Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи діють зараз строки для винесення рішення за актом податкової перевірки?

Підприємством було несвоєчасно подано податкову декларацію. Акт камеральної перевірки, у якому зафіксовано цей факт, було складено податковим органом у січні 2023 року. А рішення про застосування штрафу, прийняте на підставі цього акта, надійшло підприємству в липні 2024 року. Виникли запитання.


Запитували – відповідаємо

1. Чи встановлено строки для винесення рішення за результатами податкової перевірки у період воєнного стану?

Так, строки для винесення рішення за результатами проведеної податкової перевірки існують і застосовуються й наразі.

Нагадаємо, що акт перевірки – документ, який складається у передбачених Податковим кодексом (далі – ПК) випадках, підтверджує факт проведення перевірки, відображає її результати, а також засвідчує завершення перевірки.

У разі незгоди з висновками перевіряючих платник податків має право подати контролюючому органу заперечення до акта перевірки (разом з підписаним примірником акта або окремо у передбачені ПК строки).

У такому випадку акт перевірки, заперечення до акта та додаткові документи і пояснення, подані платьником податку, розглядаються комісією податкового органу з питань розгляду заперечень протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень (пп. 86.7.1 ПК).

У свою чергу, податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії з питань розгляду заперечень протягом 5 робочих днів, що настають за днем прийняття такого висновку і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків (пп. 86.7.5 ПК).

Якщо платник податку не подавав податковому органу заперечення до акта перевірки тоді ППР приймається протягом 15 робочих днів з дня, що настає за днем вручення платнику податків акта перевірки, та надсилається платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 ПК (документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків). Про це сказано у п. 86.8 ПК.

У період воєнного стану для платників податків та контролюючих органів діють положення п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, зокрема пп. 69.9. При цьому тимчасово, а саме до 1 серпня 2023 року, було зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством, крім строків реєстрації податкових накладних, подання звітності, сплати податків та зборів, строків проведення перевірок, складання актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, прийняття, надсилання та оскарження ППР.

Отже, всі вищезазначені нами строки прийняття та надсилання платнику податків за результатами перевірки ППР діють і під час воєнного стану.

2. Чи є правомірним застосування штрафу, якщо податковим органом не дотримано строк для прийняття ППР?

Відповідь на це запитання надала ДПС у листі від 15.02.2016 № 3220/6/99-99-10-03-02-15. Податкова вважає так: якщо ППР прийнято в межах компетенції податкового органу і за встановленою формою і можна чітко встановити його зміст (тобто факт порушення законодавства платником податку, суму нарахованого грошового зобов’язання), таке рішення є правомірним навіть у випадку порушення строків його прийняття, встановлених п. 86.8 ПК. У своєму роз’ясненні ДПС посилається на Інформаційний лист ВАСУ від 28.03.2014 № 375/11/14-14.

Тобто згідно з логікою ДПС можна порушувати будь-які строки, встановлені законодавством, якщо форма документа дозволяє зрозуміти його зміст?

Дозволимо собі не погодитись з таким роз’ясненням, оскільки воно не відповідає законодавству. Крім того, у вказаному податковим органом листі ВАСУ взагалі не йдеться про строки прийняття ППР та немає посилання на п. 86.8 ПК.

На нашу думку, ППР, прийняте або надіслане платнику податків після спливу строку для винесення рішення за результатами перевірки, установленого п. 86.8 ПК, є неправомірним та може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Зверніть увагу! У постанові ВСУ від 21.02.2023 у справі № 560/4420/18 (ЕДРСР, рег. № 109138565) зазначено, що головним критерієм, покладеним в основу визнання правових актів органу державної влади незаконними з процесуальних підстав, є порушення адміністративних процедур, покликаних забезпечувати платникам податків реалізацію й захист їхніх прав.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
09.10.2025
Поворотну фінансову допомогу отримано від засновника: як погасити заборгованість, якщо немає грошей?
Зі статті ви дізнаєтеся, яким чином можна погасити заборгованість юрособи щодо поворотної фінансової допомоги перед своїм засновником, якщо підприємство не має необхідної суми, а строк повернення боргу за договором уже настав. Ситуація, коли засновник надає своєму підприємству фінансову допомогу, до...
22.09.2025
ChatGPT на службі у підприємства: відображаємо в обліку
У статті розглянуто бухоблікові та податкові наслідки придбання юрособою доступу до системи штучного інтелекту на прикладі ChatGPT. Останнім часом про штучний інтелект (далі – ШІ) говорять практично всі. Багато хто йде далі – не тільки говорить, а й активно використовує ШІ для вирішення ...
09.09.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до р...
Популярне
07.08.2025
Атестація медпрацівників: новий порядок від МОЗ
У зв’язку із затвердженням МОЗ нового Порядку проведення атестації у статті розглянуто: кого треба перевести на нові посади; як нараховуватимуть бали безперервного профрозвитку; які перехідні моменти передбачено тощо. МОЗ затвердило новий Порядок проведення атестації працівників охорони здоров...
05.09.2025
Чи повинне КНП узгоджувати з ОМС капітальний ремонт і поліпшення майна?
Розглянуто, чи повинне КНП погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого в оперативне управління. Чи повинне комунальне некомерційне підприємство (далі – КНП) погоджувати із засновником (органом ОМС) ремонт та поліпшення комунального майна, наданого...
22.08.2025
Професії у сфері охорони здоров’я: новації від МОЗ
Стаття допоможе медичним КНП зорієнтуватися в Переліку професій (посад) працівників сфери охорони здоров’я та Переліку спеціалізацій підготовки здобувачів вищої та фахової передвищої освіти за спеціальностями галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення». МОЗ за...
Нове
13.10.2025
Готівкові розрахунки з 1 жовтня: як округлення впливають на оформлення фіскальних чеків, оподаткування та бухоблік?
Із 1 жовтня 2025 року в Україні почали вилучати з обігу монети номіналом 10 копійок, тож розрахунки готівкою тепер здійснюватимуться із округленням суми. У статті ми пояснимо, як це впливає на фіскальні чеки, базу обкладення ПДВ, доходи платників єдиного податку та бухгалтерський облік. Із 1 жовтня ...
09.10.2025
Поворотну фінансову допомогу отримано від засновника: як погасити заборгованість, якщо немає грошей?
Зі статті ви дізнаєтеся, яким чином можна погасити заборгованість юрособи щодо поворотної фінансової допомоги перед своїм засновником, якщо підприємство не має необхідної суми, а строк повернення боргу за договором уже настав. Ситуація, коли засновник надає своєму підприємству фінансову допомогу, до...
08.10.2025
Придбання сонячної електростанції за рахунок банківського кредиту: облік процентів та комісії
Кредит було взято в банку для придбання основного засобу. Пояснимо, як відобразити в обліку підприємства проценти за кредитом, а також суму банківської комісії, сплаченої під час отримання кредиту. Ситуація. Підприємство отримало в українському банку кредит строком на 24 місяці для придбання сонячно...
Кращі матеріали