Нацбанк за технічної допомоги МВФ підготував проект дорожньої карти для посилення нагляду у сфері боротьби з відмиванням «брудних» коштів та фінансуванням тероризму. Його реалізація дозволить Нацбанку зосередити більше уваги на адекватності механізмів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму у фінансових установах та припинити функції розслідування.
Такий підхід передбачено у Меморандумі про економічну та фінансову політику України з МВФ від 05.12.2018 р. (далі — Меморандум).
Важливо відзначити, що припинення функцій розслідування, про які йдеться у Меморандумі, не слід ототожнювати із припинення Нацбанком наглядових функцій у сфері фінансового моніторингу. Нацбанк й надалі в межах законодавчо визначених повноважень здійснюватиме аналіз ефективності системи управління ризиками банку, визначатиме відповідність заходів, що здійснюються банком для обмеження (зменшення) ризиків під час своєї діяльності. Це робиться з метою не допустити використання банківських послуг для легалізації «брудних» коштів та забезпечити адекватність механізмів фінансового моніторингу, включно із заходами з вивчення банківських та клієнтських операцій.
З цією метою проект дорожньої карти передбачає перелік заходів, які дозволять:
При цьому на Нацбанк не покладено функцію розслідування злочинів у сфері фінансового моніторингу, так само як і будь-яких інших злочинів.
Із урахуванням обмеженості трудових, часових та технічних ресурсів, а також для уникнення невиправданого використання цих ресурсів, Нацбанк зосереджує свої зусилля безпосередньо на здійсненні нагляду за банками у сфері фінансового моніторингу. Зокрема, Нацбанк аналізує ефективність побудованих в банках систем протидії незаконним операціям, достатність процедур та контролів. І якщо виявляє «слабкі місця» банку у сфері фінансового моніторингу, то пропонує йому вжити більш дієвих заходів для того, щоб уникнути використання банківських послуг у схемах з легалізації коштів.
Але коли система управління ризиками банку та вжиті ним заходи виявилися неефективними, і це призвело до вчинення порушень та/або здійснення ризикової діяльності у сфері фінансового моніторингу, тоді Нацбанк застосовує відповідні заходи впливу для здійснення ґрунтовного аналізу, виявлення можливих порушень вимог законодавства з питань фінансового моніторингу та прийняття відповідних рішень. Регулятор ретельно вивчає операції як самого банку, так і його клієнтів, що є звичайною практикою не лише в Україні, але й в світі.
У подальшому Нацбанк планує переглянути адекватність ресурсів для проведення ефективного нагляду на основі ризик-орієнтованого підходу.
http://bank.gov.ua