Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Українцям готують сюрприз у вигляді нового податку і другий пенсії

20.06.2018

Вже через півроку українці будуть по-новому відкладати на пенсію. Кожного працюючого зобов'яжуть робити внески на персональний рахунок, а по досягненню 60 років зібрані кошти стануть «другий пенсією».

До 1 липня уряд має внести до парламенту документ, який дасть старт наступного етапу реформи. Після парламентарії визначать, в якому вигляді буде працювати нова система і скільки доведеться відкладати.

І в Пенсійному фонді, і в самому Кабміні далеко не всі оптимістично оцінюють перспективи впровадження накопичувального рівня. Про те, коли краще ввести «другі пенсії», в Україні говорять вже більше 10 років, однак остаточне рішення досі не прийнято. І з огляду на, що в прийнятих законах чітких термінів запуску накопичувального рівня немає, пенсійна реформа залишається під питанням.

Реформа не закінчена

Пенсійна реформа в Україні на даний момент обмежилася жорсткістю правил для виходу на «заслужений відпочинок», зниженням однією зі складових у формулі (разом з тим знизяться і все нові пенсії) і перерахунком старих виплат. Однак для того, щоб кардинально змінити пенсійну систему, в Україні необхідно ввести другий рівень - накопичувальний. У чинному законі «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» вже є визначення і навіть описаний механізм роботи системи. Однак «другі пенсії» існують поки лише на папері.

«Застрахована особа, яка відповідно до Закону є учасником накопичувальної системи пенсійного страхування, має право на отримання довічної пенсії або одноразової виплати за рахунок коштів накопичувальної системи пенсійного страхування, що обліковуються на його накопичувальному пенсійному рахунку в Накопичувальному фонді», - йдеться в чинному законі.

Солідарна система, яка на даний момент діє, забезпечити гідну старість українцям не може. Причому проблема ця не тільки України, а й більшості розвинених країн. Кількість населення похилого віку зростає, а число молоді скорочується. В результаті один працюючий повинен утримувати одного старого. В умовах високої тіньової зайнятості, низьких зарплат, виплат в «конвертах», український Пенсійний фонд не може зібрати кошти навіть на ті пенсії, які сплачуються зараз. Протягом останніх двох років з державного бюджету виділяють по 140 млдр грн на рік на виплату пенсій.

До 1 липня уряд має запропонувати впровадження «інституційних інструментів» для введення другого рівня пенсійної системи, яка нібито запрацює з 1 січня 2019 го. Але, як відзначають в Пенсійному фонді, більш важливе рішення - визначення розміру внесків. Інакше новий фонд може заробити в січні, але при цьому буде порожнім.

На даний момент Кабінет міністрів повинен прийняти два стратегічних рішення: скільки потрібно платити в новий фонд, і хто буде розпоряджатися грошима. Так, відповідно до одного з пропозицій, розмір внеску становитиме 7% зарплати. Щоб розподілити навантаження, перший рік з українців хочуть брати 2%, а кожен наступний збільшувати ставку на 1 процентний пункт.

Правда, як підрахували в Національній комісії з цінних паперів, якщо щомісяця відкладати додатково по 7%, то розмір другої пенсії складе всього лише 10,2% останньої зарплати для чоловіків і 7,3% - для жінок. Для прикладу, якщо отримувати стабільно заробітну плату розміром в 10 тис. Грн, то розмір внеску складе 700 грн, а розмір «другий пенсії» 1020 грн у чоловіків і 730 грн у жінок. Варто враховувати, що до моменту виходу на пенсію номінальний розмір заробітної плати може збільшитися в кілька разів. Тобто той набір товарів і послуг, який сьогодні можна придбати за 700 грн, через 20 років може відповідати сумі в рази вище.

При внеску в 10% розмір «другий пенсії» складе 14,6% останньої зарплати для чоловіків і 10,4% для жінок, при внеску в 15% - 21,7% для чоловіків і 15,4% для жінок.

На даний момент з кожної зарплати роботодавець платить 22% єдиного соціального внеску, велика частина від цієї суми надходить до Пенсійного фонду. У законопроекті №6677ряд народних депутатів пропонує для того, щоб не збільшувати навантаження на зарплату, разом з введенням додаткового платежу знизити податок на доходи фізосіб з 18 до 15%.

Якщо в цьому році уряд не зареєструє в парламенті свою пропозицію за розміром внеску, а парламент не підтримає відповідне рішення, запуск накопичувального рівня в наступному році в черговий раз провалитися.

Кому довірити гроші: держава чи бізнес

У Раді на даний момент зареєстровано законопроект про запуск накопичувального рівня у вигляді децентралізованої системи. Тобто кожен українець платить внесок в приватний фонд, який він сам вибирає. Друга модель - централізована - припускає, що всі гроші акумулюються в одному фонді, за який відповідає держава. З одного боку, другий варіант - дешевше і надійніше, так як є гарантії від держави. З іншого боку, держава отримає можливість перерозподіляти кошти на власний розсуд.

Головна проблема при запуску накопичувальних пенсій - відсутність повноцінного Фондового ринку. Щоб заощадження не з'їла інфляція, вони повинні працювати. І вкладати кошти потрібно не тільки в державні цінні папери і депозити, а й в бізнес. Для цього у Фонду повинна бути можливість купувати акції, заробляти на інвестиціях в Фондовий ринок.

Уже в найближчі тижні стане зрозуміло, чи встигає український уряд виконати взяті на себе зобов'язання і до 1 липня внести «інституційні пропозиції» по запуску другого рівня пенсійної системи. Однак вже зараз зрозуміло, що велика пенсія обходиться дорого і платити за неї повинні самі українці.

https://www.obozrevatel.com/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
01.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (текст наказу від 16.06.2025) Грошова компенсація за невикористані щорічні відпустки У Резерв+ з’являться нові можливості отримати автоматичну відстрочку Уряд затвердив зміни до Порядку нарахування Є...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
01.07.2025
Гранти для бізнес-women: що пропонують в Україні
Україна може приєднатися до міжнародної ініціативи Women Entrepreneurs Finance Code, яка допомагає жінкам-підприємицям отримувати фінансування. Більше за темою: За умовами гранту підприємець має працевлаштувати працівників: як це відобразити у податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ? Бюджетні гранти:...
01.07.2025
За що передбачено компенсацію при облаштуванні робочих місць для осіб з інвалідністю
Компенсація здійснюється за вже придбані допоміжні засоби для облаштування робочого місця особи з інвалідністю. Більше за темою: Військово-обліковий документ: чи потрібний для встановлення інвалідності Компенсація витрат на облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю: облік у роботодавця Де...
01.07.2025
Кількість ризикових платників ПДВ за травень 2025 року: аналітика ДПС
Більше за темою: Коди податкової інформації для включення до складу ризикових платників ПДВ: що змінилось з 05.03.2025? Бібліотека Баланс № 12 «Резерви: формування, облік, оптимізація та податкові ризики» У травні кількість платників ПДВ в Україні збільшилась на 118 і станом на 01.06.2...
Кращі матеріали