Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Принцип сумлінності платника податків в податкових суперечках

15.04.2016

На п'ятому році існування пункту 56.21 ПК України суди нарешті усвідомили принцип сумлінності платника податків і почали його застосовувати в податкових суперечках.

2015 рік ознаменувався змінами як в податковій, так і в судовій системі. Чи позначилися реформи на практиці розгляду податкових спорів судами?

Природно, такі важливі реформи не могли не позначитися на практиці розгляду податкових спорів. В першу чергу перетворення відбилися на якості правосуддя. Не можна не відзначити, що судді стали більш детально вивчати обставини справи, ретельніше досліджувати акти податкових перевірок, первинну документацію платника податків, а також основні аспекти його господарської діяльності.

Які тенденції спостерігаються сьогодні в судовій практиці з податкових спорів? Чи змінилися ключові підходи судів до їх вирішення?

Приємно відзначити, що суди стали активніше допомагати платникам податків відстоювати їх права і інтереси. Це свідчить про трансформації правосуддя, його перехід від адміністративно-каральної системи до прогресивного і справедливого способу вирішення спорів.

Одним з найбільш істотних змін для бізнесу стало те, що з 2015 року платники податків отримали можливість оскаржити не тільки результати податкової перевірки, а й передумови для її проведення. Тобто зараз можна оскаржити не тільки рішення податкової про донарахування зобов'язань, але і накази про проведення перевірки як такої. Раніше довгий час представники податкових органів стверджували, що фактичний допуск інспектора до перевірки позбавляє платника податків права в подальшому оскаржувати результати такої перевірки на підставі порушень при її призначенні. При цьому податківці посилалися на постанову Верховного Суду України (ВСУ) від 24 грудня 2010 року у справі № 21-25а10, в якому суд встановив, що платник податків, який вважає порушеним порядок і підстави проведення податкової перевірки, має право захистити своє право шляхом недопущення посадових осіб до такої перевірки. Якщо ж допуск до перевірки відбувся, в подальшому предметом розгляду справи в суді може бути тільки суть виявлених в ході перевірки порушень.

Однак недопуск до проведення перевірки - це сумнівний спосіб захисту. По-перше, він не діє в разі проведення невиїзних перевірок. По-друге, несе в собі ризики арешту майна, зокрема поточних рахунків підприємства, згідно з підпунктом 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 Податкового кодексу (ПК) України. У 2015 році ця практика змінилася. Так, 27 січня 2015 року ЗСУ за результатами розгляду справи № 21-425а14 зробив такий правовий висновок: недотримання податковим органом обов'язкових умов для проведення податкової перевірки дає підстави для висновків про незаконність перевірки і її наслідків. Таким чином, навіть якщо платник податків допустив перевіряльників до перевірки, але при цьому не був ознайомлений з наказом про проведення такої перевірки або були допущені інші процедурні порушення під час перевірки, результати такої перевірки можуть і повинні бути визнані незаконними.

Докладнішу інформацію можна знайти за посиланням: http://pravo.ua/article.php?id=100112...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
29.09.2025
Можливості від Дія.Бізнес: дайджест на 29.09.2025
Пропонуємо ознайомитися з актуальними новинами та можливостями для малого і середнього бізнесу в умовах воєнного стану. Пропонуємо ознайомитися з актуальними новинами та можливостями для малого і середнього бізнесу в умовах воєнного стану. Податки ДПС: З 27 вересня 2025 року змінюються правила р...
26.09.2025
До переліку агротехніки та обладнання з компенсацією 25 % додано понад 200 нових найменувань
Компенсація 25 % вартості (без ПДВ) надається за сільськогосподарську техніку та обладнання з підтвердженим рівнем локалізації виробництва від 60 % (для комбайнів, тракторів, самохідних обприскувачів та зерновозів діють окремі умови). Оновлений перелік публікується на сайті Мінекономіки. Більше за т...
26.09.2025
Поновлено прийом звернень суб’єктів агропромислового комплексу щодо визначення їх критично важливими
Мінекономіки поновлює прийом звернень суб’єктів агропромислового комплексу щодо визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період через Державний аграрний реєстр (ДАР). До уваги суб’єктів господарювання агропромисло...
Кращі матеріали