Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Для чого потрібні наглядові ради на державних підприємствах

28.11.2018

Створення наглядових рад для особливо важливих для економіки підприємств – це частина реформи корпоративного управління у державному секторі, яка дозволить перейти від прямого управління державними підприємствами до впровадження інструментів корпоративного управління, поширених у країнах OECD. 

Зокрема, зазначене вище: 

  • підвищить ефективність управління державними активами завдяки залученню до наглядових рад професіоналів зі значним досвідом; 
  • унеможливить необґрунтоване втручання чиновників у процеси прийняття управлінських рішень для державних підприємств; 
  • відокремить функцію держави як власника від його функції регулятора або полісімейкера галузі. Держава не буде через профільне міністерство одночасно володіти майном підприємства, встановлювати тарифи на його послуги чи продукцію та відповідати за стратегію розвитку галузі. Поєднання цих функцій призводить до неефективного управління державним майном і створює можливості для корупції. 

Законодавчі передумови для формування наглядових рад для державних підприємств були створені у 2016 році, коли Верховна Рада прийняла відповідний Закон. За цим Законом наглядовим радам делеговано такі функції: 
на підставі політики власності розробляти і затверджувати довгострокову стратегію підприємства; 

  • розробляти і затверджувати річний фінансовий план; 
  • призначати та звільняти його менеджмент; 
  • встановлювати розмір та умови виплати винагороди; 
  • формувати підрозділи внутрішнього аудиту; 
  • здійснювати відбір незалежного зовнішнього аудитора; 
  • приймати рішення про вчинення важливих угод та багато іншого. 

Утворений Урядом Комітет з призначень керівників та членів наглядових рад для особливо важливих для економіки підприємств України формує такі професійні наглядові ради шляхом прозорого конкурсного відбору. Більшість у цих наглядових радах мають незалежні члени, меншість – представники держави. 

Після зміни на початку 2018 року механізму конкурсного відбору, наглядові ради були сформовані для трьох великих державних підприємств – «Укрзалізниці», «Укренерго», «Укрпошти». Наразі триває відбір у наглядові ради «Адміністрації морських портів України» та «Міжнародного аеропорту «Бориспіль». Сформовані наглядові ради вже демонструють свою ефективність. 

Важливою частиною реформи корпоративного управління в державному секторі є також те, що Уряд прийняв Основні засади державної політики власності, на основі яких будуть розроблені політики власності щодо тих підприємств, які поки залишаються у власності держави. У цих політиках повинна бути зафіксована чітка відповідь на питання – з якою метою держава володіє цим підприємством і які KPI (Ключові показники ефективності) вона ставить його менеджменту.

http://finpost.com.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня В Україні відновиться обов’язкове подання статистичної звітності ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 13.06.2025 Унесено зміни до Правил організації статистичної звітності Змінено Критерії важливих підприємств з метою броню...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
25.06.2025
Як у ДАР оновити статус активного виробника
З метою цифрової зручності, відкритості та надійності в роботі в Державному аграрному реєстрі запущено новий функціонал. Мінагрополітики продовжує розширювати для аграріїв доступ до електронних послуг. З метою цифрової зручності, відкритості та надійності в роботі в Державному аграрному реєстрі запу...
24.06.2025
У ДАР запроваджено новий функціонал
Мінагрополітики запровадив новий функціонал в ДАР. Оновлення спрямовані на покращення функціоналу для користувачів та підвищення ефективності адміністрування у сфері сільського господарства. Міністерство аграрної політики та продовольства запровадило новий функціонал в інформаційно-комунікаційн...
23.06.2025
Перевірки ДПС в аптеках: які порушення найчастіше виявляють
Найпоширеніші порушення: проведення розрахункових операцій без застосування РРО/ПРРО та без видачі фіскального чеку; порушення порядку обліку товарних запасів; використання праці неоформлених працівників. З початку 2025 року ДПС провела 910 перевірок у сфері охорони здоров’я, включаючи аптеки ...
Кращі матеріали