Суть проблеми: держреєстратор прав виступає посередником між державою, яка визнає речові права на нерухоме майно зареєстрованими після їх відображення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі – реєстратор, Реєстр прав) та суб’єктом господарювання (далі – СГ) – власником/користувачем такого майна. Утім, не завжди реєстратор учиняє законні дії. Зокрема, трапляються випадки подвійної реєстрації прав на об’єкти нерухомості, такі як земельна ділянка. Або заявник, подавши необхідні для реєстрації документи, отримує безпідставну відмову. Через протиправні рішення реєстратора СГ не може вільно діяти та ризикує втратити активи. Тому важливо знати, що робити в разі виникнення спору з реєстратором, щоб обійтися мінімальними втратами.
Рішення: скористатися безплатною процедурою позасудового оскарження рішення, дій чи бездіяльності реєстратора. Вона допоможе скасувати протиправне рішення реєстратора, обмежити його доступ до Реєстру прав тощо. Для цього не треба залучати адвоката. Підготувати і подати скаргу керівник або бухгалтер зможе самостійно, скориставшись нашими порадами.
На практиці бувають випадки, коли реєстратор приймає незаконне рішення або взагалі ігнорує звернення.
Наприклад, у 2009 році фермерське господарство (далі – ФГ) «Соняшник» орендувало земельну ділянку, держреєстрація договору оренди проведена належним чином. Утім, із запровадженням у 2013 році Реєстру прав відомості про зареєстровані раніше права до нього не перенесено, через що реєстратор не догледів інформацію про оренду ФГ «Соняшник» і зареєстрував права оренди на цю ж земельну ділянку за ФГ «Мальва». Тепер ФГ «Соняшник» має оскаржувати рішення реєстратора в адміністративному або судовому порядку.
У такому разі рекомендуємо розпочати оскарження з адміністративної процедури, адже вона потребує менше часу та є безплатною.
Адміністративна або, іншими словами, позасудова процедура оскарження рішень реєстратора передбачена такими актами:
Скористатися цією процедурою має право будь-яка фізособа чи СГ, який уважає свої права та законні інтереси порушеними.
Зазначимо, що до повноважень реєстратора належить установлення відповідності заявлених прав та поданих документів, проведення реєстраційних дій у Реєстрі прав стосовно об’єктів нерухомого майна, а також виконання іншої бюрократичної роботи. Відображенню в Реєстрі прав підлягають речові права та їх обтяження на земельні ділянки, об’єкти нерухомого майна, яке на ній розташоване (їх переміщення неможливе без знецінення та зміни призначення, тобто це капітальні споруди), а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їхні окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення (ст. 5, ч. 3 ст. 10 Закону № 1952).
Для оскарження рішення, дії чи бездіяльності реєстратора заявник може скористатися одним із таких способів (ч. 1 ст. 37 Закону № 1952):
Отже, оскаржити рішення чи дію реєстратора може не тільки СГ, щодо якого його прийнято, а й інший суб’єкт, якого стосується таке рішення.
Майте на увазі! Повний перелік сайтів теруправлінь юстиції розміщено на вебсайті Мін’юсту, у розділі «Сайти управлінь юстиції». |
Скарга на рішення про держреєстрацію прав розглядається виключно за умови її подання особою, яка може підтвердити факт порушення своїх прав унаслідок прийняття такого рішення. Тобто слід довести, що рішення напряму порушує ваші права та інтереси. Якщо ми говоримо про подвійну реєстрацію, то доказом порушення прав першого орендаря є укладений належним чином договір оренди земельної ділянки.
В адміністративному порядку скарги розглядаються залежно від рішення реєстратора, а саме (ч. 2 ст. 37 Закону № 1952):
1) Мін’юстом:
2) терорганами Мін’юсту:
Наприклад:
Важливо! Тероргани юстиції розглядають скарги на реєстратора, суб’єктів держреєстрації в межах їх території. Тобто підрозділ Мін’юсту в Дніпропетровській області розглядає скарги на реєстраторів усієї області. |
Скаржник має право подати скаргу протягом (ч. 3 ст. 37 Закону № 1952, п. 4 Порядку № 1128):
Початок перебігу строку оскарження відлічується із дня, коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією (прийняттям рішення) чи бездіяльністю. Якщо останній день строку припадає на вихідний чи святковий день, то він переноситься на наступний робочий день.
Наприклад, ФГ дізналося з офіційного листа фізособи від 13.05.20 р. про прийняття реєстратором рішення про реєстрацію орендованої ним земельної ділянки. Строк оскарження такого рішення до Мін’юсту – до 11.07.20 р. (субота), тому він переноситься на понеділок 13.07.20 р.
Перевірка обставин, наведених у скарзі, за участю скаржника чи інших осіб здійснюється відповідним органом максимум у 45-денний строк. Отже, скаржник має право взяти участь у розгляді скарги. Тому відповідний орган юстиції повинен запросити його не пізніше ніж за два дні до призначеного дня розгляду. Для цього слід розмістити оголошення на офіційному вебсайті Мін’юсту та додатково направити скаржнику телефонограму/повідомлення на електронну пошту (якщо вони зазначені у скарзі) (п. 11 Порядку № 1128).
Днем подання скарги вважається день її фактичного отримання органом юстиції, а в разі надсилання поштою – дата отримання відділенням поштового зв’язку від скаржника поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена в повідомленні про вручення відправлення або на конверті.
Так. Скаргу можна подати в паперовому або електронному вигляді (п. 3 Порядку № 1128). При цьому копії документів – додатків до скарги електронного формату виготовляються шляхом сканування з обов’язковим накладенням скаржником кваліфікованого електронного підпису. Надсилати електронні звернення потрібно на електронні скриньки органів юстиції. Щоб знайти їх, слід зайти на вебсайт Мін’юсту за посиланням minjust.gov.ua, у розділ «Сайти управлінь юстиції», розшукати необхідне теруправління та перейти на його сайт. У контактах кожного управління вказано офіційну електронну скриньку для листування.
Майте на увазі! Плата за подання скарги не стягується. Скарга розглядається у тому числі згідно із Законом від 02.10.96 р. № 393/96-ВР «Про звернення громадян». |
Скарга складається в довільній формі, але має містити таку інформацію (ч. 5 ст. 37 Закону № 1952):
До скарги додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, які підтверджують факт порушення (за наявності). Якщо йдеться про подвійну реєстрацію, то це може бути договір оренди землі, акт приймання-передачі земельної ділянки. Стосовно бездіяльності реєстратора на звернення подається копія такого звернення із проставленою датою його прийняття.
Слід виходити з того, які рішення може прийняти орган юстиції. Так, за результатами розгляду скарги відповідний орган може прийняти рішення (ч. 6 ст. 37 Закону № 1952):
1) про відмову в задоволенні скарги. Наприклад, у разі судового оскарження рішення орган юстиції відмовить у задоволенні скарги. Перелік підстав для відмови наведено в п. 5 Порядку № 1128;
2) повне або часткове задоволення скарги шляхом прийняття рішення:
а) про скасування рішення про держреєстрацію прав, скасування рішення тероргану Мін’юсту, прийнятого за результатами розгляду скарги;
б) скасування рішення про зупинення держреєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в держреєстрації прав та проведення держреєстрації прав;
в) виправлення помилки, допущеної реєстратором;
в1) усунення порушень, допущених реєстратором, із визначенням строків виконання наказу;
г) тимчасове блокування доступу реєстратора до Реєстру прав;
ґ) анулювання доступу реєстратора до Реєстру прав;
е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи тероргану Мін’юсту;
є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Мін’юсті подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Важливо! Рішення, указані в пп. «а», «ґ» та «е» (скасування держреєстрації права, анулювання доступу до Реєстру прав, притягнення до дисциплінарної відповідальності) вчиняються виключно Мін’юстом. Тобто найрішучіші дії може здійснювати тільки найвища інстанція в адміноскарженні. |
Наприклад, сформулювати вимоги в скарзі можна так:
«Прошу:
1) провести перевірку законності прийнятого реєстратором Івановим Дмитром Сергійовичем рішення про державну реєстрацію від 11.05.20 р. № 222222;
2) скасувати це рішення як незаконне».
За незгоди з рішенням, дією чи бездіяльністю Мін’юсту та його терорганів скаржник має право перенести спір у судову площину.
За допомогою адміністративної процедури оскарження рішень реєстратора можна безплатно та швидко відновити свої порушені права. Реєстратору загрожують чималі проблеми, якщо Мін’юст знайде в його діях/бездіяльності порушення. Крім блокування доступу до Реєстру прав передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 6 800 до 10 200 грн (ст. 16623 КУпАП). Тому, якщо реєстратор вчиняє щодо вас незаконні дії/бездіяльність, рекомендуємо не гаяти часу, а звертатися зі скаргою до відповідного органу юстиції.