Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Кластерізація: як виробники об'єднуються заради доданої вартості

Редакція

02.08.2017 255 0 0

За останні півроку в Україні з’явилось щонайменше три нових кластери аграрного спрямування у Київській, Харківській та Сумській областях.  Що таке кластер, у чому різниця між кластером та кооперативом, та які переваги можуть отримати їх члени для розвитку виробництва у регіонах?

На початку липня харківські компанії «Артика», «Юнітек», «Паритет Агро», м’ясокомбінат «М’ясний», юридична фірма ILF запустили перший в Україні агрофудкластер Agro Food Cluster Kharkiv. Вони об’єднали 22 виробників та переробників сільськогосподарської продукції регіону, а також компанії суміжних галузей — логістики, складування, продажу та правового захисту. Мета – отримати додану вартість на свою продукцію. Кластер підтримала німецька експертна група, вже восени цього року продукцію учасників представлять на виставці у Кельні.

У ЄС вже давно поодинці ніхто не працює, всі об'єднуються за певними ознаками чи інтересами. Так легше лобіювати свої інтереси, дешевший доступ до ресурсів, швидший маркетинг та просування продуктів та брендів.

Кластер – це група компаній, розташованих географічно близько одна до одної, які пов’язані між собою і належать до однієї чи різних сфер діяльності, здійснюють взаємодію в певній галузі, мають єдину мету та отримують активну або пасивну підтримку від держави чи місцевих органів влади, а також розвиваються завдяки зусиллям регіональних лідерів.

Порівняно зі світом Україна захопилась кластерами нещодавно. Чилійське вино, баварські автомобілі, Силіконова Долина у США, цукрова тростина в Бразилії – це все приклади кластерів, яких у світі нараховують тисячі. На території ЄС понад 2 тисячі кластерів. У США на початку 2000-них років в кластерах було задіяно 57% всього працездатного потенціалу країни, а їх частка у ВВП склала 61%. Програми з розвитку кластерів мають понад 75 країн світу. Саме поняття кластерів ввів на початку 90-тих років бізнес-гуру Майкл Портер. Він запитав у аудиторії: чому всередині країни одні регіони розвиваються набагато потужніше, ніж інші? У  цих регіонах була географічна концентрація організацій навколо однієї smart-спеціалізації, які і конкурують, і співпрацюють.

В Україні перші спроби створити таке угруповання були зроблені в середині 90-х років. За ініціативою бізнесу, викладачів університету, мерів кількох міст та представників обласної адміністрації  у  1998 році з’явився перший кластер будівельної галузі «Поділля Перший».  Він досяг успіхів на місцевому ринку та вийшов на будівництво об’єктів за межі свого регіону. Далі почали об’єднуватись представники інших галузей: так з’явились  у переробно-харчові, туристсько-рекреаційні, логістичні, деревообробні, IT-кластери і зрештою, агрокластери.

Кластер по-українськи

Фахівці стверджують, загалом в Україні  70-100 кластерів. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, можна нарахувати лише 10-12 кластерів. Проте існують і так звані неформальні кластери. Крім того, кластер може бути зареєстрований але фактично не працювати.

Зараз держава фактично відділена цього процесу, відповідного законодавства в Україні та дотацій із держбюджетів просто не існує. Європейські кластери можуть формувати на 50-70% за рахунок дотацій з державного бюджету, вітчизняні кластери можуть розраховувати на власні сили, або в кращому випадку на кошти донорських організацій.

Головна причина створити кластер – обмеження для розвитку бізнесу, що спонукають шукати підтримки колег і колективно вирішувати певні проблеми. Також, додає Антонюк, компанії надихаються позитивним досвідом закордонних аграрних кластерів і місцевих кластерів в галузі туризму, ІТ, будівництва, швейної промисловості і намагаються його адаптувати до власних умов.

Найбільш активними регіонами у розвитку кластерів фахівці називають Київську, Закарпатську та Запорізьку та Харківську області. А найкращими прикладами кластерів в Україні останнього часу є новостворена за підтримки Києво-Могилянської бізнес-школи Українська продовольча долина (Ukrainian Food Valley), Agro Food Cluster Kharkiv та «Український органічний кластер.

Докладніше: http://agravery.com/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали