Е-ліцензії. Як легально інвестувати в іноземні активи
Українці все активніше інвестують за кордон. Тільки цього року наші співвітчизники офіційно вклали в іноземні активи $ 25 мільйонів.
Щоб стати інвестором, потрібно отримати електронну ліцензію в Нацбанку. За рік можна вивести за кордон не більше $ 50 000.
7 лютого 2019 року набере чинності новий Закон «Про валюту і валютні операції». У рамках валютної лібералізації регулятор пропонує замінити індивідуальні валютні ліцензії системою електронних лімітів. Така система вже працює для фізосіб із червня 2017 року, дозволяючи інвестувати за кордон до $ 50 тис. на рік.
Для яких цілей оформлюється електронна ліцензія:
- розміщення коштів на власному рахунку за кордоном;
- проведення інвестиційних операцій за кордоном;
- виконання зобов’язань перед нерезидентами за договорами страхування.
Для звичайного споживача це практично базовий SWIFT платіж, але з певними дозвільними нормами.
Які операції банки вважають інвестиційними:
- робота з компаніями-нерезидентами — заснування, придбання корпоративних прав;
- інвестиції в різні ринки цінних паперів через рахунки, які клієнт відкриває у брокера;
- операції за інвестиційними контрактами з брокером;
- придбання нерухомості.
Відповідно до закону, клієнт може перевести свої гроші в компанію, яка є суб’єктом електронних грошей, але має IBAN і працює за системою SWIFT.
Порядок реєстрації та перелік документів, необхідних для отримання е-ліцензії
Клієнт обирає банк, де він уже має рахунок або хоче його відкрити. Потім подає в банк заяву на отримання електронної ліцензії у форматі, затвердженому Нацбанком.
Щоб стати інвестором, важливо документально підтвердити джерело походження коштів. Це можна зробити за допомогою декларації про доходи, у тому числі для ФОП. До речі, ФОП також може отримати електронну ліцензію, якщо ця операція не пов’язана з його підприємницькою діяльністю. Як джерело підтвердження грошових коштів приватна особа-підприємець може подати свою податкову декларацію, яка покриває обсяг бажаної суми інвестування.
Працевлаштованим фізособам потрібно взяти в податковій службі відомості про суми виплачених доходів і утриманих податків. Довідка з місця роботи не підходить: банк повинен бути впевненим, що ваша компанія платить податки і ваші кошти «чисті».
У якості підтвердження походження грошових коштів потенційний інвестор може надати документи про продаж рухомого або нерухомого майна. Приймається до уваги і сімейний дохід: клієнт, який має рахунок за кордоном, може подавати заяву на ліцензування, посилаючись на офіційний дохід свого партнера.
Якщо ви купуєте готівкову валюту, необхідно зберегти квитанцію, що підтверджує операцію валютообміну. В іншому випадку банки можуть відмовити в наданні дозволу. Існує інструмент для вирішення цього питання — міжбанківський валютний ринок: банк, у якому відкрито гривневий рахунок, виходить на міжбанк і купує для клієнта бажаний обсяг валюти.
Мету інвестування також необхідно підтверджувати документально. Якщо клієнт інвестує за кордон через брокера, наприклад, у фондовий ринок США, у нього повинен бути договір із брокером. Якщо клієнт засновує або купує корпоративні права в компанії-нерезидента, у нього повинен бути з нею контракт на здійснення цієї операції. Документами, що підтверджують мету інвестицій, є договори, контракти, інвойси, в яких чітко прописана суть переказу і платіжні реквізити отримувача.
Банк аналізує пакет документів, використовуючи валютний контроль і фінансовий моніторинг. Протягом 3-х банківських днів клієнт отримує відповідь про проведення, або ж відмову в даній операції.
Переказуючи власні кошти на свій рахунок за кордоном, підтверджувати мету переказу не потрібно.
Важливо пам’ятати, що в рамках чинного валютного законодавства скасовано обмеження за призначенням переказу «фінансова допомога родичам». У цьому випадку сума переказу не лімітована: допускається той обсяг коштів, походження яких підтверджено документами.
Обмеження
Протягом календарного року дозволено переказувати не більше $ 50 000. Але якщо інвестувати $ 50 тис., наприклад, 31 грудня, то 1 січня можна інвестувати ще $ 50 тис.
Ліцензія видається виключно на ім’я відправника або заявника, без права передачі іншим особам. Запис у реєстрі робиться в день виконання валютного платежу.
Структура перекладів, дані клієнтів Правекс Банку
Перекази на власні рахунки за кордон складають 60% портфеля. 16% - це інвестиції в ринки цінних паперів, а 20% - робота з нерезидентними компаніями, корпоративні права. Придбання нерухомості займає всього 4%. Це пояснюється тим, що сума лімітована $ 50 тис., а за кордоном складно підібрати об’єкт у такому ціновому діапазоні.
http://minfin.com.ua
Коментарі до матеріалу