Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Межі ринку: як захистити здорову конкуренцію

Редакція

26.10.2017 729 0 0

Боротьба з монополіями та забезпечення умов для здорової конкуренції все більше стають глобальним завданням, виходячи на міжнаціональний рівень. При цьому саме межі ринку формують правила економічної поведінки більшості компаній в сучасному фінансовому та товарному світі. Що це за кордону, як їх встановлення допомагає в питаннях захисту конкуренції та чи достатньо повно це поняття врегульовано у вітчизняному конкурентному праві?

Конкуренція як змагання не існує сама по собі. Вона відбувається в чітко окреслених межах обігу товарів (робіт, послуг) - товарних, територіальних і тимчасових. Ці кордони і утворюють різні ринки, дослідженням яких займаються конкурентні відомства багатьох країн.

Навіщо визначати межі ринків? Визначення меж ринку - не самоціль антимонопольного контролю. Найбільш точне тому пояснення, на нашу думку, міститься в Повідомленні Комісії (ЄС) про визначення відповідного ринку для цілей конкурентного законодавства співтовариства. У документі вказується, що головне завдання визначення ринку - встановити фактори, які стримують конкуренцію. Коли таких факторів трохи, то конкурентний тиск з боку ринкових сил робить просто економічно невигідними заборонені комерційні практики - власне зловживання домінуючим становищем або картельну змову тих чи інших учасників ринку.

Необхідність визначати межі ринку при антимонопольних розслідуваннях в Євросоюзі базується на численної судовій практиці. А вона, в свою чергу, підтверджує важливість максимально конкретних висновків і визначень - оскільки будь-яка неточність може призвести до помилкових висновків про наявність порушення.

Як це питання регулюється в Україні? Позиція українських судів багато в чому схожа з європейською. У вітчизняному правовому полі порядок визначення Антимонопольним комітетом України (АМКУ) меж ринку і становище суб'єктів господарювання на ньому регулюється одним-єдиним документом. А саме - Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку (далі - Методика). Її АМКУ затвердив ще в 2002 році, і з моменту реєстрації в Міністерстві юстиції її редакція не змінювалася.

За своїм загальним змістом Методика близька до аналогічних документів конкурентних відомств провідних західних країн. Але деякі важливі моменти нею все-таки не покриті.

Що не враховано? Так, в параграфі 14 вже згаданого Повідомлення Комісії (ЄС) встановлено, що одним із способів визначення товарних і територіальних меж ринку можна вважати оцінку реакції покупців на гіпотетичне невелике (в розмірі 5-10%), але постійне підвищення цін на досліджуваний товар. Якщо більшість покупців такого товару переключаться на доступні замінники і/або постачальників з іншого регіону, то відповідні товари та/або регіони слід включити в групу досліджуваних і провести тест ще раз.

Тест проводиться до тих пір, поки набір товарів і географічних областей не стає таким, що більшість споживачів не бачать іншої альтернативи, а підвищення ціни відповідно стає вигідним для «гіпотетичного монополіста». Таке дослідження ринку практикуючі антимонопольні юристи та економісти так і називають «тестом гіпотетичного монополіста» або SSNIP-тестом. Він вперше згадувався ще в 1982 році Міністерством юстиції США в Керівництві по злиттю, а потім набув широкої популярності в практиці провідних конкурентних відомств по всьому світу. Крім того, цей тест рекомендований до використання ОЕС і Міжнародної конкурентної мережею (МКС).

У Методиці, однак, не відображені зобов'язання АМКУ використовувати SSNIP-тест, так само як і інші методи економічного аналізу, прописані в аналогічних документах інших країн. Серед таких методів можна назвати: аналіз перехресної еластичності попиту, кореляційний аналіз залежності динаміки зміни ціни, аналіз шоків попиту та пропозиції тощо.

Наприклад, пунктом 3.8 Порядку проведення аналізу стану конкуренції на товарному ринку, затвердженого Наказом ФАС від 28 квітня 2010 № 220, зазначено, що при виявленні взаємозамінних товарів використовується один або декілька з наступних методів: «тест гіпотетичного монополіста»; аналіз ціноутворення й динаміки цін, зміни обсягу попиту при зміні цін; розрахунок показника перехресної еластичності попиту.

Чим загрожують прогалини в регулюванні? Судова практика показує, що при відсутності сильного обгрунтування по частині меж ринку багато рішень АМКУ згодом визнаються недійсними. Наприклад, ВГСУ рішенням від 25 жовтня 2016 року по справі № 910/4771/16 підтвердив законність рішень судів попередніх інстанцій, які встановили, що АМКУ не провів аналізу групи замінних товарів, а значить, не обґрунтував в рішенні товарні межа ринку.

Схожі претензії на сьогоднішній день бізнес висуває до рішень АМКУ щодо виробників (імпортерів) і дистриб'юторів лікарських засобів, відстоюючи свою позицію в судах. На думку бізнесу, українське антимонопольне відомство в оспорюваних рішеннях повністю ігнорує економічну складову попиту на лікарські препарати, що є найбільш значущим чинником для цілей визначення меж ринку.

Економічну взаємозамінність при цьому АМКУ прирівнює до взаємозамінності з точки зору законодавства про реєстрацію лікарських засобів. Тобто до еквівалентності оригінальних препаратів і тих, на діючу речовину яких закінчився термін патентного захисту (генериків).

У другому випадку мова, безумовно, йде про повну аналогією. Питання економічної заміни, навпаки, передбачає дослідження цілого ряду умов, описаних в тій же Методики. Проведення поглибленого економічного аналізу допомогло б АМКУ уникнути претензій бізнесу до повноти аналізу та істотно підвищило б рівень доведення в антимонопольних розслідуваннях.

Як виправити ситуацію? Антимонопольному комітету України необхідно якомога швидше впровадити на нормативному рівні економічні інструменти аналізу ринків. Таку необхідність диктують не тільки загальні тренди антимонопольного права в світі, але і вимоги щодо зближення українського конкурентного законодавства з європейським. В результаті доказова база рішень відомства покращиться, а практика застосування конкурентного законодавства в Україні вийде на якісно новий рівень.

Джерело: https://mind.ua/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали