Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи стане бізнесу легше жити завдяки закону про Службу фінрозслідувань

27.03.2017

Ранок 22 березня виявився для українського бізнесу дійсно добрим. Після числених доопрацювань та тривалих обговорень, включаючи кулуарні домовленості, уряд нарешті схвалив Мінфінівський проект щодо створення Служби фінансових розслідувань.

"Хто на новенького?"

В українських реаліях не важливо, як буде називатися служба. Навіть її обсяг та склад повноважень не є вирішальними.

    Найголовніше — хто буде контролювати нову Службу.

Претендентів кілька. І саме ця підкилимна боротьба між ними пояснює тривалу підготовку і розгляд законопроектів в кулуарах різних відомств.

Незважаючи на прийняття Кабміном саме Мінфінівського законопроекту, питання контролю над службою дотепер не знято. Боротьба точиться між Міністерством внутрішніх справ, Державною фіскальною службою та, власне, Мінфіном.

Концептуально неправильно підпорядковувати сервісну інтелектуальну службу — а саме в такому вигляді вона задекларована розробниками законопроекту — силовикам із МВС. З іншого боку, було б помилкою залишати її і в ДФС, враховуючи сумний бекграунд і гучні корупційні скандали у відомстві. Нібито залишається Мінфін.

    Але враховуючи мінливість української політики, множинність впливів і непередбачуваність парламенту — точно спрогнозувати, хто ж буде контролювати Службу, вкрай важко.

Щоправда, Мінфін, як координатор, підтримується МВФ, що надає пану Олександру Данилюку додаткових шансів.

Чому це важливо?

Від того, хто координує роботу СФР, будуть залежати принципи створення цього органу. Чи буде він каральним, як стара податкова міліція, чи все ж — аналітичним, за принципом подібних органів в розвинутих країнах. Відтак, або бізнес продовжують "кошмарити" ті самі м"язисті хлопці під оновленою вивіскою Служби, або ж це буде принципово нова структура, де працюватимуть переважно ботани-інтелектуали в білих комірцях, сконцентровані на запобіганні злочинів в економічній, фінансовій та податковій сферах. Погодьтеся, різниця відчутна навіть за зовнішніми ознаками.

    Крім того, розробники законопроекту спрямували свої зусилля на усунення дублювання повноважень контролюючих органів у боротьбі зі злочинністю.

Формування єдиного сучасного органу в цій сфері давно стоїть на порядку денному і потребує негайного вирішення. Інакше натовпи перевіряючих з різних відомств і надалі будуть пити кров українського бізнесу.

Ключові повноваження СФР виписані в законі відповідно до бачення Мінфіном служби як інтелектуальної і сервісної. З іншого боку, і каральної функції вона не позбавлена. Адже має здійснювати оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування, приймати, реєструвати заяви про злочини, відповідно до підсудності служби.

ТОП-5 покращень для бізнесу

Український бізнес чекає покращень від кожної влади. Щоправда, на практиці справа найчастіше обмежується передвиборчими обіцянками. Сподіваюся, що у разі прийняття запропонованого законопроекту про Службу фінрозслідувань, ситуація з перетворенням обіцянок в реальні позитивні зміни все ж виправиться. Новинки, які, на мій погляд, перезавантажать відносини бізнесу і влади:

    Створення Служби як єдиного контролюючого органу виявлення та розкриття злочинів у сфері господарської діяльності, що шкодять публічному інтересу в фінансовій сфері;

    Акцент на сервісній, а не на оперативно-розшуковій функції служби. Іншими словами, завдання запобігати, а не тільки боротися з наслідками;

    Конкурсний принцип добору і призначення кадрів до СФР;

    Контроль за діяльністю Служби з боку громадськості. Адже повинна бути створена громадська рада у складі 35 членів, серед яких представники громадських об"єднань, профспілок, асоціацій, журналісти тощо;

    Недопущення до Служби осіб, які після 2010 року проходили службу на посадах слідчих або оперативних працівників в підрозділах правоохоронних органів з протидії економічним злочинам.

 

Цікавинки від Мінфіну на десерт

Звісно, цими змінами законопроект не обмежується. Тому певну увагу слід приділити іншому. Зокрема, формуванню штату служби, матеріальному забезпеченню, спеціальним званням тощо.

    Нова служба — нові підходи, вирішив Мінфін, затвердивши порядок добору кандидатів на посаду в Службі із застосуванням поліграфа під час співбесіди.

Під час служби такий поліграф проходиться посадовцями, детективами СФР щорічно. В службі встановлюються спеціальні звання — від молодшого до генерального інспектора (майже генеральний секретар). Останнє звання присвоюється виключно керівнику Служби. Посадові особи, що мають спеціальні звання, фактично мають ті самі повноваження, що й полісмени. А саме — застосовувати спеціальні засоби, зброю, проводити у осіб перевірку документів тощо.

Штат Служби фінрозслідувань скорочений порівняно із податковою міліцією більше, ніж на 1 000 осіб. Водночас зарплати також зростають.

    Керівник буде отримувати 64 000 гривень, а детектив — 32 000 гривень.

Проте, хоч яким би вдалим і прогресивним видавався закон, в українських реаліях цього замало. Вкрай важлива практика його використання, яка іноді, як викривлене дзеркало, перетворює найбільші успіхи законотворення в найгучніші провали правозастосування.

Александр Онищенко управляющий партнер АК "Правочин"

Джерело: https://delo.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня В Україні відновиться обов’язкове подання статистичної звітності ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 13.06.2025 Унесено зміни до Правил організації статистичної звітності Змінено Критерії важливих підприємств з метою броню...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
28.06.2025
Які послуги Дії можуть використовувати компанії
Цифровізація – це стандарт, за яким уже працюють бізнес і установи. Паспорт – без сканів. Підпис – без ручки. Дані – без ручного введення.  Цифрові сервіси Дії вже інтегрували понад 25 000 бізнесів та установ. Вони ідентифікують клієнтів, підписують документи онлайн, пе...
27.06.2025
Особливості звільнення документів від легалізації та апостилювання
Звільнення офіційних документів від вимоги легалізації чи іншого додаткового посвідчення (апостиля) на підставі відповідних положень міжнародних договорів України не скасовує вимоги щодо надання засвідченого перекладу документа на офіційну мову держави, на території якої документ пред’являєтьс...
27.06.2025
Як працює програма компенсації 25 % вартості української сільгосптехніки
Програма діє відповідно до постанови КМУ від 01.03.2017 № 130 і є одним з інструментів реалізації політики «Зроблено в Україні», спрямованої на підтримку внутрішнього виробництва, локалізацію і розвиток промислового потенціалу. Більше за темою: Компенсація від держави за придбання ...
Кращі матеріали
Центр сповіщень