Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Складаємо бізнес-план: покрокова інструкція

Редакція

15.09.2017 2202 0 1

Склад, структура і обсяг бізнес-плану визначаються специфікою виду діяльності, розміром підприємства і метою складання. Очевидно, що більше підприємство, то складніша його функціональна діяльність і більше інформації вноситься в розділи. Бізнес-план невеликого підприємства значно простіший за складом, структурою і обсягом. Які ж основні розділи цього документа і яка інформація повинна бути відображена в них  – далі.

Титульний аркуш бізнес-плану

Підготовка бізнес-плану починається з правильного оформлення титульного аркуша, який повинен містити такі відомості:

1) повна офіційна назва фірми, під якою вона зазначена в реєстраційних документах. Якщо у фірми є фірмовий знак, то його слід розмістити на титульному аркуші після назви фірми;

2) найменування організаційно-правової форми підприємства;

3) адреса, вказана в реєстраційних документах підприємства;

4) номери телефонів, факсів, електронної пошти;

5) прізвища та посади співробітників фірми, які виступатимуть контактними особами.

Зазначення цілі в бізнес-плані

На першій сторінці бізнес-плану необхідно в найдоступнішій формі викласти цілі підприємства. Якщо ж план призначений ще й для отримання кредиту, то виклад мети матиме складнішу форму. Далі необхідно описати довгострокові і короткострокові цілі підприємства в контексті економічної та соціальної політики. Слід також вказати, чи планує підприємство розвивати нові напрями бізнесу, змінювати форму власності, чи прагне воно до того, щоб бути поглинутим іншою компанією або планується розширення за рахунок придбання інших підприємств. Виклад мети повинен бути коротким за формою і діловим за змістом.

Зміст

Зміст слід розташувати після викладу мети, яка розкривається і обґрунтовується далі в бізнес-плані.

Найчастіше бізнес-план складається з трьох основних частин:

— інформації про підприємство;

— фінансової інформації;

— допоміжних документів.

Розділи ділять на підрозділи. Це пов’язано з тим, що обсяг найменшого за розміром бізнес-плану досягає 25 і більше сторінок, і тому виникає необхідність у тому, щоб ті, кому він адресований, змогли без труднощів знайти цікаві для них розділи та підрозділи.

 «Розділ 1. Підприємство»

Цей розділ бізнес-плану є не тільки найважливішим, але й найважчим. Його мета – чітко визначити такі основні моменти:

— вид діяльності: торгівля, виробництво, послуги, клієнтська база;

— організаційно-економічний стан підприємства;

— обґрунтування його перспективності;

— строки початку діяльності;

— організаційно-правова форма;

— пропонована продукція, товари, послуги;

— ринки збуту;

— сезонність;

— переваги над конкурентами;

— обґрунтування вибору місцезнаходження;

— наявність персоналу;

— необхідність залучення позикового капіталу для збільшення прибутку.

Підрозділи

 «1.1. Опис підприємства» та «1.2. Продукція, товари, послуги»

Призначення підрозділу «1.1. Опис підприємства» полягає в тому, щоб відобразити реалістичність пропонованого проекту, описати не тільки своє підприємство, але й ситуацію, що склалася в обраній сфері бізнесу. У цьому підрозділі слід чітко і коротко роз’яснити, на чому базуватиметься успішна діяльність підприємства.

У підрозділі «1.2. Продукція, товари, послуги» необхідно надати інформацію про продукцію, товари (або послуги) підприємства, а також описати їхні переваги на ринку.

 «1.3. Маркетингові дослідження»

Ніколи не покладайтеся на перевагу вашого товару або послуги. Із самого початку прагніть задовольнити потреби ринку навколо вас. При написанні підрозділу «1.3. Маркетингові дослідження» пам’ятайте, якщо ви не хочете втратити ринок збуту, то обов’язково:

— мінімізуйте можливість того, що клієнт залишиться незадоволеним;

— виключіть зі своєї діяльності маркетингові війни.

 «Розділ 2. Фінансова інформація»

 «Розділ 2. Фінансова інформація» складається з таких підрозділів:

— «2.1. Джерела коштів і їх використання»;

— «2.2. Перелік основних засобів»;

— «2.3. Фінансова звітність»;

— «2.4. Аналіз беззбитковості»;

— «2.5. Плановані доходи»;

— «2.6. Планований грошовий обіг».

За необхідності можна розширити цей перелік.

Підрозділи

 «2.1. Джерела коштів і їх використання»

Кожен підприємець у своїй діяльності переважно використовує власні кошти. Однак для розвитку підприємства їх може бути недостатньо. Щоб забезпечити додатковий приплив фінансів, найчастіше підприємство залучає інвестора або оформляє банківський кредит.

У цьому підрозділі необхідно вказати, як і на що будуть витрачені банківський кредит і залучені інвестиції.

 «2.2. Перелік основних засобів»

Бізнес-план повинен містити перелік основних засобів. До основних засобів належать будівлі, споруди, устаткування, передавальні пристрої, транспортні засоби, інвентар тощо.

 «2.3. Фінансова звітність»

Першим кроком на шляху до досягнення хорошого фінансового стану (стійкої платоспроможності) є організація системи обліку, яка забезпечує вихідні дані для п’яти контрольних документів. До них належать:

— баланс;

— аналіз беззбитковості;

— звіт про прибутки і збитки;

— звіт про рух грошових коштів (аналіз грошового обігу);

— аналіз відхилення (у разі потреби).

Ці п’ять контрольних документів утворюють кістяк для складання бізнес-плану.

 «2.4. Аналіз беззбитковості»

Аналіз беззбитковості дозволяє визначити обсяг продажів, виражений у грошових одиницях або одиницях продажів, за яких підприємство стає беззбитковим. Визначивши точку беззбитковості (рівноваги), можна поставити мету і ретельно спланувати заходи для її досягнення.

 «2.5. Плановані прибутки»

П’ять контрольних документів − баланс, аналіз беззбитковості, звіт про прибутки і збитки, звіт про рух грошових коштів та аналіз відхилення − є основою для прогнозування можливих прибутків і збитків у перспективі. Вони дають уявлення про фінансові очікування підприємства, основані на наборі припущень, які враховують різні чинники. Довгострокові прогнози менш точні з усіма наслідками, що випливають. І хоча ніякі прогнози не бувають точними на всі 100%, досвід фахівця допомагає максимально наблизити їх до реальності.

 «2.6. Планований грошовий обіг»

Прогнозний звіт про рух грошових коштів — найважливіший інструмент фінансового планування, наявний в розпорядженні підприємства. Мета прогнозування грошового обігу полягає у плануванні потреб підприємства у грошових коштах. Іншими словами, аналіз руху грошових коштів покаже, який їх обсяг необхідний підприємству і коли в них виникне необхідність. Чи варто сподіватися на власні кошти, позикові кошти, операційні доходи або продаж основних засобів?

 «Розділ 3. Допоміжні документи»

Тут можна розмістити копії всіх документів, посилання на які були в бізнес-плані.

Складаючи бізнес-план, завжди варто пам’ятати: якщо не контролювати процеси, що відбуваються на підприємстві, про це колись доведеться дуже пошкодувати. Адже все це може закінчитися тим, що і контролювати буде нічого.

Джерело: http://devisu.ua/uk/consultingconsult...

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали