Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Звіт про фінансову стабільність НБУ

Редакція

21.06.2017 140 0 0

З початку 2017 року системні ризики для української банківської системи в цілому зменшилися, і така тенденція продовжиться у другому півріччі. Про це йдеться у третьому Звіті про фінансову стабільність.

Макроекономічне середовище в першому півріччі було сприятливим для економіки та банківського сектору, хоча припинення торгівлі з неконтрольованими територіями сповільнює економічне зростання та збільшення доходів підприємств.

Завершено очищення банківського сектору, що тривало протягом трьох останніх років. Ключовою подією після публікації попереднього Звіту про фінансову стабільність (грудень 2016 року) став перехід Приватбанку у державну власність. Щоб зберегти фінансову стабільність, держава уже витратила на поповнення капіталу Приватбанку еквівалент майже 5% ВВП.

Банківський сектор очікувано став прибутковим з початку 2017 року. Збільшуються чисті процентні доходи, оскільки фондування стає дешевшим, та чисті комісійні доходи, адже підвищується попит населення й бізнесу на банківські послуги.

Ситуація в реальному секторі та секторі домогосподарств сприятлива для відновлення банківського кредитування. Прибутковість компаній реального сектору підвищується, минулого року підприємства більшості галузей збільшили обсяги капітальних інвестицій. Відтак є підстави для зростання попиту бізнесу на середньострокове кредитування. Реальний наявний дохід населення також збільшується завдяки зниженню інфляції та підвищенню мінімальної зарплати. Це підвищує привабливість споживчого кредитування для банків, яке поки що переважно зосереджене в сегментах карткових кредитів та кредитів на поточні потреби. Починає повільно відновлюватися іпотека.

Найсуттєвішою перешкодою для відновлення кредитування лишається слабкий захист прав кредиторів. Прогрес у цьому напрямку фактично відсутній протягом останнього року, значна кількість рішень судів нівелює права кредиторів на стягнення проблемної заборгованості та застави за нею. Необхідні зміни законодавства та судових практик, спрямовані на захист прав кредиторів та добросовісних позичальників, інакше розраховувати на суттєве зростання обсягів кредитування практично неможливо.

Ключовими ризиками фінансового сектору сьогодні є значна присутність держави в банківському секторі та висока частка непрацюючих кредитів.

Після переходу Приватбанку у державну власність частка держави у банківському секторі сягнула 56% за чистими активами та 62% за депозитами населення. Протягом наступних кількох років держава має зменшити присутність у банківському секторі. Першим кроком у реформуванні та підготовці держбанків до приватизації має стати ухвалення закону, який запровадить незалежні наглядові ради та виведе банки зі сфери впливу політичних інтересів.

Висока частка непрацюючих кредитів (57% від загального обсягу) є баластом для банківської системи. Фінустанови мають активніше реструктурувати кредити добросовісним позичальникам, фінансовий стан яких відновлюється. Обслуговування решти проблемних кредитів вже не буде відновлено, тому їх доцільно повністю зарезервувати та списати. Для цього необхідно внести зміни в податкове законодавство, щоб усунути негативні наслідки такого кроку на податкові зобов’язання банків.

Джерело: https://bank.gov.ua/control/uk/publis...

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали