Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Нововведення для фермерського господарства

06.07.2016

Відомо, що чинне законодавство, яке регулює створення та діяльність фермерських господарств (далі – ФГ), потребує вдосконалення, адаптації до нових норм інших законодавчих актів, ситуації в країні тощо. У поточному році деякі новації все-таки відбулися. Зокрема, унесено зміни до Закону № 973, унаслідок чого дещо змінився порядок як створення ФГ, так і їх діяльності. Розглянемо їх детальніше.

Нове визначення ФГ

ФГ є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення ФГ, товарного сільгоспвиробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Відтепер ФГ може діяти як:

- юридична особа – діє на основі статуту, у якому зазначається найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення,

- або фізособа-підприємець – організовується на основі діяльності фізособи-підприємця і має статус сімейного ФГ (далі – СФГ), за умови використання праці членів такого господарства, якими є виключно фізособа-підприємець та члени її сім’ї відповідно до ст. 3 Сімейного кодексу.

Отже, законодавством визначено нову форму господарста – СФГ, проте не досить чітко визначено особливості його створення (щодо переваг оподаткування діяльності таких господарств див. на с. 7 цього номера).

Порядок держреєстрації ФГ

Порядок держреєстраціїюросіб регулюється Законом від 15.05.03 р. № 755 «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» (далі – Закон № 755), який згідно із Законом від 26.11.15 р. № 835-VIII викладено в новій редакції.

У Законі № 755 визначено, що держреєстрація – це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юрособи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізособою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР), про юрособу та фізособу-підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій.

Відповідно до ст. 17 Закону № 755 для держреєстрації створення юрособи подаються, зокрема, такі документи:

- заява про держреєстрацію (форма затверджена наказом Мін’юсту від 06.01.16 р. № 15/5) – підписується заявником, а в разі подання її поштовим відправленням справжність підпису заявника має бути нотаріально засвідчена;

- заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника ПДВ, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, – за бажанням заявника;

- установчий документ юрособи (у разі створення юрособи на підставі власного установчого документа) – викладається в письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта – у разі створення юрособи в результаті перетворення, злиття або виділу.

Вимоги щодо оформлення документів, які подаються державному реєстратору, визначено  у ст. 15 Закону № 755.

Для держреєстрації змін до відомостей про юрособу, що містяться в ЄДР, у тому числі змін до установчих документів юрособи, подаються такі документи:

- заява про держреєстрацію змін до відомостей про юрособу, що містяться в ЄДР;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юрособи про зміни, що вносяться до ЄДР, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юрособи, про місцезнаходження та про здійснення зв’язку з юрособою;

- документ про сплату адміністративного збору – 0,3 МЗП, крім внесення змін до інформації про здійснення зв’язку з юрособою;

- установчий документ юрособи в новій редакції – у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта – у разі внесення змін, пов’язаних із внесенням даних про юрособу, правонаступником якої є зареєстрована юрособа;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юрособи про вихід зі складу засновників (учасників) та/або заява фізособи про вихід зі складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юрособи, та/або рішення уповноваженого органу управління юрособи про примусове виключення зі складу засновників (учасників) юрособи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізособи, судове рішення про визнання фізособи безвісно відсутньою – у разі внесення змін, пов’язаних зі зміною складу засновників (учасників) юрособи.

З 01.01.16 р. запроваджено нову систему органів у сфері держреєстрації. Так, повноваження щодо держреєстраціїюросіб та фізосіб-підприємців надано, зокрема, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополі державним адміністраціям, нотаріусам та акредитованим суб’єктам. Тобто відтепер зареєструвати нову юрособу можна, звернувшись, наприклад, до нотаріуса.

Крім того, Законом № 755 визначено, що:

- зареєструвати підприємство можна в будь-якого держреєстратора (у т. ч. нотаріуса), незалежно від того, де розташована така юрособа. Тобто якщо фермер хоче зареєструвати ФГ

- у Вінницькій області, він може подати необхідні документи навіть у Київській області (принцип екстериторіальності);

- держреєстратор набуває право на проведення держреєстрації та інших реєстраційних дій без одержання від держорганів у визначених законодавством випадках відповідних документів (крім судових рішень та виконавчих документів) або відомостей, за умови що відповідні держоргани в установлений строк не направили до держреєстратора такі документи або відомості (принцип мовчазної згоди);

- виписка з ЄДР – це документ в електронній формі, який формується та оновлюється за результатами проведення реєстраційних дій і містить відомості про юрособу або її відокремлений підрозділ, фізособу-підприємця (у т. ч. про взяття на облік в органах Держстату та ДФС, видачу ліцензії та документів дозвільного характеру). Тобто виписка в паперовій формі не видається;

- розгляд документів, поданих для держреєстрації та проведення інших реєстраційних дій щодо юросіб та фізосіб-підприємців здійснюється протягом 24 годин після надходження необхідних документів та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів.

Земля для ФГ

Статтєю 134 Земельного кодексу визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об’єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, установлених  ч. 2 зазначеної статті.

Винятком із зазначеної норми була передача громадянам земельних ділянок для ведення ФГ, тобто відповідні земельні ділянки отримувались громадянами без проведення аукціонів. На сьогодні ця норма зазнала змін, і такої можливості немає. Тобто для ведення ФГ громадянин може отримати земельну ділянку державної або комунальної власності або права на неї лише на конкурентних засадах (земельних торгах).

Ірина ДМИТЕРКО, редактор юридичного напряму

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
01.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (текст наказу від 16.06.2025) Грошова компенсація за невикористані щорічні відпустки У Резерв+ з’являться нові можливості отримати автоматичну відстрочку Уряд затвердив зміни до Порядку нарахування Є...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
04.07.2025
Коли працівник може вимагати запровадження для нього дистанційної роботи
Працівник може вимагати від роботодавця тимчасове, строком до двох місяців, переведення на дистанційну роботу, якщо на робочому місці стосовно нього були вчинені дії, що містять ознаки дискримінації. Більше за темою: Зміни стосовно дистанційної та надомної роботи Чи може працівник вимагати зап...
04.07.2025
Державне агентство з управління резервами України розпочинає діяльність
Уряд дав «зелене світло» початку діяльності Державного агентства з управління резервами України (ДАУР) як центрального органу виконавчої влади.  Його діяльність спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра екон...
04.07.2025
Судова процедура санації боржника: що це і як відбувається
Коли підприємство не справляється з фінансовим зобов’язаннями – це ще не вирок. Законом передбачений реальний інструмент для збереження бізнесу – санація. БІльше за темою: Ліквідація у зв’язку з банкрутством: правові аспекти Коли підприємство не справляється з фінансови...
Кращі матеріали