Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи стане бізнесу легше жити завдяки закону про Службу фінрозслідувань

27.03.2017

Ранок 22 березня виявився для українського бізнесу дійсно добрим. Після числених доопрацювань та тривалих обговорень, включаючи кулуарні домовленості, уряд нарешті схвалив Мінфінівський проект щодо створення Служби фінансових розслідувань.

"Хто на новенького?"

В українських реаліях не важливо, як буде називатися служба. Навіть її обсяг та склад повноважень не є вирішальними.

    Найголовніше — хто буде контролювати нову Службу.

Претендентів кілька. І саме ця підкилимна боротьба між ними пояснює тривалу підготовку і розгляд законопроектів в кулуарах різних відомств.

Незважаючи на прийняття Кабміном саме Мінфінівського законопроекту, питання контролю над службою дотепер не знято. Боротьба точиться між Міністерством внутрішніх справ, Державною фіскальною службою та, власне, Мінфіном.

Концептуально неправильно підпорядковувати сервісну інтелектуальну службу — а саме в такому вигляді вона задекларована розробниками законопроекту — силовикам із МВС. З іншого боку, було б помилкою залишати її і в ДФС, враховуючи сумний бекграунд і гучні корупційні скандали у відомстві. Нібито залишається Мінфін.

    Але враховуючи мінливість української політики, множинність впливів і непередбачуваність парламенту — точно спрогнозувати, хто ж буде контролювати Службу, вкрай важко.

Щоправда, Мінфін, як координатор, підтримується МВФ, що надає пану Олександру Данилюку додаткових шансів.

Чому це важливо?

Від того, хто координує роботу СФР, будуть залежати принципи створення цього органу. Чи буде він каральним, як стара податкова міліція, чи все ж — аналітичним, за принципом подібних органів в розвинутих країнах. Відтак, або бізнес продовжують "кошмарити" ті самі м"язисті хлопці під оновленою вивіскою Служби, або ж це буде принципово нова структура, де працюватимуть переважно ботани-інтелектуали в білих комірцях, сконцентровані на запобіганні злочинів в економічній, фінансовій та податковій сферах. Погодьтеся, різниця відчутна навіть за зовнішніми ознаками.

    Крім того, розробники законопроекту спрямували свої зусилля на усунення дублювання повноважень контролюючих органів у боротьбі зі злочинністю.

Формування єдиного сучасного органу в цій сфері давно стоїть на порядку денному і потребує негайного вирішення. Інакше натовпи перевіряючих з різних відомств і надалі будуть пити кров українського бізнесу.

Ключові повноваження СФР виписані в законі відповідно до бачення Мінфіном служби як інтелектуальної і сервісної. З іншого боку, і каральної функції вона не позбавлена. Адже має здійснювати оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування, приймати, реєструвати заяви про злочини, відповідно до підсудності служби.

ТОП-5 покращень для бізнесу

Український бізнес чекає покращень від кожної влади. Щоправда, на практиці справа найчастіше обмежується передвиборчими обіцянками. Сподіваюся, що у разі прийняття запропонованого законопроекту про Службу фінрозслідувань, ситуація з перетворенням обіцянок в реальні позитивні зміни все ж виправиться. Новинки, які, на мій погляд, перезавантажать відносини бізнесу і влади:

    Створення Служби як єдиного контролюючого органу виявлення та розкриття злочинів у сфері господарської діяльності, що шкодять публічному інтересу в фінансовій сфері;

    Акцент на сервісній, а не на оперативно-розшуковій функції служби. Іншими словами, завдання запобігати, а не тільки боротися з наслідками;

    Конкурсний принцип добору і призначення кадрів до СФР;

    Контроль за діяльністю Служби з боку громадськості. Адже повинна бути створена громадська рада у складі 35 членів, серед яких представники громадських об"єднань, профспілок, асоціацій, журналісти тощо;

    Недопущення до Служби осіб, які після 2010 року проходили службу на посадах слідчих або оперативних працівників в підрозділах правоохоронних органів з протидії економічним злочинам.

 

Цікавинки від Мінфіну на десерт

Звісно, цими змінами законопроект не обмежується. Тому певну увагу слід приділити іншому. Зокрема, формуванню штату служби, матеріальному забезпеченню, спеціальним званням тощо.

    Нова служба — нові підходи, вирішив Мінфін, затвердивши порядок добору кандидатів на посаду в Службі із застосуванням поліграфа під час співбесіди.

Під час служби такий поліграф проходиться посадовцями, детективами СФР щорічно. В службі встановлюються спеціальні звання — від молодшого до генерального інспектора (майже генеральний секретар). Останнє звання присвоюється виключно керівнику Служби. Посадові особи, що мають спеціальні звання, фактично мають ті самі повноваження, що й полісмени. А саме — застосовувати спеціальні засоби, зброю, проводити у осіб перевірку документів тощо.

Штат Служби фінрозслідувань скорочений порівняно із податковою міліцією більше, ніж на 1 000 осіб. Водночас зарплати також зростають.

    Керівник буде отримувати 64 000 гривень, а детектив — 32 000 гривень.

Проте, хоч яким би вдалим і прогресивним видавався закон, в українських реаліях цього замало. Вкрай важлива практика його використання, яка іноді, як викривлене дзеркало, перетворює найбільші успіхи законотворення в найгучніші провали правозастосування.

Александр Онищенко управляющий партнер АК "Правочин"

Джерело: https://delo.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
17.09.2025
Коли сторони колдоговору зобов’язані розпочати переговори щодо поновлення дії зупинених положень
Профспілкам і роботодавцям варто своєчасно ініціювати переговори та фіксувати досягнуті домовленості. Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колективному договорі Витяг з колективного договору, де передбачено встановлення гнучкого режиму робочого часу ...
17.09.2025
Зовнішня торгівля України за січень – липень 2025 року
За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із січнем – липнем 2024 року, імпорт – 45 935,7 млн дол. США, або 116,9 %. За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із сі...
17.09.2025
У проєкті Бюджету-2026 є низка серйозних недоліків: Гетманцев
У проєкті Бюджету-2026 є низка позитивних речей, але є й серйозні недоліки. Про що саме мова – дивіться нижче. Більше за темою: За умовами гранту підприємець має працевлаштувати працівників: як це відобразити у податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ? Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з...
Кращі матеріали