Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Газовий монополізм піде у безвість

Урядовий план реорганізації «Нафтогазу України» передбачає розмежування функцій транзиту, розподілу й зберігання блакитного  палива   

Яку модель обере Україна для запровадження конкурентного ринку газу? Дискусія на цю тему наприкінці минулого тижня відбулася  в Українському кризовому медіа-центрі між представниками Міненерговугілля, НАК «Нафтогаз України» та незалежними експертами. Її учасники по-різному бачать сценарії реформування газового ринку: останню крапку над «і» потрібно поставити до кінця січня 2016 року.

З 1 жовтня набув чинності Закон «Про ринок природного газу», ухвалено підзаконні акти для започаткування нової моделі конкурентного  ефективного ринку. Тобто закладено основу для трансформації нинішньої непрозорої та вкрай корумпованої моделі у прозорий європейський ринок. Реформування  відносин між ключовими суб’єктами має здійснюватися відповідно до норм Третього енергетичного пакета ЄС. Зокрема затверджений урядом план щодо реорганізації НАК «Нафтогаз України» передбачає розмежування функцій транзиту, розподілу і зберігання газу.  

Щоб запрацювали механізми, закладені в  цей закон, потрібно прискорити виконання вимог Плану заходів щодо реформування газового сектору, затвердженого розпорядженням КМ від 25 березня 2015 року №375-р.

«У цьому документі чітко зафіксовано, що модель ринку потрібно розробити й узгодити з Енергетичним співтовариством та затвердити в уряді  до 1 лютого 2016 року. Кабмін повинен визначитися з моделлю й ухвалити відповідний план для її реалізації», — повідомив Михайло Бно-Айріян, начальник управління європейської інтеграції Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.

Міністерство прагне демонополізувати цей сегмент і вже наступного року створити такі умови, щоб жоден його учасник не зловживав своїм монопольним становищем.  На думку пана Бно-Айріяна, для виконання вимог Третього енергетичного пакета необхідно відокремити функцію транспортування від видобування та постачання. За його даними, наступного року міністерство працюватиме над реструктуризацією ринку газу і створенням відповідної нормативно-правової бази.  

Нині НАК «Нафтогаз України» — це гігант, який поєднує весь газовий сектор держави в одній компанії. Зокрема контролює 75% видобутку українського газу, одноосібно закуповує 100% газу в РФ, володіє акціями 40 регіональних газорозподільчих компаній України  і є найбільшим трейдером — постачає газ майже для 74% українських споживачів.

З реорганізацією «Нафтогазу» погоджуються й інші учасники дискусії, але намагання  Міненерговугілля залишити під власним контролем газотранспортну систему  викликала спротив більшості присутніх. Михайло Бно-Айріян уперше оприлюднив позицію свого відомства: бажання контролювати транспортування та зберігання природного газу. Більшість категорично проти можливості запровадження такої моделі реформування газового ринку України. 

Варто нагадати, що на початку грудня Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк запропонував вивести держкомпанії з підпорядкування міністерств і створити на їхній базі сім державних холдингів. «Міністр не повинен управляти власністю. Міністр повинен визначати державну політику», — сказав Прем’єр на одному із засідань уряду.

Такої самої позиції дотримується й  НАК «Нафтогаз України». У компанії категорично проти, щоб ПАТ «Укртрансгаз» і надалі залишалося оператором ГТС, адже ця структура не вписується у прозорий європейський ринок газу. Юрисконсульт «Нафтогазу України» Єлизавета Богданова  зазначила, що у згаданому урядовому розпорядженні чітко написано: створити на базі Укртрансгазу самостійну компанію «Магістральні газопроводи України» (МГС). «Ми вважаємо, що компанія  МГС повинна перебувати під управлінням Фонду державного майна», — додала вона.

За її словами, питання корпоративного управління і відокремлення ГТС потрібно вирішувати якомога швидше, адже його ще слід узгодити із секретаріатом Енергетичного співтовариства. Закон про ринок газу зобов’язує провести прозоре відокремлення діяльності ГТС до 1 червня 2016 року, бо саме з цієї дати починають діяти санкції — 10%  загального обороту вертикально інтегрованої організації. 

Закон про ринок газу не вимагає, щоб газові сховища були разом з ГТС. Проведені дослідження компанії McKenzie свідчать, що вигідніше їх розділяти, адже це сприятиме ефективнішому залученню інвесторів. За словами Єлизавети Богданової, газосховища повинні бути приватизовані, адже це надто дорогий бізнес для держави — вони розраховані на зберігання 31 мільярда кубометрів газу, тоді як цього року в нас буде загальний обсяг споживання 36 мільярдів.

 

Джерело: http://ukurier.gov.ua/uk/articles/gaz...

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 01.08.2025 Із 6 серпня ДПС змінює кваліфіковані сертифікати для підписання повідомлень: завантажте нові Кабмін пропонує зміни до Закону про бухоблік щодо запровадження звітності із сталого розв...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
15.08.2025
Військовий облік: про що та в які строки потрібно повідомляти ТЦК
Військовозобов’язані повинні повідомити ТЦК та СП про зміну місця проживання та персональних даних. Невиконання цих вимог вважається порушенням правил військового обліку та тягне за собою правові наслідки згідно із законом. Більше за темою: Оновлена форма Списків та інші зміни щодо військовог...
15.08.2025
У яких випадках заброньовані військовозобов’язані проходять ВЛК
За наявності відстрочки або бронювання військовозобов’язані можуть пройти ВЛК: у разі прийняття на військову службу за контрактом; якщо особа була визнана обмежено придатною, але не проходила повторний медичний огляд (крім людей з інвалідністю, підтвердженою у встановленому порядку); за власни...
15.08.2025
Експорт та імпорт товарів за перше півріччя 2025 року
Коефіцієнт покриття експортом імпорту становив 0,52 (за перше півріччя 2024 року – 0,63). Больше по теме: Імпорт та експорт нематеріальних активів: ПДВ-особливості Експорт та імпорт послуг: загальні правила обліку Імпорт без увезення, експорт без вивезення За перше півріччя 2025 року експор...
Кращі матеріали