Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Що унеможливлює перехід до ліквідаційної процедури кандидата в банкрути

19.01.2018

Причинами окремих помилок, які допускаються в процедурах банкрутства, часто є поспіх у діях учасників справи та неналежна реакція суду на такі дії. Внаслідок цього справа може повертатися на попередні стадії розгляду, а процесуальні строки — затягуватися.

На роздум учасників процесу

В адвокатській практиці є непоодинокими випадки, коли, прагнучи встановити повний контроль над підприємством, відносно якого порушено справу про банкрутство, окремі зацікавлені особи (учасники справи) намагаються якнайшвидше замінити керівника боржника на більш лояльного розпорядника майна або навіть перейти до ліквідаційної процедури з метою закріплення «свого» ліквідатора.

Практика підтверджує, що господарські суди, у провадженні яких перебуває справа про банкрутство, не завжди звертають увагу на дотримання процедури банкрутства її учасниками. Унаслідок цього боржник або інші кредитори можуть значно розтягнути строки слухання справи про банкрутство шляхом оскарження переходу до ліквідаційної процедури.

Господарський суд має зважити на те, що до закінчення процедури розпорядження майном боржника збори кредиторів зобов’язані прийняти одне з таких рішень:

• схвалити план санації та подати до суду клопотання про введення процедури санації й затвердження плану санації;

• відхилити план санації та подати до суду клопотання про введення плану санації й зобов’язання керуючого санацією підготувати план санації;

• подати до суду клопотання про введення процедури санації та зобов’язання керуючого санацією підготувати план санації в разі його неподання боржником;

• подати до суду клопотання про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури;

• подати до суду клопотання про укладання мирової угоди.

У разі наявності обставин, що не дають комітету кредиторів можливості у встановлені строки прийняти одне з таких рішень, комітет кредиторів може ухвалити рішення про звернення до господарського суду з клопотанням про подовження строку процедури розпорядження майном (ч.2 ст.27 закону «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» від 14.05.92 №2343-ХІІ).

Частиною 3 ст.27 цього закону визначено, що в підсумковому засіданні суд за пропозицією розпорядника майна боржника та на підставі рішення зборів кредиторів приймає одне з таких рішень:

• ухвалу про введення процедури санації та затвердження плану санації в разі схвалення плану санації боржника зборами кредиторів і погодження його забезпеченими кредиторами в порядку, встановленому ст.30 закону №2343-ХІІ;

• ухвалу про введення процедури санації та зобов’язання керуючого санацією підготувати план санації в разі відхилення плану санації боржника зборами кредиторів або неподання його боржником;

• постанову про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури;

• ухвалу про припинення провадження у справі про банкрутство;

• ухвалу про подовження строку процедури розпорядження майном і відкладення підсумкового засідання суду в межах граничного строку, визначеного законом.

Банкрутство під впливом

Як визначено в ч.4 ст.205 Господарського кодексу, у разі неспроможності суб’єкта господарювання через недостатність його майна задовольнити вимоги кредиторів він може бути оголошений банкрутом за рішенням суду. Умови, порядок та наслідки оголошення суб’єктів господарювання банкрутами встановлюються ГК та іншими актами.

Отже, боржник визнається банкрутом, коли господарський суд установить, що він не може відновити свою платоспроможність і задовольнити визнані вимоги кредиторів інакше, як через застосування ліквідаційної процедури.

Ухвалюючи постанову про визнання боржника банкрутом, місцевий господарський суд ніби під впливом зацікавлених осіб може швидко встановити відсутність застосування до боржника інших, крім ліквідації, процедур, а отже, визнати необхідність переходу лише до зазначеної процедури. У деяких випадках суд навіть заплющує очі на відсутність результатів проведення інвентаризації майна боржника, спірність вимог окремого кредитора, вказуючи, що ці «спірні» вимоги не можуть суттєво змінити співвідношення активів і пасивів та не є перешкодою при визнанні боржника банкрутом.

Проте, як кажуть у народі, зробили спішно, та коли б воно не вийшло смішно, тому зі зроблених поспіхом спроб зацікавлених кредиторів стрибнути в ліквідаційну процедуру сміятиметься лише боржник.

Повернення справи

Завдання суду першої інстанції при провадженні у справі про банкрутство полягає в учиненні дій, спрямованих на формування активу та пасиву боржника, його представницьких органів, і прийнятті рішень щодо переходу до наступної процедури банкрутства.

Як неодноразово вказувала касаційна інстанція, за відсутності рішення щодо кредиторських вимог хоча б одного кредитора, недослідження питання проведення інвентаризації, «швидкий» перехід до ліквідаційної процедури підлягає скасуванню, а справу потрібно повернути в процедуру розпорядження майном із вказівкою на те, що відсутність результатів інвентаризації не дає змоги встановити реальний актив боржника, а відсутність належним чином сформованого пасиву, який визначається на підставі затвердженого реєстру вимог кредиторів, упливає на неможливість переходу до ліквідаційної процедури.

Прикладом згаданої ситуації може слугувати справа №904/493/15, порушена ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2015. Одночасно із цим було запроваджено мораторій на задоволення вимог кредиторів і введено процедуру розпорядження майном боржника строком на 115 календарних днів.

Визначений у законі та ухвалі госпсуду строк процедури розпорядження майном давно закінчився. Але через недотримання вимог законності під час процедури банкрутства Вищий господарський суд у постановах від 25.11.2015 та 30.11.2016 указав на передчасність висновку суду першої інстанції про застосування щодо боржника ліквідаційної процедури та двічі направляв справу на розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області — на стадію розпорядження майном.

Отже, всі учасники справи про банкрутство мають різні цілі. Проте лише суворе дотримання встановленої процедури в суді стане запорукою дотримання розумних строків її розгляду, відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом.

Джерело: http://zib.com.ua/ 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня В Україні відновиться обов’язкове подання статистичної звітності ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 13.06.2025 Унесено зміни до Правил організації статистичної звітності Змінено Критерії важливих підприємств з метою броню...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
28.06.2025
Які послуги Дії можуть використовувати компанії
Цифровізація – це стандарт, за яким уже працюють бізнес і установи. Паспорт – без сканів. Підпис – без ручки. Дані – без ручного введення.  Цифрові сервіси Дії вже інтегрували понад 25 000 бізнесів та установ. Вони ідентифікують клієнтів, підписують документи онлайн, пе...
27.06.2025
Особливості звільнення документів від легалізації та апостилювання
Звільнення офіційних документів від вимоги легалізації чи іншого додаткового посвідчення (апостиля) на підставі відповідних положень міжнародних договорів України не скасовує вимоги щодо надання засвідченого перекладу документа на офіційну мову держави, на території якої документ пред’являєтьс...
27.06.2025
Як працює програма компенсації 25 % вартості української сільгосптехніки
Програма діє відповідно до постанови КМУ від 01.03.2017 № 130 і є одним з інструментів реалізації політики «Зроблено в Україні», спрямованої на підтримку внутрішнього виробництва, локалізацію і розвиток промислового потенціалу. Більше за темою: Компенсація від держави за придбання ...
Кращі матеріали