Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Для чого потрібен фінансовий омбудсмен?

11.05.2017

Впровадження в Україні інституту фінансового омбудсмена зможе прискорити реформування системи захисту прав споживачів на ринках фінансових послуг. Він відстоюватиме інтереси споживачів фінансових послуг і спростить врегулювання спірних питань між ними та фінустановами. У цьому впевнені банкіри, які під час зустрічі в НАБУ обговорили Концепцію створення фінансового омбудсмена, що була представлена проектом USAID FST «Трансформація фінансового сектору».

Наразі жоден із державних чи недержавних органів в Україні не наділений реальними повноваженнями для захисту прав споживачів фінансових послуг. Суперечки між споживачами та фінустановами розглядаються виключно судами, які продемонстрували свою неефективність та упередженість, а тому користуються низькою довірою як банків, так і їхніх клієнтів.

Проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг) (реєстраційний №2456-д), який мав би суттєво вдосконалити систему захисту прав споживачів фінпослуг, вже давно перебуває на розгляді в Парламенті.

Документ пройшов перше читання, але в цілому ще не прийнятий. Введення інституту фінансового омбудсмена, який буде виступати своєрідним арбітром між споживачем і фінансовою установою та допомагати у вирішенні суперечок мирним шляхом, створить дієву альтернативу державно-судовій системі.

Для заснування інституту фінансового омбудсмена на законодавчому рівні необхідно прийняти закон «Про фінансового омбудсмена», який наразі знаходиться на стадії розробки.

Разом з іншими ініціативами – проектом закону №2456-д та нещодавно прийнятим Законом «Про споживче кредитування» (№1734-VIII), він дозволить наблизити законодавство України до вимог ЄС у сфері захисту прав споживачів.

КОНЦЕПЦІЯ ФІНАНСОВОГО ОМБУДСМЕНА

Що стосується самої Концепції фінансового омбудсмена в Україні, то вона розробляється з урахуванням вимог Директиви ЄС 2013/11/ЄС, які є обов’язковими в країнах ЄС з 1 січня 2016 року.

Передбачається, що процедура позасудового вирішення спорів створить привабливі умови для споживача та буде тривати не більше 90 днів. Новий процес забезпечить високу компетентність, прозорість та незалежність прийняття рішень.

У ході зустрічі в НАБУ банкіри розглянули основні елементи цієї Концепції. А саме, принципи діяльності та функції фінансового омбудсмена, процес вирішення спору, порядок призначення та організаційну структуру, бюджет та джерела фінансування.

Наступним кроком у реалізації цього проекту стане розробка детальної Дорожньої карти із запуску роботи фінансового омбудсмена, уточнення організаційної структури та деталізація процедур. З цією метою досягнуто домовленості щодо збору необхідної статистики та подальшої участі НАБУ в проекті.

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Варто відзначити, що органи досудового врегулювання спорів між фінансовими установами та споживачами вдало функціонують у 40 країнах світу. Наприклад, у Вірменії, Австралії, Великій Британії та Нідерландах фінансовий омбудсмен є єдиним для всього фінансового сектору. В Бельгії, Канаді, Італії, Польщі, Швейцарії – це окремий орган для одного або більше сегментів фінансового ринку. У формі комітету зі справ захисту прав споживачів омбудсмен представлений у Данії та Швеції, в якості департаменту скарг у складі фінансового регулятора – на Мальті та в Іспанії. У Латвії та Литві він функціонує в рамках державного органу із захисту прав споживачів.

Загалом у країнах ЄС успішно функціонують понад 50 підходів із позасудового врегулювання спорів у сфері фінансових послуг.

Джерело: http://finpost.com.ua/news/3073

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
17.09.2025
Коли сторони колдоговору зобов’язані розпочати переговори щодо поновлення дії зупинених положень
Профспілкам і роботодавцям варто своєчасно ініціювати переговори та фіксувати досягнуті домовленості. Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колективному договорі Витяг з колективного договору, де передбачено встановлення гнучкого режиму робочого часу ...
17.09.2025
Зовнішня торгівля України за січень – липень 2025 року
За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із січнем – липнем 2024 року, імпорт – 45 935,7 млн дол. США, або 116,9 %. За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із сі...
17.09.2025
У проєкті Бюджету-2026 є низка серйозних недоліків: Гетманцев
У проєкті Бюджету-2026 є низка позитивних речей, але є й серйозні недоліки. Про що саме мова – дивіться нижче. Більше за темою: За умовами гранту підприємець має працевлаштувати працівників: як це відобразити у податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ? Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з...
Кращі матеріали