Зворотній зв’язок: як правильно поставити завдання, щоб його виконали
Правильно поставлене завдання – половина успіху справи. Але іноді людина, якій ви доручаєте завдання, нібито і зовсім вас не чула: робить зовсім не те або повторює одні й ті ж помилки. Не важливо, дитина це, учень чи підлеглий – щоб ваше спілкування було ефективним, потрібен зворотній зв’язок. Як домогтися того, щоб вашу думку почули і врахували.
ОБЕРЕЖНІСТЬ. Намагаючись дати людині мотивацію до дії і підштовхнути в потрібному напрямку, важливо не «перегнути палицю». Образи, крик і придушення особистої ініціативи неприпустимі. Особливо це стосується дітей – при неправильному підході можна назавжди відбити у дитини бажання проявляти креативність.
ПРАВИЛО СЕНДВІЧА. Класичний принцип побудови зворотного зв’язку, який рекомендують коучі, називається «правилом сендвіча». Згідно з ним, будь-яку критику необхідно розміщувати між двома позитивними посиланнями.
Наприклад: «Це дуже креативно, але я просив щось інше. Упевнений, ти зможеш зробити так, як потрібно».
ФОРМА ТЕЖ ВАЖЛИВА. Від класичної моделі професійні коучі рекомендують відмовитися, оскільки вона не враховує зусиль, які людина витратила на роботу. Навіть якщо результат не зовсім той, який вам потрібен, пом’якшіть критику, щоб не демотивувати співрозмовника повністю.
Наприклад: «Це дуже креативно, хоча трохи не те, про що ми говорили. Думаю, варто змінити ось це. Але мені подобається твоя ідея».
У результаті ви отримаєте мотивованого до дії, вдячного співрозмовника і покажете власну експертизу на зовсім іншому рівні.
НЕ ТИСНУТИ. Іноді людині потрібна допомога в тому, щоб почати думати і приймати рішення самостійно. Спочатку вона може відчути себе розгубленою, не знаючи, чого від неї очікують і як робити правильно.
Тому задавайте навідні запитання: «Що, на твою думку, тут найбільш доцільно?» Цікавтеся думкою співрозмовника, озвучуйте свою, але не нав’язуйте її: «Я б зробив так, але це твоє рішення, яке вплине саме на тебе, тому прийми своє власне».
Після двох-трьох разів вам вже не доведеться підштовхувати співрозмовника до самостійності – він сам проявить ініціативу.
БЕЗ ОСОБИСТОСТЕЙ. Критикуючи роботу, не переходьте на особистості, не змушуйте людину відчувати себе приниженою. Не потрібно перетворювати робочий процес в з’ясування того, хто правий, а хто ні. Це неконструктивно. Замість: «Подивися, що ти наробив, ти все зіпсував!», скажіть дитині або підлеглому: «Краще було зробити так». При цьому важливо тримати лінію аргументу і не випускати з поля зору всі важливі критичні пункти.
ПІД КЛЮЧ. Закінчувати зворотний зв’язок завжди потрібно на позитивній ноті, без взаємних образ. Після розмови з вами співрозмовник повинен точно уявляти, чого ви від нього чекаєте і як цього досягти.
Гарний зворотний зв’язок – той, після якого людина мотивована і готова братися за справу. Настрій на успіх обов’язково вплине на кінцевий результат роботи.
http://etcetera.media
Коментарі до матеріалу