Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як бухгалтеру здійснити утримання за декількома виконавчими листами?

Практична ситуація

Сільгосппідприємству надійшло пять виконавчих листів на фізичну особу – орендодавця земельної ділянки. Як у такому разі здійснити утримання, якщо в постанові виконавця вказано на обмеження утримань у розмірі 20 % доходу щомісяця, а орендна плата за земельну ділянку виплачується раз на рік?

Про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника виконавець виносить постанову, яка надсилається для виконання підприємству, установі, організації, фізичній особі, фізособі-підприємцю, які виплачують боржнику відповідні доходи (ч. 3 ст. 68 Закону від 02.06.2016 № 1404-VIII «Про виконавче провадження», далі – Закон № 1404).

Отримавши постанову, підприємство зобов’язане здійснювати відрахування з доходів боржника і перераховувати ці кошти на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби (рахунок приватного виконавця) у строк, установлений для проведення зазначених виплат боржнику, а якщо такий строк не визначено – до 10-го числа місяця, що настає за місяцем, за який здійснюється стягнення.

Важливо! Якщо дохід виплачується боржнику раз на рік, то й утримання з доходу, належного до виплати, буде здійснюватися теж раз на рік.

Що стосується обмеження суми відрахувань із доходів боржника в розмірі не більше ніж 20 %, то в нашій ситуації воно не діє. Застосовується інше правило, установлене ст. 70 Закону № 1404. А саме: якщо на орендодавця надійшло кілька виконавчих документів, загальний розмір усіх відрахувань під час кожної виплати доходів боржнику не може перевищувати 50 %. Але увага! Це обмеження не поширюється на відрахування в разі стягнення аліментів на неповнолітніх дітей. Тоді розмір відрахувань не може перевищувати 70 % доходу боржника.

Отже, скільки б виконавчих документів не надійшло на орендодавця, за загальним правилом під час проведення відрахувань за ними має бути збережено до виплати 50 % орендної плати.

Пам’ятайте! Розмір відрахувань із доходів боржника розраховується із суми, що залишається після утримання податків, зборів та ЄСВ (ст. 70 Закону № 1404).

Якщо бухгалтеру не зрозуміло, як виконати постанову виконавця, коли на боржника отримано кілька виконавчих документів і сума всіх стягнень перевищує граничний розмір утримань, то краще звернутися до виконавця за роз’ясненнями.

Також зауважимо, що ст. 46 Закону № 1404 установлено п’ять черг виконання виконавчих документів залежно від видів стягнень. Але треба врахувати, що застосовувати ці черги може лише виконавець. Адже нормами ст. 45–47 Закону № 1404 регламентовано дії державних і приватних виконавців, а не бухгалтерів підприємств, які здійснюють утримання за виконавчими документами.

Бухгалтеру в цьому питанні не потрібно виявляти самостійність, а слід керуватися постановою виконавця – здійснити утримання з доходу боржника з огляду на обмеження в розмірі 50 % та перерахувати цю суму на рахунок виконавчої служби. Далі вже завдання виконавця розподілити кошти між стягувачами.

Цілком можливо, що підприємство отримає декілька постанов від різних виконавців. У такому разі радимо не визначати самостійно черговість задоволення вимог стягувачів, а звернутися до виконавчої служби з проханням роз'яснити порядок утримань із доходів боржника. Згідно зі ст. 30 Закону № 1404 за цих обставин виконання кількох рішень щодо стягнення коштів з одного боржника здійснюється в межах зведеного виконавчого провадження. Тобто такої ситуації, коли з одним боржником працює одразу кілька виконавців, на практиці не має бути.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
27.10.2025
Чи може юридична особа бути учасником ТОВ
У статті розповімо, які законодавчі особливості слід узяти до уваги в разі вступу юрособи до товариства з обмеженою відповідальністю та її виходу зі складу учасників товариства. Вихід учасника з ТОВ: нюанси воєнного часу Ситуація. Юрособа має намір вступити до товариства з обмеженою відповідальністю...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
03.12.2025
Відомості про транспортні засоби: інформуємо ТЦК до 20 грудня
У статті розглянуто, хто, коли та як повинен інформувати ТЦК про наявність транспортних засобів, а також яка відповідальність загрожує підприємству за неподання цієї інформації. Підприємства, у яких є власні транспортні засоби, зобов’язані двічі на рік подавати до територіальних центрів компле...
01.12.2025
Чи можна провести загальні збори учасників ТОВ/членів фермерського господарства в режимі онлайн
У статті розповімо, чи дозволено проводити загальні збори учасників ТОВ/членів фермерського господарства в режимі відеоконференції. Ситуація. Один з учасників товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) перебуває за кордоном і не може бути присутнім на загальних зборах учасників ТОВ. ...
24.11.2025
Сертифікація бухгалтерів: вивчаємо актуальну ситуацію
У статті з’ясуємо, чи повинні бухгалтери проходити обов’язкову сертифікацію у зв’язку із затвердженням Кабміном Єдиного реєстру кваліфікацій. У багатьох бухгалтерів викликала занепокоєння постанова КМУ від 29.10.2025 № 1387 «Деякі питання функціонування Єдиного реєстру кваліф...
Кращі матеріали