Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Що можна вимагати від авіакомпанії в разі, якщо ...

Редакція

01.06.2017 1619 0 0

Попереду - період масових відпусток. Багато сядуть в літаки і відправляться далеко від будинку. У кого-то можливі затримки рейсів - в тому числі - тривалі. У тому числі - з втратою можливості продовжити переліт з аеропорту стикування, якщо рейс з пересадками. На що може розраховувати пасажир, коли авіарейси затримуються або взагалі відміняються? Які компенсації можна отримати?

З огляду на те, що українці набагато активніше почнуть літати в ЄС і звідти, дуже важливо розуміти, на якого роду компенсації в разі відмін і затримок може розраховувати пасажир.

Тим більше, що у нас прямо під руками виявився хороший приклад з масовою відміною і затримкою рейсів - варто подивитися, як воно там працює. Колосальний обвал комп'ютерних систем управління авіакомпанії British Airways виявився причиною хаосу, який тривав більше двох діб. В результаті колапсу систем управління польотами, резервування квитків і сортування багаж у авіакомпанії British Airways було тільки в суботу, 27 травня 2017 року скасоване понад 400 рейсів, на другий день, 28 травня, неділя, було скасовано вже 115 рейсів. Розклад початок нормалізувалася тільки до понеділка, 29 травня 2017 року. Кілька сотень рейсів були відкладені на значні терміни. Наприклад, рейс British Airways Київ-Лондон (Хітроу) був 28 Травня затриманий на понад 4 години. 29 травня він вилетів вчасно.

Авіакомпанія вибачається, але пасажирам довелося несолодко. На що може в подібній ситуації розраховувати пасажир? На перший погляд, мало на що. І люди спали прямо на підлозі в шикарних залах вильоту терміналу 5 лондонського аеропорту Хітроу. Цей термінал - вотчина British Airways, практично - її будинок. Проте, авіапасажири були змушені відпочивати на підлозі в очікуванні рейсів. Причина проста - аеропорти і навколишнє їх інфраструктура не пристосовані до таких форс-мажорних обставин. Кілька дорогих готелів, розташованих навколо Хітроу, просто не призначені для розміщення гостей у випадку масового скасування або затримки рейсів.

Наприклад, інформагентства вранці 29 травня повідомляли, що в околицях аеропорту Хітроу деякі готелі і зовсім підняли ціни за номери в рази - подекуди за цілком рядові кімнати хотіли від 1000 до 2500 фунтів на добу.

Що пропонувала авіакомпанія?

Вона пропонувала пасажирам самостійно вирішувати проблему ночівлі. В якості компенсації пропонувалися куди більш скромні суми: 200 фунтів на ніч в готелі, 50 фунтів на таксі з аеропорту до готелю і назад, 25 фунтів на їжу і напої на добу. Це багато? Якщо виїхати кілометрів на 10-15 від аеропорту, то в передмістях Лондона можна знайти готель за такі гроші. 50 фунтів на таку поїздку (туди-назад) має вистачити - але на Uber, на стандартному лондонському кебі - немає. 25 фунтів вистачить, щоб пару раз зазирнути в фаст-фуд. Або на один обід в середньої руки пабі.

Але це те, що авіакомпанія обіцяє компенсувати з приводу прямих витрат авіапасажирів. Крім цього, вона буде виплачувати компенсації згідно з чинним в ЄС закону про права авіапасажирів - EU 'Flight Compensation Regulation' 261/2004. У ньому для для скасованих і сильно затриманих рейсів покладаються компенсації від 250 до 600 євро на пасажира.

Під сильною затримкою рейсу розуміються в тому законі:

- на дві години і більше для рейсів до 1500 км завдовжки;

- на три години і більше на рейсах усередині ЄС довжиною від 1501 км і далі, а також для інших рейсів довжиною 1501-3500 км;

- на чотири години і більше на всіх інших рейсах (крім попередніх двох пунктів).

За запізнення на рейсах різної довжини - різна компенсація:

- для рейсів до 1500 км завдовжки - 250 євро;

- для рейсів усередині ЄС довжиною від 1501 км і далі, а також для інших рейсів довжиною 1501-3500 км - 400 євро;

- для всіх інших рейсів (окрім попередніх двох пунктів) - 600 євро.

Компенсація - це чудово, але як бути з подорожжю?

Авіакомпанія може запропонувати три варіанти:

А) повернення грошей за авіаквиток протягом семи днів;

Б) повернення в точку, звідки почалося подорож (це для слабаків, вважає автор);

В) продовження польоту альтернативним маршрутом.

Якщо при цьому продовження маршруту не призвело до запізнень більш ніж на два, три і чотири години, відповідно по описаним вище типам рейсів, то авіакомпанія може запропонувати компенсацію в розмірі половини згаданих вище сум (відповідно 125, 150 і 300 євро).

Повернення вартості квитка - штука дивна

Тому що є в зв'язку з нею два побоювання.

Перше: повернення належить ціна, за яку квиток був куплений. З огляду на нашу звичку заради економії купувати квитки дуже заздалегідь, повернуть суму, за яку навряд чи дві третини квитка можна буде оплатити в день вильоту. І не факт, що буде достатньо суми компенсації для доплати.

Друге побоювання полягає в тому, що норма про повернення згадує «суму за частину невиконаного перельоту». Тобто за фактом виходить, що в разі перельоту зі стикуванням хтось якось почне розраховувати суму, яку стоять останні сегменти (ділянки перельоту) після того аеропорту пересадки, в якому сталася затримка або скасування.

З продовженням перельоту альтернативними рейсами теж потрібно тримати вухо гостро. Наприклад, якщо можливості авіакомпанії такі, що вона може доставити в те місто (регіон), куди планувався політ, але в інший аеропорт, то пасажиру повинен бути наданий трансфер до початку зазначеного аеропорту прильоту або до тієї точки поруч з ним, куди вкаже пасажир.

Про такі тонкощі варто пам'ятати, наприклад, в Барселоні, де літак можуть посадити не в аеропорту Барселони, а в Жироні, до якої добра сотня кілометрів. Або можуть посадити не в лондонському Хітроу, а в що знаходиться на відшибі Лутоні - між ними близько 50 км. І кілометраж тут не головне - вартість проїзду від відповідного «запасного» аеропорту до мети може виявитися бентежить високою, сумірною з чвертю ціни авіаквитка, наприклад.

Що потрібно робити в разі скасування або тривалої затримки:

- фіксувати ситуацію, звернувшись до представника авіакомпанії;

- наполягати на вирішенні своєї проблеми максимально комфортним і прийнятний спосіб;

- зберігати чеки та інші підтверджуючі документи щодо розумних витрат на наземний транспорт, їжу, напої, розміщення в готелі (його зобов'язані надати або компенсувати в разі ночівлі);

- мати в смартфоні посилання на ось цей закон ЄС.

Ну а тепер про сумне

Чудові закони ЄС не працюють на території Євросоюзу в разі:

- якщо рейс був з-за меж ЄС всередину Євросоюзу і оператором була- не ЄС-авіакомпанія;

- якщо за відповідним законом не-ЄС країни вже отримано компенсації, альтернативний переліт і т.п.

А скористатися правами, відповідно до закону ЄС про права авіапасажирів можна у випадках якщо:

- якщо рейс повністю всередині ЄС - і не важливо, яка авіакомпанія є його оператором;

- якщо рейс прибуває в ЄС, а оператор - компанія з країн ЄС;

- якщо рейс відправляється з ЄС в не-ЄС країну - і не важливо, яка авіакомпанія є його оператором.

Джерело: http://hyser.com.ua/  

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали