Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Куди звернутися платнику ПДВ для правильного визначення коду товару чи послуги?

Куди має звернутися платник ПДВ, аби визначити код товару чи послуги для заповнення податкової накладної (далі – ПН)? Яку відповідальність передбачено для постачальника та покупця за неправильно вказаний у ПН код?

Передусім нагадаємо, що згідно з пп. «і» п. 201.1 Податкового кодексу (далі – ПК) код товару чи послуги є одним з обов’язкових реквізитів ПН та розрахунку коригування (далі – РК). Так:

  • коди товарів визначаються згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі – УКТЗЕД), затвердженою Законом від 19.09.13 р. № 584-VII «Про митний тариф України»;
  • коди послуг – згідно з Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженим наказом Держспоживстандарту від 11.10.10 р. № 457 (далі – ДКПП).

При цьому код товарів (крім підакцизних чи імпортованих) та послуг дозволяється зазначати не повністю, але не менше перших чотирьох цифр. У разі постачання підакцизних або ввезених на митну територію України (далі – МТУ) товарів слід наводити повний код на рівні товарної підкатегорії (як правило, 10 знаків).

Якщо код товару в УКТЗЕД відсутній, його можна пошукати в Довіднику умовних кодів. Ці коди визначає та розміщує на своєму офіційному сайті ДФС у розділі «Довідники». Умовні коди товарів складаються із п’яти цифр (перші дві цифри – нулі) і передбачені, зокрема, для таких товарів, як:

  • об’єкти нерухомості (у т. ч. незавершеного будівництва);
  • земельні ділянки;
  • теплова енергія, пара, вода (за винятком мінеральної води в пляшках, для якої визначено коди УКТЗЕД 2201, 2202);
  • програмна продукція.

Якщо ж платник ПДВ не знайшов код товару ні в УКТЗЕД, ні в переліку умовних кодів, тоді постачальнику слід звернутися (ЗІР, категорія 101.16):

  • або до Торгово-промислової палати України (її регіонального відділення);
  • або до науково-дослідного інституту судових експертиз.

Код послуги можна дізнатися, звернувшись до державного підприємства «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем» (далі – ДП «НДІ «Система»). Адже саме це підприємство є розробником ДКПП (лист Мінекономрозвитку від 11.05.17 р. № 3411-08/15258-03). Контакти ДП «НДІ «Система»: 79008, м. Львів, вул. Кривоноса, 6, тел. (032) 239-92-00; (032) 272-89-39.

Що стосується відповідальності за неправильно вказаний у ПН/РК код товару чи послуги, то помилки в ньому мають неприємні наслідки і для постачальника, і для покупця.

Так, для постачальника відповідальність за помилки в обов’язкових реквізитах ПН/РК установлена п. 1201.3 ПК – це штраф у розмірі 170 грн. А в разі невиконання податкового повідомлення-рішення із попередженням про необхідність виправлення помилки протягом 10 календарних днів штраф становить від 10 до 100 % суми ПДВ, зазначеної в такій ПН (розмір штрафу залежить від строку затримки виправлення помилки).

Зверніть увагу: відповідальність постачальника за помилки в кодах товарів та послуг почала діяти з 1 січня 2018 року (п. 351 підрозд. 2 розд. XX ПК). Тобто до цієї дати штрафи, передбачені п. 1201.3 ПК, на них не накладалися.

Покупцю помилка в коді товару чи послуги не дає права на податковий кредит, оскільки не дозволяє ідентифікувати операцію із постачання (п. 201.10 ПК).

Коментарі до матеріалу
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
30.06.2025
Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результатів перевірки
У статті розглянемо, коли орган ДПС зобов’язаний призначити позапланову перевірку на вимогу платника податків. Якщо платник податків не згоден із результатами перевірки через те, що податківці під час перевірки не дослідили всі наявні обставини, він має право подати скаргу про перегляд результ...
25.06.2025
Оплату за внутрішнім договором отримано в інвалюті: яка відповідальність загрожує підприємству?
У статті розглянуто, чи можуть платежі за внутрішнім договором здійснюватися в іноземній валюті та чи є відповідальність за такі розрахунки. Підприємство виконує будівельні роботи за договором підряду. Договір укладено з резидентом України – фізособою, будівельні роботи провадяться на територі...
11.06.2025
Адміністративний арешт майна платника податків: підстави та порядок накладення
У статті розглянемо, в яких випадках органи ДПС можуть накласти адміністративний арешт на платника податків. Адміністративний арешт майна платника податків є винятковим інструментом забезпечення виконання податкових зобов’язань цим платником. Застосувати арешт можна лише за наявності передбаче...
Кращі матеріали