Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Нововведення в Закон про бухоблік вигідні фіскалам, а не платникам податків

26.12.2016

З нового року первинні документи не будуть підтверджувати здійснення господарської операції.

3 січня 2017 року вступає в силу Закон «Про внесення змін у деякі закони України щодо усунення адміністративних бар'єрів для експорту послуг» від 03.11.16 р. № 1724-VIII (далі –Закон № 1724) . Незважаючи на таку «оптимістичну» назву, деякі положення цього Закону, можуть в наступному році фактично «узаконити» негативні аспекти і без того нелегке життя вітчизняних платників податків, які не мають ніякого відношення до експорту послуг.

Саме на ці норми звертає увагу Марія Золотарьова, адвокат, керівник податкової практики Адвокатського об'єднання «Вдовічен і партнери».

Мова в даному випадку про те, що Законом № 1724 внесені зміни в Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» № 996-ХIV від 16.07.1999 року (далі – Закон про бухоблік) щодо статусу первинних документів та переліку їх обов'язкових реквізитів.

Зокрема, з 3 січня 2017 р. наберуть чинності зміни щодо первинних документів:

— первинний документ не буде документом, який підтверджує здійснення господарської операції. Його значення для цілей бухгалтерського і податкового обліку обмежується лише тим, що цей документ містить інформацію про господарську операцію;

— з обов'язкових вимог до складання первинного документа виключили умова про його складанні безпосередньо під час здійснення господарської операції або відразу після її закінчення. У свою чергу обов'язковим реквізитом первинного документа стала вказівка на місце його складання.

На перший погляд, ці нововведення є свідченням спрощення вимог до «первинці», а отже, прийняті на користь платників податків. Чи можна погодитися з цим твердженням? На мій погляд, зміни у статусі первинних документів, внесені Законом № 1724, можуть мати в більшості своїй або нульовий результат, або, навпаки, принести додаткові складності у взаємовідносинах платників податків з фіскалами.

Чому? Аргументи такі:

З 3 січня наступного року первинний документ більше не буде підтверджувати здійснення господарської операції. Цікаво відзначити, що в пояснювальній записці до законопроекту, на основі якого був прийнятий Закон № 1724, було зазначено, що цим проектом пропонується доповнити Закон про бухоблік уточненням поняття «первинний документ», відповідно до якого даний документ, зокрема, надає дозвіл на здійснення господарської операції або підтверджує її здійснення.

Але маємо те, що маємо...

Прийняте нововведення фактично узаконює достатньо складну для платників податків ситуацію в численних податкових спорах, пов'язаних з проведенням так званих «нереальних» господарських операцій. Судова практика сформована на сьогоднішній день таким чином, що при найменшій підозрі обов'язок доведення реальності здійснення господарських операцій покладається на платника податків, а суддя ж займає позицію податкового інспектора, перевіряючи, доводи платника. До внесення змін у Закон про бухоблік, відправною точкою у доводах про «реальності» був «нормативний постулат» про те, що на момент податкової перевірки були в наявності первинні документи, які в силу Закону підтверджують здійснення господарських операцій. Надалі платник податків різними за допомогою різних способів, методів і прийомів доводив реальність таких операцій. На сьогоднішній день такий відправної точки фактично не існує.

Але в зв'язку з цим виникає цілком резонне питання, наприклад, щодо підтвердження отримання послуг, які, виходячи з їх суті, споживаються в процесі надання. Було б несправедливим стверджувати, що послуги існують у господарській діяльності лише для незаконної оптимізації оподаткування. Але якщо раніше акт наданих послуг підтверджував факт здійснення господарської операції, то тепер такий статус у даного документа відсутня. Тоді яким чином довести факт отримання, наприклад, усних консультацій юриста? Швидше за все, в даному випадку, без додаткового арсеналу різноманітних доказів тут не обійтися.

Що ж стосується інших змін у статусі первинних документів, то незайвим буде звернути увагу на наступні обставини.

Згідно ст. 44 ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку. Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи; для контролю та впорядкування обробки даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. При цьому нормою ч. 2. ст. 9 Закону про бухоблік чітко передбачено, що господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Таким чином, за результатами аналізу вищезазначених положень законодавства вбачається наступний логічний ланцюжок: господарська операція – первинний документ – відображення в бухгалтерському і податковому обліку – фіксування в податковій звітності. Отже, враховуючи той факт, що підставою для відображення в бухгалтерському обліку є первинний документ, який містить дані про операції, можна зробити висновок, що вимога про «своєчасне» відображенні господарської операції, передбачене ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, не може бути виконано без наявності такого первинного документа. Досить неправдоподібним при цьому є ситуація, коли при отриманні контрагентом товару, наприклад, 20 грудня, платник погодитися на його пропозицію підписати видаткову накладну 10 грудня (особливо це стосується платників ПДВ і факту своєчасності виконання взятих сторонами договірних зобов'язань).

Як наслідок, можна зробити висновок, що вищевказані зміни в Законі про бухоблік, швидше за все, спрямовані на те, щоб зняти з первинного документа статус докази в податкових спорах щодо нереальності господарських операцій і полегшити фіскалам доведення реальності операцій. Таким чином, нововведення, пов'язані з прийняттям Закону № 1724, можуть виявитися ложкою дьогтю в бочці меду.

Джерело: http://hubs.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.12.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня З 1 січня змінюються правила працевлаштування осіб з інвалідністю Держстат оприлюднив звітність-2026: що та коли подаватимемо Закон про Держбюджет–2026 підписано Президентом До 1 лютого бронювання займатиме тільки 24 години Бронювання для бізнесу: 45-д...
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
18.12.2025
Мінрозвитку не планує вводити податок на відбудову: офіційна заява
Чи будуть вводити податок на відбудову зруйнованого майна та бізнесу? Більше за темою: Отримання коштів на фінансування капітальних інвестицій: як оподаткувати та відобразити в обліку? Облік інвестицій за методом участі в капіталі Міністерство розвитку громад та територій не планує розробку та вве...
18.12.2025
Відмова надати документи про перевезення: штрафи від Укртрансбезпека
Укртрансбезпека закликає перевізників дотримуватися законодавства та доброчесно вести свою господарську діяльність. Це дозволить зберегти добру ділову репутацію та уникнути непередбачених видатків. Більше за темою: Затверджено порядок функціонування системи e-ТТН: що зміниться для учасників пе...
18.12.2025
Масштабна реформа ринку праці: Мінекономіки презентувало проєкт Стратегії зайнятості – 2030
Реалізація Стратегії зайнятості дозволить залучити на ринок праці щонайменше два мільйони людей до 2030 року – це ключова умова сталого відновлення та європейської інтеграції України. Більше за темою: Професійне навчання та стажування безробітних у роботодавця Допомога по частковому безробіт...
Кращі матеріали