Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна перенести початок податкової перевірки на іншу дату?

На практиці у платників податків доволі часто виникає запитання, чи передбачено законодавством можливість перенести строки податкової перевірки. Адже у період воєнного стану трапляються різні нестандартні ситуації, як-от: виїзд директора підприємства за кордон, мобілізація фізособи-підприємця, втрата документів внаслідок бойових дій тощо. У статті розглянемо, у яких випадках згідно із законодавством можна перенести строки податкової перевірки, та відповімо на ваші запитання.


Податкові перевірки

У яких випадках можна перенести початок податкової перевірки на іншу дату?

Податковим кодексом (далі – ПК) передбачено, що строки проведення документальної планової або позапланової перевірки можуть переноситись тільки у двох випадках:

  • у зв’язку з втратою, пошкодженням, достроковим знищенням документів (п. 44.5);
  • у зв’язку з вилученням документів правоохоронними та іншими органами (п. 85.9).

У Методичних рекомендаціях щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС від 04.09.2020 № 470 (далі – Методрекомендації № 470), названо ще один випадок – у зв’язку з відсутністю платника податків за своїм місцезнаходженням.

Інших випадків, коли строки проведення документальних планових або позапланових перевірок можна перенести, законодавством не передбачено.

Як діяти платнику податків у вищевказаних трьох випадках?

Перший випадок: документи, зазначені у п. 44.1 і 44.3 ПК, було втрачено, пошкоджено або достроково знищено.

Згідно з п. 44.5 ПК платник податків зобов’язаний у п’ятиденний строк із дня такої події повідомити про це контролюючий орган за місцем обліку у письмовій формі, додавши документи, які підтверджують настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів (наприклад, таким документом може бути акт про пожежу, складений ДСНС).

Майте на увазі! Подання повідомлення не означає, що ви можете далі працювати без наявності документів. Платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів після дня надходження такого повідомлення до контролюючого органу.

Якщо платник податків у встановленому порядку та строки подав таке повідомлення до контролюючого органу, а провести перевірку такого платника зараз немає можливості у зв’язку із втратою, пошкодженням або достроковим знищенням документів, то строки проведення податкової перевірки (крім перевірок, визначених ст. 200 ПК) переносяться до дати відновлення та надання документів, але не більше ніж на 120 днів.

Зверніть увагу! Втрата або пошкодження первинних документів не є безумовною підставою для перенесення строків перевірки. На цьому наголошує Верховний Суд у постанові від 13.05.2021 по справі № 640/15297/19.

Обов’язкова умова для перенесення строку перевірки згідно з п. 44.5 ПК – саме неможливість проведення перевірки через відсутність документів у платника податків.

Якщо ж відсутність певного (незначного) переліку документів не дає підстав вважати, що провести перевірку без таких документів неможливо, тоді строки перевірки не переносяться. Тобто ідеться про випадок, коли припускається, що зміст таких документів не має вплинути на предмет аналізу в ході контрольного заходу.

Другий випадок: до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення та сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, було вилучено правоохоронними та іншими органами.

Пунктом 85.9 ПК встановлено, що зазначені органи зобов’язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії вказаних документів або забезпечити доступ до перевірки таких документів.

Такі копії, засвідчені печаткою та підписами посадових (службових) осіб правоохоронних та інших органів, повинні бути надані протягом трьох робочих днів з дня отримання письмового запиту контролюючого органу.

У цьому випадку терміни проведення податкової перевірки, у тому числі розпочатої, переносяться до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них.

Третій випадок: відсутність платника податків за своїм місцезнаходженням. Цей випадок вказаний у Методрекомендаціях № 470, на які посилається ДПС у своїх роз’ясненнях.

Отже, органом ДПС отримано інформацію про неможливість встановлення місцезнаходження платника податків. У такій ситуації структурним підрозділом, який здійснює перевірку, вживаються заходи щодо встановлення місця знаходження платника податків до настання обставин, які унеможливлюють проведення відповідної перевірки (наприклад, у зв’язку з припиненням діяльності платника податків, спливом визначених законодавством строків давності для проведення перевірки тощо) (абзац дванадцятий пп. 1.4.5 Методрекомендацій № 470).

Чи може фізособа-підприємець просити контролюючий орган перенести строки перевірки у разі мобілізації, хвороби тощо? Що з цього приводу роз’яснює ДПС?

Як ми з’ясували вище, у ПК немає такої підстави для перенесення строку перевірки, як бажання платника податків. Але податківці вважають, що в такому випадку перенести строки перевірки теж можливо. Роз’яснення щодо цього питання можна знайти в ЗІР, категорія 130.01. Там указано, що за наявності поважних причин, таких як мобілізація до лав Збройних Сил України, хвороба тощо, фізособа-підприємець має право надіслати листа до органу ДПС з проханням перенести строки документальної перевірки, виклавши причини щодо неможливості її проведення у раніше назначений строк.

Як оформлюється перенесення строків перевірки?

Згідно з пп. 1.2.6 Методрекомендацій № 470 перенесення строків проведення документальних планових або позапланових перевірок платників податків відбувається за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) територіального органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку.

Про перенесення строків проведення перевірки видається відповідний наказ із зазначенням строку та обставин, що спричинили таке перенесення. Підставою для оформлення такого наказу служить складений податківцями у довільної форми акт (у двох примірниках) про встановлену неможливість проведення перевірки (абзац перший пп. 1.4.5 розд. І Методрекомендацій № 470). В акті фіксуються документально підтверджені факти, що призвели до неможливості проведення перевірки у терміни, вказані у направленні на перевірку та наказі про її проведення (зокрема, у зв’язку з відсутністю платника податків за податковою адресою та/або адресою об’єктів оподаткування).

Копія наказу про перенесення строків перевірки вручається платнику податків (посадовим особам платника податків або його законним (уповноваженим) представникам) під підпис або надсилається у порядку, передбаченому ст. 42 ПК.

Припустимо, згодом виникнуть або будуть виявлені обставини, які остаточно унеможливлюють проведення перевірки (наприклад, у зв’язку із припиненням діяльності платника податків, спливом визначених законодавством термінів давності для проведення перевірки тощо). Тоді керівником структурного підрозділу, що повинен здійснювати (очолювати) таку перевірку, готується доповідна (службова) записка на ім’я керівника (заступника керівника, уповноваженої особи) органу ДПС, який видавав наказ про проведення перевірки. У службовій записці має бути наведено обставини, що унеможливлюють реалізацію наказу про проведення перевірки. На підставі такої доповідної записки видається відповідний наказ про скасування наказу на проведення перевірки як такого, що нереалізований (абзац другий пп. 1.2.7 Методрекомендацій № 470).

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
01.07.2025
Діюче підприємство починає формувати резерв відпусткових: які наслідки
У статті надано рекомендації, як почати формувати резерв у разі його неформування через помилку та в разі переходу з мікропідприємств у малі.Часто підприємства, які раніше нехтували своїм обов'язком створювати резерв, вирішують зробити це з початку звітного року. Але стартувати треба правильно, адже...
27.06.2025
Звільнення від відповідальності за порушення у сфері застосування РРО/ПРРО, допущені під час воєнного стану
У статті розповімо, хто із суб'єктів господарювання може розраховувати на звільнення від відповідальності за порушення порядку застосування РРО/ПРРО, допущені у період воєнного стану. Деякі суб'єкти господарювання звільнені від відповідальності за порушення щодо порядку застосування РРО/ПРРО у періо...
20.06.2025
Помилково не створювали резерв відпусток: які податкові ризики та як виправити
У статті розповімо про судовий прецедент щодо донарахування податку на прибуток через помилково не створене забезпечення на оплату відпусток і надамо рекомендації, як мінімізувати податкові ризики. Розуміємо ваші хвилювання через помилкове нестворення резерву оплати відпусток (якщо він мав створюват...
Популярне
11.04.2025
Військово-обліковий документ: чи потрібний для встановлення інвалідності
Як відомо, з 01.01.2025 стартувала масштабна реформа: на зміну МСЕК прийшла система оцінювання повсякденного функціонування. Проходження шляху до статусу інвалідності значно спрощується, адже більшість процесів скорочено та цифровізовано. Усі етапи оцінювання фіксуються в електронній системі, що уне...
15.04.2025
Кваліфікаційні характеристики:чергові зміни для медичних КНП
Розглянемо зміни в довіднику кваліфікаційних характеристик, які відбулися наприкінці лютого і на початку березня поточного року, і які стосуються медичних КНП. Для роботодавців у сфері охорони здоров’я передбачено окремий випуск Довідника кваліфікаційних характеристик. Саме його використовують...
21.04.2025
Медичні відходи: новий порядок управління
З 1 квітня поточного року набули чинності нові Державні санітарні норми та правила поводження з медичними відходами. На що слід звернути увагу утворювачам таких відходів – медичним КНП, докладно в нашому матеріалі. З 1 квітня поточного року набули чинності нові Державні санітарні норми та прав...
Нове
01.07.2025
Діюче підприємство починає формувати резерв відпусткових: які наслідки
У статті надано рекомендації, як почати формувати резерв у разі його неформування через помилку та в разі переходу з мікропідприємств у малі.Часто підприємства, які раніше нехтували своїм обов'язком створювати резерв, вирішують зробити це з початку звітного року. Але стартувати треба правильно, адже...
27.06.2025
Звільнення від відповідальності за порушення у сфері застосування РРО/ПРРО, допущені під час воєнного стану
У статті розповімо, хто із суб'єктів господарювання може розраховувати на звільнення від відповідальності за порушення порядку застосування РРО/ПРРО, допущені у період воєнного стану. Деякі суб'єкти господарювання звільнені від відповідальності за порушення щодо порядку застосування РРО/ПРРО у періо...
20.06.2025
Помилково не створювали резерв відпусток: які податкові ризики та як виправити
У статті розповімо про судовий прецедент щодо донарахування податку на прибуток через помилково не створене забезпечення на оплату відпусток і надамо рекомендації, як мінімізувати податкові ризики. Розуміємо ваші хвилювання через помилкове нестворення резерву оплати відпусток (якщо він мав створюват...
Кращі матеріали