Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Основні ризики перспективної пенсійної реформи в Україні

16.03.2017

Вчора була представлена перспективна пенсійна концепція, відповідно до якої солідарну пенсійну систему чекає фактична децентралізація. З якими основними ризиками доведеться зустрітися громадянам та органам влади?

З представленої заступником голови комітету Верховної Ради з економічної політики статистики випливає, що в даний час 11 пенсіонерів містяться 10 працівниками, які роблять внески в солідарну систему, а переважна більшість пенсіонерів (близько 78 відсотків) отримують пенсію в межах 2 000 грн на місяць, 17 відсотків – в межах 4 000 грн і лише 3 відсотки – більше 4 000 грн.

У найближчому майбутньому, при поточній тенденції в демографії та економіки, це співвідношення може змінитися в бік збільшення кількості пенсіонерів.

Чисто математично виконання соціальних зобов'язань без реформ буде ускладнено, а субсидування з держбюджету системно проблему не вирішить.

У зв'язку з цим пропонується система персональних накопичень від 2% від зарплати з щорічним збільшенням на 1% до підсумкових 7% в місяць. Система буде обов'язковою для людей молодше тридцяти п'яти.

Надалі пенсіонер буде отримувати пенсію з різних джерел – основну частину з зберігається солідарної системи, близько третини з особистих рахунків і десяту частину від недержавного пенсійного забезпечення.

Передбачається й можливість успадкування накопичень. При цьому систему планується запустити без збільшення ЄС та ПДФО за рахунок перерозподілу поточних надходжень і додаткових прямих і непрямих фіскальних джерел (зменшення податку на прибуток, перерозподіл інших надходжень у бюджет).

Очікувана планка за перші 10 років – близько 420 млрд гривень. Для нівелювання інфляції накопичення пропонується вкладати в облігації внутрішньої держпозики з прибутковістю не нижче рівня інфляції в поточному році.

Сама по собі система не нова. І накопичувальна система і недержавна складова відомі давно і впровадження моделі було тільки питанням часу, оскільки діяла при СРСР модель пенсійного забезпечення, заснована на зовсім інший демографії та зайнятості, з очевидних причин працювати в поточних умовах не може хоча б математично.

Тому децентралізація з метою диверсифікації є ідеєю, яка цілком відповідає викликам часу, але разом з цим вона несе фундаментальні ризики, які коротко можна охарактеризувати так:

1. Далекий горизонт інвестування. Концепція передбачає індивідуально накопичувати вже «сьогодні» при колосальному часовому інтервалі запитання ресурсів. Цьому сприяє цілий ряд ризиків, не останнім з яких є нестабільність законодавчої системи, яка може до точки запитання ресурсів змінитися неодноразово і не передбачає активної участі що накопичує в управлінні активами. Компенсатором може бути політична стабільність та нівелювання ризиків у цілому.

2. Інфляційний ризик. При введення національної грошової одиниці гривні курс до долара США становив менше 2 грн за 1 долар США. І купівельна здатність 1 гривні очевидно була вище сьогоднішньої.

Враховуючи торговий баланс, об'єктивну енергозалежність країни і економічні реалії купівельна спроможність національної валюти іноді є єдиним балансиром, здатним розтягнути негативні економічно явища в часі і чисто технічно виконувати бюджети (показовим є приклад Греції, де такої можливості не було).

В результаті при умовному запровадження цієї концепції в 1996 році умовний накопичує станом на сьогоднішній день значно втратив у купівельної спроможності заощаджень і компенсація ОВДП на індекс інфляції в даному випадку повністю не покриє втрати як мінімум тому, що індекс і реальне зростання цін на основні групи товарів далеко не збігаються, а в разі імпортного товару ціна реагує практично миттєво, слідом за валютним ринком.

Ситуація з цінами на товари внутрішнього виробництва має часовий лаг, але в будь-якому випадку наздоганяє ситуацію, оскільки майже завжди існує імпортна складова, а учасники ринку у випадках волатильності закривають власні ризики простим урахуванням їх у цінах. Тому система очевидно вимагає правил роботи з накопиченнями.

3. Відсутність якісних та ефективних фінансових інструментів. Як зазначено вище, звичайних ОВДП на індекс інфляції буде недостатньо. Фондовий ринок після кризи сьогодні знаходиться в тяжкому стані так і особливості його роботи у вітчизняних умовах мають ризики не менші, ніж міждержавні.

Механізмів роботи у валютній сфері та у сфері дорогоцінних металів і каменів немає навіть у проектах. Як окремий випадок можна розглянути диверсифікацію кошика покупкою інвестиційних монет НБУ, але це на державному рівні несерйозно, т. к. є досить індивідуальним інструментом.

В цілому робота з борговими зобов'язаннями сьогодні вкрай ускладнена і неоднозначна, а залучення великих інвестицій ускладнено. Ринок нерухомості (як комерційної, так і некомерційної) розвивається вкрай слабо. Прибутковості інвестиційних фондів докризового періоду давно неактуальні. Теоретично ризикований інструмент у вигляді депозитів в поточних умовах є високоризиковим.

Детальніше дивись за посиланням: http://hyser.com.ua/

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
14.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято новий закон щодо організації трудових відносин в умовах воєнного стану Оновлено Довідник умовних кодів товарів Аванс і зарплата: строки виплати ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 06.10.2025 Оновлено перелік кодів орга...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
17.10.2025
З початку року ДПС провела 24 тисячі фактичних перевірок у сфері обігу тютюну та алкоголю: на чому концентрується служба
Серед питань, на яких насамперед концентрується ДПС: цифровізація, податкова медіація, трансфертне ціноутворення та аграрний сектор, міжнародне співробітництво. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результ...
17.10.2025
На які реформи чекає управління житловим фондом
Реформа має забезпечити безпечне, енергоефективне та довготривале утримання житла.  Більше за темою: Чи може підприємець-єдинник управляти житловим будинком? Реформа має забезпечити безпечне, енергоефективне та довготривале утримання житла.  У Києві відбувся Всеукраїнський форум управите...
16.10.2025
Комітет Верховної Ради з економіки презентував оновлений каталог «Українська техніка для громад»
Каталог «Українська техніка для громад» створений в межах політики розвитку українських виробників «Зроблено в Україні» у співпраці з Федерацією роботодавців України, Асоціацією міст України і Міністерством економіки, довкілля та сільського господарства. «Українські вир...
Кращі матеріали