відповідає держава. З одного боку, другий варіант - дешевше і надійніше, так як є гарантії від держави. З іншого боку, держава отримає можливість перерозподіляти кошти на власний розсуд.

Головна проблема при запуску накопичувальних пенсій - відсутність повноцінного Фондового ринку. Щоб заощадження не з'їла інфляція, вони повинні працювати. І вкладати кошти потрібно не тільки в державні цінні папери і депозити, а й в бізнес. Для цього у Фонду повинна бути можливість купувати акції, заробляти на інвестиціях в Фондовий ринок.

Уже в найближчі тижні стане зрозуміло, чи встигає український уряд виконати взяті на себе зобов'язання і до 1 липня внести «інституційні пропозиції» по запуску другого рівня пенсійної системи. Однак вже зараз зрозуміло, що велика пенсія обходиться дорого і платити за неї повинні самі українці.

https://www.obozrevatel.com/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
18.09.2025
Реформа податкової: бізнес за впровадження антикорупційних механізмів
Представлено опитування великого бізнесу щодо проблем взаємодії із податковою та очікувань від реформи ДПС. Про що йшлося і які висновки – дивіться нижче. Більше за темою: Перевірки-2025: коли діє мораторій? Мораторій на безпідставні перевірки - 2025: що змінилося? Корупційні ризики залишают...
18.09.2025
Дайджест новин «Бізнес без бар’єрів» за серпень 2025 року
«Бізнес без бар’єрів» – спільнота компаній, які об’єдналися навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців. «Бізнес без бар’єрів» – спільнота компан...
18.09.2025
ІТ-компанії з інновацій у сфері держпослуг можуть отримати до 150 тис. євро
Україна стрімко цифровізує державні послуги, однак інституції часто стикаються з труднощами у швидкому впровадженні інновацій у відповідь на нові виклики. Саме тому GovTech Lab Ukraine відкриває для стартапів (серії А+) і технологічних компаній – як українських, так і міжнародних – можли...
Кращі матеріали