Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Для чого потрібні наглядові ради на державних підприємствах

28.11.2018

Створення наглядових рад для особливо важливих для економіки підприємств – це частина реформи корпоративного управління у державному секторі, яка дозволить перейти від прямого управління державними підприємствами до впровадження інструментів корпоративного управління, поширених у країнах OECD. 

Зокрема, зазначене вище: 

  • підвищить ефективність управління державними активами завдяки залученню до наглядових рад професіоналів зі значним досвідом; 
  • унеможливить необґрунтоване втручання чиновників у процеси прийняття управлінських рішень для державних підприємств; 
  • відокремить функцію держави як власника від його функції регулятора або полісімейкера галузі. Держава не буде через профільне міністерство одночасно володіти майном підприємства, встановлювати тарифи на його послуги чи продукцію та відповідати за стратегію розвитку галузі. Поєднання цих функцій призводить до неефективного управління державним майном і створює можливості для корупції. 

Законодавчі передумови для формування наглядових рад для державних підприємств були створені у 2016 році, коли Верховна Рада прийняла відповідний Закон. За цим Законом наглядовим радам делеговано такі функції: 
на підставі політики власності розробляти і затверджувати довгострокову стратегію підприємства; 

  • розробляти і затверджувати річний фінансовий план; 
  • призначати та звільняти його менеджмент; 
  • встановлювати розмір та умови виплати винагороди; 
  • формувати підрозділи внутрішнього аудиту; 
  • здійснювати відбір незалежного зовнішнього аудитора; 
  • приймати рішення про вчинення важливих угод та багато іншого. 

Утворений Урядом Комітет з призначень керівників та членів наглядових рад для особливо важливих для економіки підприємств України формує такі професійні наглядові ради шляхом прозорого конкурсного відбору. Більшість у цих наглядових радах мають незалежні члени, меншість – представники держави. 

Після зміни на початку 2018 року механізму конкурсного відбору, наглядові ради були сформовані для трьох великих державних підприємств – «Укрзалізниці», «Укренерго», «Укрпошти». Наразі триває відбір у наглядові ради «Адміністрації морських портів України» та «Міжнародного аеропорту «Бориспіль». Сформовані наглядові ради вже демонструють свою ефективність. 

Важливою частиною реформи корпоративного управління в державному секторі є також те, що Уряд прийняв Основні засади державної політики власності, на основі яких будуть розроблені політики власності щодо тих підприємств, які поки залишаються у власності держави. У цих політиках повинна бути зафіксована чітка відповідь на питання – з якою метою держава володіє цим підприємством і які KPI (Ключові показники ефективності) вона ставить його менеджменту.

http://finpost.com.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
19.09.2025
Мультишеринг у Дії: як бізнесу оптимізувати роботу з документами клієнтів
Сервіс забезпечує отримання потрібних даних, завдяки чому бізнес зменшує навантаження на працівників, а клієнти уникають зайвої паперової роботи. Детальніше див. нижче. Мультишеринг у Дії вже допомагає понад 80 компаніям автоматизувати обробку клієнтських документів. Сервіс забезпечує отримання потр...
19.09.2025
Які адміністративно-територіальні зміни очікуються в Україні: коментар Верховної Ради
Ведеться робота щодо напрацювання Методики оцінки рівня спроможності територіальних громад та оновлених критеріїв її проведення. Очікується, що результати такої роботи можуть стати базою для подальшого ухвалення рішень у сфері адміністративно-територіального устрою. Більше за темою: Підприємство зм...
19.09.2025
Верховну Раду закликають скасувати вивізне мито на сою і ріпак
Верховну Раду закликають скасувати вивізне мито на сою і ріпак та передбачити механізм відшкодування вже сплаченого мита після набрання чинності Законом № 4536. Більше за темою: Квартальная объединенная отчетность ФЛП, освобождение от ЕСВ за себя, минималка для продавцов подакцизных товар...
Кращі матеріали