Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Звіт про фінансову стабільність НБУ

21.06.2017

З початку 2017 року системні ризики для української банківської системи в цілому зменшилися, і така тенденція продовжиться у другому півріччі. Про це йдеться у третьому Звіті про фінансову стабільність.

Макроекономічне середовище в першому півріччі було сприятливим для економіки та банківського сектору, хоча припинення торгівлі з неконтрольованими територіями сповільнює економічне зростання та збільшення доходів підприємств.

Завершено очищення банківського сектору, що тривало протягом трьох останніх років. Ключовою подією після публікації попереднього Звіту про фінансову стабільність (грудень 2016 року) став перехід Приватбанку у державну власність. Щоб зберегти фінансову стабільність, держава уже витратила на поповнення капіталу Приватбанку еквівалент майже 5% ВВП.

Банківський сектор очікувано став прибутковим з початку 2017 року. Збільшуються чисті процентні доходи, оскільки фондування стає дешевшим, та чисті комісійні доходи, адже підвищується попит населення й бізнесу на банківські послуги.

Ситуація в реальному секторі та секторі домогосподарств сприятлива для відновлення банківського кредитування. Прибутковість компаній реального сектору підвищується, минулого року підприємства більшості галузей збільшили обсяги капітальних інвестицій. Відтак є підстави для зростання попиту бізнесу на середньострокове кредитування. Реальний наявний дохід населення також збільшується завдяки зниженню інфляції та підвищенню мінімальної зарплати. Це підвищує привабливість споживчого кредитування для банків, яке поки що переважно зосереджене в сегментах карткових кредитів та кредитів на поточні потреби. Починає повільно відновлюватися іпотека.

Найсуттєвішою перешкодою для відновлення кредитування лишається слабкий захист прав кредиторів. Прогрес у цьому напрямку фактично відсутній протягом останнього року, значна кількість рішень судів нівелює права кредиторів на стягнення проблемної заборгованості та застави за нею. Необхідні зміни законодавства та судових практик, спрямовані на захист прав кредиторів та добросовісних позичальників, інакше розраховувати на суттєве зростання обсягів кредитування практично неможливо.

Ключовими ризиками фінансового сектору сьогодні є значна присутність держави в банківському секторі та висока частка непрацюючих кредитів.

Після переходу Приватбанку у державну власність частка держави у банківському секторі сягнула 56% за чистими активами та 62% за депозитами населення. Протягом наступних кількох років держава має зменшити присутність у банківському секторі. Першим кроком у реформуванні та підготовці держбанків до приватизації має стати ухвалення закону, який запровадить незалежні наглядові ради та виведе банки зі сфери впливу політичних інтересів.

Висока частка непрацюючих кредитів (57% від загального обсягу) є баластом для банківської системи. Фінустанови мають активніше реструктурувати кредити добросовісним позичальникам, фінансовий стан яких відновлюється. Обслуговування решти проблемних кредитів вже не буде відновлено, тому їх доцільно повністю зарезервувати та списати. Для цього необхідно внести зміни в податкове законодавство, щоб усунути негативні наслідки такого кроку на податкові зобов’язання банків.

Джерело: https://bank.gov.ua/control/uk/publis...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
12.09.2025
«Тренди ринку праці» – новий сервіс Державної служби зайнятості
Знання тенденцій на ринку праці дозволить бути на крок попереду, ще краще розуміти принципи працевлаштування, навчання, перекваліфікації, отримання грантів та співпраці з роботодавцями Хочете знати, як змінюється ринок праці, які тенденції і що буде далі? Тепер це можливо разом із Державною сл...
12.09.2025
Затверджено порядок ведення Реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів
Єдиний реєстр інтегрованих довкільних дозволів є функціональним модулем «ЕкоСистеми»– національної онлайн-платформи, яка містить актуальну інформацію про стан довкілля. Реєстр створює для бізнесу «єдине вікно» отримання довкіллєвих дозволів, при цьому забезпечуючи ...
12.09.2025
Облікову ставку НБУ збережено на рівні 15,5 %
Інфляція закріплюється на траєкторії зниження, але все ще є високою. Зовнішня допомога надходить у достатніх обсягах для підтримання міжнародних резервів на належному рівні та фінансування дефіциту бюджету. Перебіг повномасштабної війни залишається основним ризиком для інфляційної динаміки та економ...
Кращі матеріали