Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Ольга Целуйко: «Головна проблема 2015 року – недостатність обігових коштів на підприємствах»

У чому головна суть податкової реформи-2015? Як вести облік ПДВ у типових конфігураціях «1С: підприємство» і сервісу «1С: облік»? Яка роль бухгалтера на підприємстві в умовах кризи та недостатності обігових коштів? Ці та інші насущні питання обговорювалися на недавньому всеукраїнському форумі, проведеному в столиці України. Організатором настільки широкомасштабного заходу виступив Всеукраїнський бухгалтерський клуб, а модератором – Ольга Целуйко, головний редактор журналу «Баланс» та інтернет-видання www.uteka.ua.

1 из 1

– Ольго Борисівно, яка мета цього бухгалтерського форуму? Чим було викликане його проведення?

– Загальновідомо, що минулий рік був роком потрясінь – економічних і політичних. У той же час стартували економічні реформи, у тому числі в галузі бухобліку та оподаткування. Зміни, унесені до Податкового кодексу (далі – ПК), стали випробуванням для багатьох підприємств. Учасників нашого форуму хвилювали питання про те, як поводитися в умовах кризи. Тому потрібно розібратися, що таке криза. Це паніка, страх чи лазівка для прикриття своїх невдач?

А може, криза – це можливість визначити свою роль у нових умовах й отримати поштовх до подальшого розвитку як підприємства, так і його бухгалтера. Не варто забувати, що наша професія – досить складна та відповідальна. Бухгалтер несе подвійну відповідальність: з одного боку, перед державою – вчасно та повною мірою сплачувати податки і збори, з іншого, перед підприємством – дотримуватися цільових показників, закладених власниками та керівниками підприємств. Часто йому доводиться приймати ризиковані рішення в умовах агресивного зовнішнього та внутрішнього середовища. Так яким же повинен бути сучасний бухгалтер – крайнім у всьому, жертвою обставин? Чи він усе-таки управлінець, який тримає ситуацію під контролем? Ці та інші питання сьогодні дуже актуальні. Як показав наш форум, бухгалтери – люди з активною життєвою позицією. Тому наша головна мета – розглянути назрілі проблеми, показати їх практичні рішення й розробити свої пропозиції у світлі податкової реформи та подальшого вдосконалення податкового законодавства. На форумі ми вирішили узагальнити та проаналізувати найбільш проблемні питання в бухгалтерській сфері. Ця праця згодом послужить основою для створення методрекомендацій на благо всьому бухгалтерському співтовариству.

1 из 1

Потрібно розібратися, що таке криза. Це паніка, страх або лазівка для прикриття своїх невдач? А може, криза - це можливість визначити свою роль в нових умовах і отримати поштовх до подальшого розвитку як підприємства, так і його бухгалтера.


– Перший блок питань, винесених на форум, стосувався податкової реформи. На що бухгалтерам слід звернути увагу в цій сфері?

– Податкова реформа торкнулася в першу чергу ПДВ і податку на прибуток. У частині ПДВ найбільше запитань викликає електронне адміністрування. А що стосується податку на прибуток, то тут ключовим моментом стало довгоочікуване зближення бухгалтерського та податкового обліку. З початку цього року бухгалтери обчислюють податок на прибуток на базі даних бухобліку. Більше 50 видів розбіжностей між податковим і бухгалтерським обліком при визначенні об'єкта обкладення податком на прибуток було ліквідовано. І якщо подивитися на нинішній обсяг третього розділу ПК, то ми побачимо, що він «схуд» у декілька разів. Там залишили тільки норми про визначення об'єкта оподаткування, платників податків і ставки податку на прибуток, а також положення, що стосуються податкових різниць. Зазначу, що розраховувати податкові різниці для визначення об'єкта оподаткування повинні тільки ті підприємства, у яких щорічний дохід перевищує 20 млн грн. Здавалося б, облік спростився, але сьогодні одна з основних проблем бухгалтерів – острах застосовувати нові норми ПК. Наприклад, вони запитують: а як вести податковий облік за затратами? Тобто забувають, що із січня необхідність вести окремий податковий облік затрат практично відпала.

1 из 1

Яким же повинен бути сучасний бухгалтер – крайнім у всьому, жертвою обставин? Або він все-таки управлінець, що тримає ситуацію під контролем? Ці та інші питання сьогодні дуже актуальні. Як показав наш форум, бухгалтери – люди з активною життєвою позицією.


– Чи значить це, що з питань оподаткування прибутку недостатньо офіційних роз'яснень?

– Так. От чому на форумі виступали представники Державної фіскальної служби – директор департаменту методологічної роботи Неля Привалова, начальник управління методології податку на прибуток Олексій Задорожний, начальник управління методології непрямих податків Сергій Тимошенко, начальник відділу методології аудиту Ольга Данилова. Вони регулярно відповідають на наші запити й надають найсвіжіші роз'яснення, які публікуються в наших друкованих та інтернет-виданнях: «Баланс», «Баланс-агро», «Баланс-бюджет» та Uteka. Завдяки активному співробітництву із ДФС ми знаємо про всі останні зміни в податковій сфері.

1 из 1

Нам приємно відзначити, що на форумі представники ДФС просили бухгалтерів внести свої пропозиції щодо врегулювання проблемних питань оподаткування. Сподіваємося, що Всеукраїнський бухгалтерський клуб зможе акумулювати всі ці питання, донести їх законодавцям та іншим органам влади, які беруть участь у нормотворчості.


– Які ще нововведення, крім питань, що стосуються податку на прибуток і ПДВ, хвилюють бухгалтерів?

– У зв'язку з уведенням акцизного податку з роздрібного продажу алкогольних напоїв і пива виникло багато запитань щодо практичного застосування норм законодавства. Зокрема, для роздрібної торгівлі підакцизними товарами недостатньо ясно, хто такі кінцеві споживачі. Відповідь ДФС сподіваємося отримати найближчим часом. Ще один приклад. Платники податку на прибуток зіштовхнулися зі своєю проблемою: згідно з попередньою редакцією ПК підприємство мало право не сплачувати авансові внески, якщо в першому кварталі звітного року отримано збиток. Зараз, на жаль, такий механізм ПК не передбачений. Як у цьому випадку вижити збитковому підприємству? Можливі варіанти рішень озвучувалися на нашому форумі. Останнє слово повинні сказати податківці. Сподіваємося, що ситуація незабаром проясниться. Ще один істотний момент. Очікуються зміни до ПК, пов'язані з недосконалим формулюванням визначення безнадійної дебіторської заборгованості в пп. 14.1.11 ПК. Також будуть виключені посилання в частині обліку доходів і витрат.

Окремо хотілося б зупинитися на перехідних операціях із поворотною фінансовою допомогою. Ідеться про платників податків, які торік включили фіндопомогу до податкових доходів, а цього року не можуть включити ці суми до витрат при її поверненні, тому що в ПК немає відповідної норми. Як відомо, у бухобліку (на відміну від податкового обліку) поворотна фіндопомога в доходах і витратах не відображається. Крім того, багато дорікань виникає у зв'язку зі сплатою військового збору при купівлі інвалюти фізособами. Ми сподіваємося, що справляння військового збору при таких операціях скасують. Нам приємно зазначити, що на форумі представники ДФС просили бухгалтерів внести свої пропозиції щодо врегулювання проблемних питань оподаткування. Сподіваємося, що Всеукраїнський бухгалтерський клуб зможе акумулювати всі ці питання, донести їх законодавцям та іншим органам влади, які беруть участь у нормотворенні.

1 из 1

Податківці йдуть на зближення з бізнесом. Вони розуміють, що в нинішніх умовах господарювання потрібно дотримуватися балансу інтересів підприємств і державних органів. Обидві сторони повинні рухатися назустріч один одному без недовіри і страху.


– Розкажіть, будь ласка, про електронне адміністрування ПДВ, про яке Ви вже згадували…

– Уведення системи електронного адміністрування ПДВ у 2015 році відбувалося буквально «з коліс». Відповідні норми набули чинності з 1 січня, з 1 лютого система функціонує в тестовому режимі, а її повномасштабне впровадження почнеться з 1 липня. У зв'язку із цим на форумі виникло чимало запитань, які ми зібрали для аналізу та передачі до ДФС. Але вже сьогодні можна сказати, що намітилися позитивні тенденції: податківці готовлять роз'яснення з найбільш гострих питань, пов'язаних із впровадженням електронного адміністрування ПДВ. Крім того, вони працюють над зменшенням кількості обов'язкових реквізитів податкових накладних, спрощенням механізму реєстрації податкових накладних для платників податків, які працюють із кінцевими споживачами (неплатниками ПДВ). Хотіла б ще раз підкреслити, що податківці йдуть на зближення з бізнесом. Вони розуміють, що в нинішніх умовах господарювання потрібно дотримуватися балансу інтересів підприємств і державних органів. Обидві сторони повинні йти назустріч одна одній без недовіри й страху.

1 из 1

Бухгалтери можуть і повинні розширювати свій кругозір, бачити основні ризики і вживати необхідних заходів в рамках своїх повноважень. Слід враховувати зовнішні ризики, пов'язані з девальвацією гривні, падінням купівельного попиту, валютними обмеженнями, стрімким підвищенням облікової ставки рефінансування (через що кредитування фактично заморожено).


– На те й наш журнал, щоб не порушувати цей баланс інтересів між бізнесом і владою. А що Ви можете розповісти про практичне застосування мораторію на перевірки контролюючими органами?

– Більш жорсткими стали підстави для проведення таких перевірок і допуску контролерів на підприємства. Про ці нюанси учасникам форуму розповіла Ольга Данилова, начальник відділу методології аудиту ДФС. У своєму виступі вона опиралася не тільки на вимоги законодавства, але й на права платників податків. Її позицію підтримала адвокат Віта Форсюк (юрфірма «Jurimex»), яка теж порадила працювати в рамках правового поля. Не залишилися осторонь і питання практичного застосування процедури податкового компромісу. Нагадаємо, що подати уточнюючі розрахунки з податку на прибуток і ПДВ у рамках податкового компромісу можна до 17 квітня. Після цієї дати підприємствам, які потрапили в поле зору податківців через роботу із сумнівними контрагентами і не погодилися на податковий компроміс, варто очікувати серйозних заходів із боку контролюючих органів.
 

1 из 1

Сподіваємося, що методичні рекомендації, розроблені бухгалтерами-практиками спільно з експертами «Балансу» в рамках діяльності Методради при Всеукраїнському бухгалтерському клубі і узгоджені з Мінфіном, стануть практичним інструментом для ефективної роботи кожного бухгалтера.


– Хотілося б ще почути про роль наших партнерів, які займаються такими програмними забезпеченнями, як «1С» і «M.E.Doc»...

– Їх участь на форумі наочно продемонструвала, що сучасний бухгалтер уже давним-давно не той рахівник, який вів паперову документацію. У наш час такі процеси автоматизовані. Це значно полегшує роботу бухгалтера. Звичайно, потрібно покладатися на себе, а не на програму. Однак при обробці великої кількості документів необхідно використовувати професійне програмне забезпечення, зокрема програмні продукти, представлені нашими партнерами – операторами розповсюдження ПЗ «1С» і розроблювачами «M.E.Doc». Ми допомагаємо їм у питаннях методології бухобліку, вони ж, у свою чергу, допомагають бухгалтерам, полегшуючи їх нелегку працю з обробки безлічі первинних документів і формування регістрів бухобліку та фінансової, податкової, статистичної й управлінської звітності.

– Як кажуть, немає межі досконалості. У зв'язку із цим актуальною була й Ваша доповідь, присвячена ролі бухгалтера на підприємстві в умовах кризи та недостатності обігових коштів. Можете поділитися цими знаннями з нашими читачами?

– Зрозуміло, загальних рецептів не буває. Але хочу зазначити, що з метою економії коштів на підприємствах скорочують штати. «Ті, хто залишився в живих» суміщують різні посади. Це стосується не тільки бухгалтерів, але й співробітників інших відділів (реклами, маркетингу і т. д.). У таких випадках в одній особі може бути головний бухгалтер і фінансовий директор. Специфіка роботи бухгалтера така, що часом у нього немає економічного погляду на господарську діяльність підприємства. Для нього сума отриманого прибутку або збитку –лише питання точності облікової роботи, просте відображення цифри в балансі. Але далі цього бухгалтер звичайно не дивиться, не замислюється про подальший розвиток підприємства. Уважаю, що бухгалтери можуть і повинні розширювати свій кругозір, бачити основні ризики й вживати необхідних заходів у рамках своїх повноважень. Зокрема, слід ураховувати зовнішні ризики, пов'язані з девальвацією гривні, падінням купівельного попиту, валютними обмеженнями, стрімким підвищенням облікової ставки рефінансування (через що кредитування фактично заморожене). У своєму виступі мені також довелося розповісти про сигнальні фінансові показники, що характеризують стан бізнесу; про управління обіговими коштами підприємства, оптимізацію грошових потоків на підприємстві. Бажано підійти серйозно до бюджетування за сценаріями і до оперативного управління коштами. Потрібно пам'ятати, що головна проблема 2015 року – недостатність обігових коштів на підприємствах. Це відбувається з різних причин: зниження рентабельності, падіння рівня продажів, неможливість отримати фінансування. Судячи з відгуків, які я отримала на форумі, сьогодні дана тема хвилює багатьох. Ми про це напишемо і в наших виданнях.

– Давайте підіб'ємо підсумки: форум відбувся успішно, питання обговорили. Що далі?

– Ми сформували групу для роботи над проблемними питаннями бухгалтерів, їх узагальнення та підготовки пропозицій щодо вдосконалення норм діючого законодавства. До цієї групи увійшли бухгалтери-практики та наші партнери – «1С» і «M.E.Doc». У процесі діяльності робочої групи будуть розроблені методичні рекомендації щодо практичного застосування норм ПК (у частині податку на прибуток підприємств). У цьому випадку будемо докладати зусиль за двома напрямами. Перший пов'язаний із діючими методрекомендаціями, створеними в різний час. Необхідно проаналізувати, наскільки вони актуальні сьогодні. Наприклад, чи потрібні вони підприємствам, які перейшли на міжнародні стандарти фінансової звітності? Другий напрям пов'язаний із тим, що бухгалтери бояться застосовувати нові норми ПК щодо визначення бази обкладення податком на прибуток. Зокрема, це стосується витрат, які в колишній редакції ПК уважалися витратами подвійного призначення (витрати на рекламу, відрядження та інші). Але ж такі витрати тепер можна враховувати в повному обсязі. Головне тут – професійне, економічно обґрунтоване судження бухгалтера, закріплене в обліковій політиці підприємства. Розробка облікової політики стає фундаментом при організації бухобліку на підприємстві, реальним захистом при перевірках контролюючих органів. Сподіваємося, що методичні рекомендації, розроблені бухгалтерами-практиками разом з експертами «Балансу» у рамках діяльності Методради при Всеукраїнському бухгалтерському клубі й погоджені з Мінфіном, стануть практичним інструментом для ефективної роботи кожного бухгалтера.

Бесіду вів Валентин Ковальський

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали