Які послуги бізнес зможе отримати онлайн
24.02.2017 86 0 0
Говорячи про успіхи електронного уряду в Україні, згадують переважно досвід Львова, Дніпра й Києва. Тим не менш, онлайн уже можна оформити субсидію, отримати ліцензії на експорт та імпорт товарів, одержати виписку про нормативну грошову вартість земельної ділянки або подати декларацію про відходи. В кінці інтерв'ю ви можете знайти інфографіку, яка резюмує, які послуги вже переведені в електронний вигляд, а які будуть доступні онлайн найближчим часом.
Агентство працює в Україні вже близько двох років, які результати діяльності на сьогоднішній день?
За ці два роки з'явилися перші справжні електронні послуги у важливих для громадян і бізнесу сферах, відкриті пріоритетні набори державних даних, впроваджено електронний документообіг між міністерствами. Основна складність стосувалася підготовки та узгодження нормативних документів, які передбачають багато змін від держорганів. Для прикладу, тільки концепцію розвитку електронних послуг ми погоджували більше року. Кабмін затвердив її тільки в листопаді 2016-го. Такі документи завжди складно узгоджуються держорганами, так і уряд змінювався, а тому процес узгодження довелося починати спочатку.
Які дані були відкриті?
У цілому понад 10 тисяч різних наборів інформації, серед них єдиний державний реєстр юридичних і фізичних осіб, реєстру платників ПДВ, реєстру ліцензіатів-землевпорядників.
На жаль, дуже багато даних ще поганої якості, адже цей процес стартував нещодавно, не всі ще розуміють, як це робити і навіщо, не всі технічно готові.
Які нові дані держорганів будуть відкриті і які дані просять публікувати активісти?
Запити від громадських організацій стосуються відкриття інформації з існуючих реєстрів. Це в першу чергу реєстри Мін'юсту, Фіскальної служби, Міністерства охорони здоров'я, Мінприроди, Судової адміністрації. Це інформація держорганів, яка може використовуватися громадськими організаціями або стартапами для їх діяльності та контролю влади, а також створення проектів. І ми активно співпрацюємо з цими органами, щоб забезпечити відкриття цих даних.
Не всі державні органи та установи відкривають дані. Потрібно просто трохи більше часу?
Є різні причини, чому держоргани і держкомпанії не відкривають дані. Іноді вони не готові технічно — наприклад, дані представлені в незручному форматі або тільки в паперовому вигляді. Тобто, декому потрібно ще трансформуватися і автоматизуватися. Частина органів дуже забюрократизовані, і їх необхідно нормативно зобов'язати ці дані відкривати.
Потрібно працювати і з держустановами, і з суспільством, щоб вони розуміли, чому дані треба відкривати, як їх використовувати і яка від них користь взагалі.
Тобто, повинен бути попит, а ми повинні давати пропозицію.
Давайте повернемося до електронних послуг, які з них вже були запущені?
Спочатку вибиралися послуги виходячи з їх суспільної значущості. Необхідно було реалізувати популярні послуги, ті, у яких велика аудиторія, де є складнощі, великі корупційні ризики та інше. Також стояла ціль працювати з органами, які готові до змін. Крім того, вирішено перевести в електронну форму послуги, під які нормативку можна поміняти максимально швидко, тобто порядок які визначено постановою уряду або наказом, але не законом. Внести зміни в постанову можна за три-шість місяців, щоб поміняти закон може і не вистачити. Різниця відчувається.
Що говорити, якщо внесення змін у постанову для електронних послуг в сфері екології зайняло майже рік, адже змінювався міністр і необхідно було знову доводити, що це необхідно.
Зараз громадянам і бізнесу доступно понад 20 послуг в будівельній сфері (початок, завершення будівельних робіт та будівельна ліцензія), земельній сфері (різноманітні виписки, погодження проектів землеустрою та реєстрації земельної ділянки). Через кілька тижнів будуть запущені дуже важливі е-послуги в сфері реєстрації бізнесу. Також хороший ефект мало впровадження е-послуги з призначення субсидії.
На якому етапі реалізація цієї послуги?
З листопада вона повністю переведена в електронний вигляд. Якщо людина використовує якийсь із засобів ідентифікації — банківську ідентифікацію або електронний цифровий підпис — йому взагалі не треба нікуди ходити. Згідно зі статистикою, протягом останніх двох-трьох місяців 15% наданих субсидій видані як раз в електронному вигляді. Також соціальних послуг в електронний вигляд в минулому році ми перевели допомога при народженні дитини.
Що може зробити Агентство, щоб переводити послуги в електронний вигляд швидше, ніж, наприклад, за рік?
Основою для електронних послуг є впровадження електронного взаємодії між реєстрами, що дозволить істотно спростити і підвищити ефективність адміністративних процесів. Навіть щоб надавати послуги в паперовому вигляді, центрів адмінпослуг необхідний ефективний доступ до реєстрів.
Це як електронна система документообігу?
Не зовсім. Мова йде про електронну взаємодію інформаційних систем органів. Наприклад, щоб зареєструвати майнові права у держреєстратора, вам потрібно отримати дозвіл Державної архітектурно-будівельної інспекції на введення в експлуатацію. Так от, тепер сама система робить запит до реєстру ДАБІ, отримує інформацію від людини більше не вимагають довідки. Або ж більш складний приклад. Для верифікації соцвиплат необхідна інформація з 20 різних інформаційних систем, а якщо б дані були в належному вигляді, можна було б збирати інформацію не вручну, а автоматично. З 1 січня ми реалізували взаємодію між ключовими інформаційними системами. Зокрема, між реєстру юросіб і фізосіб-підприємців, реєстру майнових прав на нерухоме майно, земельним кадастром, реєстром платників податку на додану вартість, підприємців, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство і так далі.
Скільки приблизно часу необхідно, щоб ця система запрацювала?
Закупівля системи повинна відбутися в лютому-березні, а планується запустити в першому півріччі 2017-го.
Детальніше дивись за посиланням: http://hyser.com.ua/
Коментарі до матеріалу