Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як бухгалтеру здійснити утримання за декількома виконавчими листами?

Практична ситуація

Сільгосппідприємству надійшло пять виконавчих листів на фізичну особу – орендодавця земельної ділянки. Як у такому разі здійснити утримання, якщо в постанові виконавця вказано на обмеження утримань у розмірі 20 % доходу щомісяця, а орендна плата за земельну ділянку виплачується раз на рік?

Про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника виконавець виносить постанову, яка надсилається для виконання підприємству, установі, організації, фізичній особі, фізособі-підприємцю, які виплачують боржнику відповідні доходи (ч. 3 ст. 68 Закону від 02.06.2016 № 1404-VIII «Про виконавче провадження», далі – Закон № 1404).

Отримавши постанову, підприємство зобов’язане здійснювати відрахування з доходів боржника і перераховувати ці кошти на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби (рахунок приватного виконавця) у строк, установлений для проведення зазначених виплат боржнику, а якщо такий строк не визначено – до 10-го числа місяця, що настає за місяцем, за який здійснюється стягнення.

Важливо! Якщо дохід виплачується боржнику раз на рік, то й утримання з доходу, належного до виплати, буде здійснюватися теж раз на рік.

Що стосується обмеження суми відрахувань із доходів боржника в розмірі не більше ніж 20 %, то в нашій ситуації воно не діє. Застосовується інше правило, установлене ст. 70 Закону № 1404. А саме: якщо на орендодавця надійшло кілька виконавчих документів, загальний розмір усіх відрахувань під час кожної виплати доходів боржнику не може перевищувати 50 %. Але увага! Це обмеження не поширюється на відрахування в разі стягнення аліментів на неповнолітніх дітей. Тоді розмір відрахувань не може перевищувати 70 % доходу боржника.

Отже, скільки б виконавчих документів не надійшло на орендодавця, за загальним правилом під час проведення відрахувань за ними має бути збережено до виплати 50 % орендної плати.

Пам’ятайте! Розмір відрахувань із доходів боржника розраховується із суми, що залишається після утримання податків, зборів та ЄСВ (ст. 70 Закону № 1404).

Якщо бухгалтеру не зрозуміло, як виконати постанову виконавця, коли на боржника отримано кілька виконавчих документів і сума всіх стягнень перевищує граничний розмір утримань, то краще звернутися до виконавця за роз’ясненнями.

Також зауважимо, що ст. 46 Закону № 1404 установлено п’ять черг виконання виконавчих документів залежно від видів стягнень. Але треба врахувати, що застосовувати ці черги може лише виконавець. Адже нормами ст. 45–47 Закону № 1404 регламентовано дії державних і приватних виконавців, а не бухгалтерів підприємств, які здійснюють утримання за виконавчими документами.

Бухгалтеру в цьому питанні не потрібно виявляти самостійність, а слід керуватися постановою виконавця – здійснити утримання з доходу боржника з огляду на обмеження в розмірі 50 % та перерахувати цю суму на рахунок виконавчої служби. Далі вже завдання виконавця розподілити кошти між стягувачами.

Цілком можливо, що підприємство отримає декілька постанов від різних виконавців. У такому разі радимо не визначати самостійно черговість задоволення вимог стягувачів, а звернутися до виконавчої служби з проханням роз'яснити порядок утримань із доходів боржника. Згідно зі ст. 30 Закону № 1404 за цих обставин виконання кількох рішень щодо стягнення коштів з одного боржника здійснюється в межах зведеного виконавчого провадження. Тобто такої ситуації, коли з одним боржником працює одразу кілька виконавців, на практиці не має бути.

Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
05.09.2025
Додатковий капітал для товариств з обмеженою відповідальністю
Товариства з обмеженою відповідальністю отримали можливість створювати додатковий капітал, не змінюючи при цьому розмір статутного капіталу. У статті розглянуто, з якого моменту діють нові правила та як їх застосувати на практиці. 27.08.2025 набув чинності Закон від 31.07.2025 № 4564-IX «Про в...
03.09.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
01.09.2025
Претензійний порядок врегулювання спорів після скасування Господарського кодексу
Претензійний порядок врегулювання спорів було закріплено у Господарському кодексі. Чи буде застосовуватися цей порядок на практиці після скасування цього кодексу? Відповідає юрист. 28 серпня 2025 року втратив чинність Господарський кодекс (далі – ГК), яким було регламентовано не тільки порядок...
Кращі матеріали