Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи є у вас план, містере Фікс?

Інструменти та структура побудови бізнес-плану


Складання бізнес-плану — заняття непросте. Для цього потрібно не лише добре розбиратися у фінансовій сфері, а й володіти знаннями у галузі маркетингу, ризик-менеджменту та, звісно ж, у власному виробництві. Реалії нинішнього часу дедалі частіше змушують бухгалтерів братися за складання бізнес-планів для своїх компаній. А як же в цій ситуації бути стартапам — підприємствам, які вперше шукають інвестора? Адже бухгалтера у них поки немає! Що ж, давайте розбиратися, чи такий він страшний, цей план.


Олександра Олефіренко,
бізнес-консультант

Споживачі та завдання

Бізнес-план є інструментом внутрішнього управління фірмою. Його можна представити як невід'ємний елемент стратегічного планування, як керівництво до дії. Він допомагає отримати відповіді на багато питань, зокрема, чи варто вкладати кошти в проект, який потрібен вид продукції, якими можуть бути загальні доходи тощо.

Коли ви можете зіткнутися з необхідністю складання плану для бізнесу?

1. Тоді, коли акціонери хочуть оцінити прибутковість пропонованого вами нового напряму.

2. Коли шукаєте фінанси для нового проекту (в цьому разі користувачами вашого плану будуть інвестори).

3. У разі отримання кредиту в банку (якщо банк вимагає додатково до ТЕО ще й бізнес-план).

Бізнес-план дозволяє вирішити як мінімум чотири завдання:

1. визначити перспективи розвитку майбутніх ринків збуту;

2. зіставити витрати на виготовлення товарів (надання послуг) з передбачуваними доходами, оцінити перспективу можливого прибутку;

3. з’ясувати проектні ризики, продумати, як їх мінімізувати;

4. визначити показники успішності проекту.

Зрештою бізнес-план повинен дати відповідь на питання, чи вистачить вам ресурсів, часу і можливостей для реалізації задуманого проекту.

Стисло представимо структуру бізнес-плану.

Структура бізнес-плану

1. Загальна частина.

1.1. Відомості про компанію.

Дата створення, організаційно-правова форма, місце розташування, контактні дані, власники.

Основні види діяльності.

Характеристика продукції (послуг).

1.2. Відомості про проект.

Перелік та опис продукції (послуг);

Загальна вартість проекту (розмір разових витрат і необхідні оборотні кошти).

Пропозиція для інвестора (необхідна сума кредиту, розподіл часток).

2. Маркетинговий план.

2.1. Галузеве середовище бізнесу.

PEST-аналіз галузі.

Галузеве оточення.

2.2. Характеристика продукції (послуг) і ринку.

Аналіз ринків збуту.

Конкуренція і конкурентні переваги.

Стратегічний маркетинговий план і витрати на маркетинг.

План продажів.

3. Виробничий план.

Короткий опис виробництва.

Державне та правове регулювання.

Перелік сировини та комплектуючих для виробництва кінцевої продукції.

Формування транспортної та складської логістики.

Запаси готової продукції (у відсотках від місячних обсягів продажів).

4. План з персоналу.

Організаційно-правова форма компанії.

Штатний розпис.

Організаційна структура.

Основні вимоги до персоналу.

Обґрунтування фонду оплати праці (постійна і відрядна частини, система преміювання тощо).

5. Фінансовий план.

Розрахунок прямої собівартості за кожним продуктом.

Надходження від продажів продукції (послуг) (помісячно).

Система оподаткування.

Постійні адміністративні витрати (помісячно).

Звіт про прибуток і збитки (помісячно).

Звіт про рух грошових коштів (помісячно).

Звіт про баланс проекту (помісячно).

Точка беззбитковості проекту.

Розрахунок потреби у початкових оборотних коштах.

Операційний важіль (відношення постійних витрат до змінних).

Фінансовий важіль (відношення власного капіталу до позикового).

Рентабельність інвестицій (ROI).

Період окупності (PB).

6. Інвестиційний план.

Календарний план реалізації всіх етапів проекту, графік повернення інвестицій.

Діаграма Ганта.

7. Оцінка ризиків проекту.

8. Заключна частина.

Короткі висновки.

Додатки (ліцензії, дозволи, свідоцтва, проекти).


«В умовах невизначеності жоден бізнес-план не витримує першої зустрічі із споживачем. Бізнес-плани не працюють у стартапах. Справжні стартапи сфокусовані на пошуку бізнес-моделі. Дотримуватися за таких умов якихось планів неможливо».

Із книги Стіва Бланка «Стартап: настільна книга засновника»



Логічні блоки

Структуру бізнес-плану можна розділити на декілька логічних блоків (див. рис. 1). Плани великих проектів можуть складатися з декількох сотень аркушів. Але заповнювати всі розділи бізнес-плану не обов'язково. Це залежить від цілей складання бізнес-плану і конкретного замовника.

1 из 1

Загальна частина зазвичай містить інформацію про компанію, її власників і види діяльності. Бухгалтерам ця частина може нагадати початок акта перевірки.

Тут же розповідається про сам проект і наводяться короткі висновки з усіх наступних частин плану: загальний розмір фінансування проекту, інформація про оточення, ціни, персонал, ризики, загальні показники ефективності. Це робиться для зручності користувача. На перших сторінках бізнес-плану інвестор може отримати всю коротку інформацію про проект, не заглиблюючись у деталі.

Маркетинговий план містить опис галузі та продукту з точки зору його конкурентних переваг. Тут наводяться: аналіз ринків збуту та конкурентів, план продажів, цінова політика, план маркетингу та витрати на нього.

У цьому розділі доцільно навести SWOT-аналіз проекту та PEST-аналіз навколишнього середовища (рис. 2).

1 из 1

Виробничий план може включати опис виробництва, постачання, державного регулювання галузі (якщо в цьому є потреба), видів ресурсів, що використовуються. Крім того, у ньому можуть бути наведені відомості про складський облік і логістику.

План з персоналу може включати штатний розпис або основні потреби в персоналі (див. таблицю 1), систему оплати праці, розміри фонду оплати праці, оподаткування, пов'язане з нарахуванням зарплати. Тут також можуть бути описані особливі умови праці (кількість змін, час роботи, інші особливості роботи).

Таблиця 1. Приклад опису потреби в персоналі

Посада

Кількість чоловік

Оклад, грн

Період виплат

Керуючий виробництвом

1

8 000

Протягом усього проекту

Майстер

1

5 000

Протягом періоду виробництва

Робочий

5

3 500

Протягом періоду виробництва

Диспетчер

1

3 000

Протягом періоду виробництва

Водій

1

3 000

Протягом періоду виробництва

Менеджер зі збуту

3

5 000

Протягом усього проекту

Усього

12

51 500


Олена Широкова,
МБА, бізнес-консультант:

— У процесі побудови моделі Стіва Бланка відбувається певна психокорекція власника майбутнього бізнесу. Він раптом розуміє, яку частину операційної діяльності упустив під час побудови своєї моделі. Мені подобаються такі документи «на один лист». Вони відповідають вимогам інвестора щодо стислості та змістовності, що дуже добре для першої презентації.



Фінансовий план
містить усі фінансові розрахунки: калькуляцію за статтями, загальний розрахунок собівартості, бюджет руху грошових коштів, бюджет доходів і витрат, розрахунок потреб у кредитних коштах, ТЕО тощо. Частина таких показників наведена у таблицях 2, 3.

Подібні розрахунки більше підходять для складання бізнес-плану на вимогу банку.

Таблиця 2. Основні параметри проекту для розрахунку потреби в оборотному капіталі


з/п

Параметри проекту

2013 р.

2014 р.

2015 р.

2016 р.

1

2

3

4

5

6

1

Виручка від реалізації, тис. грн

5 000

6 000

6 500

6 000

2

Витрати на сировину та матеріали, тис. грн

1 500

1 800

1 950

1 800

3

Заробітна плата персоналу, тис. грн

1 000

1 200

1 200

1 200

4

Інші виробничі витрати, тис. грн

800

800

800

800

5

Адміністративні витрати, тис. грн

500

600

600

600

6

Середній час зберігання сировини, дні

30

7

Тривалість виробничого циклу, дні

10

8

Середній час зберігання готової продукції, дні

20

9

Розрахунки з покупцями, у тому числі:

9.1

– продажі в кредит, термін (%/дні)

Обсяг продажів 15 %, на 30 днів

9.2

– продажі з передоплатою, строк (%/дні)

60 % продажів, у середньому на10 днів

10

Розрахунки з постачальниками, у тому числі:

10.1

– покупки в кредит, строк (%/дні)

30 % від усіх покупок, у середньому на 30 днів

10.2

– покупки з передоплатою, строк (%/дні)

40 % покупок, у середньому на 15 днів

11

Періодичність виплати зарплати, дні

15

12

Тривалість періоду планування, дні

360

Таблиця 3. Розрахунок потреби в оборотному капіталі


з/п

Оборотний капітал, тис. грн

Формули

2013 р.

2014 р.

2015 р.

2016 р.

1

2

3

4

5

6

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали