Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Виплати надбавок працівникам рад: від А до Я

Анна Семененко

23.06.2017 42504 5 3


В умовах запровадження нових умов оплати праці посадовцям рад виникають запитання стосовно реалізації можливостей їх додаткового стимулювання. Розглянемо, як має бути оформлене встановлення таких стимулюючих виплат, як надбавки за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи.


Загальні положення щодо оплати праці в органах місцевого самоврядування

Хоча заробіток посадовців рад фактично складається з різних виплат, складові цього заробітку законодавчо не визначено. За ст. 21 Закону від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі – Закон № 2493) умови оплати цих осіб визначаються Кабміном. Тому на сьогодні оплата праці працівників органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) здійснюється відповідно до постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Постанова № 268).

Конкретизація умов оплати праці працівників таких структур, як ОМС, включаючи новостворені об’єднані територіальні громади (далі – ОТГ), має бути врегульована затвердженим кожним ОМС Положенням про оплату праці працівників ради (далі – Положення). Зокрема, згаданим локальним Положенням відповідної ради встановлюється порядок виплати стимулюючих складових заробітку працівників цих рад, включаючи надбавки.

Наприкінці травня цього року постановою КМУ від 24.05.17 р. № 353 (далі – Постанова № 353) унесено зміни до Постанови № 268 та визнано такими, що втратили чинність, деякі постанови КМУ. Зокрема, особам, які служать чи працюють в місцевих радах усіх рівнів та їх виконавчих органах, включаючи посадовців ОТГ, суттєво змінено умови оплати праці, а саме підвищено розміри посадових окладів.

Окрім того, згідно з Постановою № 353 відновлено виплату надбавки за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи посадовим особам сільських, селищних рад та їх виконкомів, скасовану постановою КМУ від 27.05.09 р. № 504. Це стосувалось голів згаданих рад, їх заступників, інших керівних працівників і спеціалістів апарату рад та виконкомів, окрім службовців, яким цю надбавку не скасовували. Детально про такі новації йшлося в статті «Посадовцям сільських та селищних рад підвищено розміри заробітку».

Тож оскільки після внесення зазначених змін до Постанови № 268 практично всі посадовці ОМС та ОТГ, а також службовці мають право на надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, зупинимося на питаннях документального оформлення цієї виплати.

Насамперед звернімо увагу, що такі надбавки є стимулюючими виплатами і вони не належать до обов‘язкових, розмір їх може коливатись як у більший, так і в менший бік.

Зауважимо, що це дві різні надбавки, про що, зокрема, сказано в листі Мінсоцполітики від 07.11.07 р. № 8379/0/14-07/13.

Ухвалення рішення щодо встановлення надбавок

Оскільки нам більше імпонує оптимістичний варіант, коли коштів і на підвищення посадових окладів, і на виплату надбавок, доплат, премій, матеріальної допомоги достатньо, його й розглянемо. Зупинимося на документальному оформленні призначення згаданих надбавок.

Отже, якщо установою планується здійснювати передбачені Постановою № 268 (у редакції Постанови № 353) виплати, потрібно внести зміни до розпорядчих документів ОМС чи ОТГ стосовно встановлення нових умов оплати праці всіх категорій працівників цих органів, як це передбачає законодавство.

Тобто нагальним є внесення змін до Положення щодо встановлення працівникам:

  • нових розмірів посадових окладів;
  • надбавок за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи.

Оскільки на сьогодні згідно зі зміненими додатками 48–54 до Постанови № 268 оклади встановлено не в межах мінімальних та максимальних розмірів, а одним числом, потреби ухвалювати рішення щодо конкретизації розмірів окладів різним працівникам, які обіймають однакові посади, не буде.

Принагідно додамо: посилаючись на ст. 21 Закону № 2493 та Постанову № 268, Мінсоцполітики звертає увагу, що чинним законодавством не передбачено встановлення муніципальних надбавок (див. лист від 24.12.07 р. № 939/13/84-07). У листі зазначено: якщо працівник отримує надбавку за Постановою № 268 та її розмір уже становить 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років, установлення додаткової надбавки в розмірі 50 % до посадового окладу згідно з рішенням ОМС до вже існуючої надбавки є порушенням вищезазначених нормативно-правових актів.

Нагадаємо: в умовах дії Постанови № 353 остаточне рішення про встановлення передбачених Постановою № 268 надбавок працівникам ОМС, у тому числі головам обласних, районних і районних у містах рад, сільським, селищним і міським головам та їх заступникам, ухвалюється відповідною радою. Раніше згідно з Постановою № 268 ради ухвалювали таке рішення лише стосовно керівників сільських, селищних і міських, районних і районних у містах рад та їх заступників.

А тепер детальніше про необхідність врегулювання питань оплати праці працівників ОМС чи ОТГ у відповідному Положенні ради.

Звертаємо увагу, що нагальним є затвердження в цьому Положенні таких умов оплати праці (включаючи встановлення надбавок), які б конкретизували не лише умови виплати зазначених надбавок, але й порядок їх установлення та розміри з безумовним дотриманням норм Закону № 2493 та Постанови № 268.

Важливим є визначення порядку оформлення подання, яке зазвичай готується щомісяця, щодо кожного працівника, якому планується виплачувати надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи. Наприклад, відповідальна особа має зазначити в такому поданні, якими саме є досягнення працівника протягом місяця, що минає, чи не погіршилась якість виконуваної ним роботи, або ж, навпаки, навести підстави для підвищення розміру раніше встановленої надбавки тощо.

Позбавлення надбавки чи зменшення її розміру оформлюється розпорядженням голови відповідної ради з обов’язковим зазначенням у наказі конкретних обставин, що слугували підставою для ухвалення такого рішення.

Сталою є практика встановлення стимулюючих виплат, включаючи надбавки, новоприйнятим працівникам у найнижчому розмірі – адже ще не ясно, чи заслуговує певний працівник одержувати, крім обов‘язкових виплат (до них, до речі, належить посадовий оклад, надбавка за ранг та надбавка за вислугу років), ще й інші виплати. Тому питання щодо встановлення надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи новим працівникам має вирішуватись виважено, з відповідною аргументацією. Для початку, наприклад, надбавка може становити 10 %, а згодом її підвищують залежно від якості, своєчасності виконання працівником своїх посадових обов‘язків, а також його сумлінності та відповідальності, незалежно від того, ідеться про посаду керівника структурного підрозділу чи спеціаліста, чи службовця (касир, експедитор тощо).

Про здійснення цих виплат поговоримо детальніше. Як уже зазначалося, ідеться про дві надбавки, і критерії для їх встановлення різні.

Сутність надбавок за високі досягнення у праці та за виконання особливо важливої роботи

Якщо говорити про надбавку за високі досягнення у праці, то сама її назва свідчить про те, що вона належить працівникові з вищими, ніж у колег, результатами роботи, кращою якістю її виконання. Тобто можливо передбачити у відповідній нормі локального Положення такі засади для її встановлення, що характеризуватимуть високі досягнення певного працівника, причому в різних структурних підрозділах ці засади відрізнятимуться. Наприклад, для землевпорядників вони будуть одні, для бухгалтерів та для спеціалістів економічних служб, кадровиків – інші.

Щодо надбавки за виконання особливо важливої роботи, то вона може бути встановлена лише на певний строк, а саме на час виконання особливо важливої роботи. Актуальним тут є визначення, що саме належить до такої роботи, а також якими працівниками ця робота виконуватиметься.

Для прикладу, нещодавно утвореною селищною радою, що представляє інтереси ОТГ, здійснюється робота з розподілу земельних угідь. За рішенням сесії ради це має бути здійснено до початку осінньо-польових робіт, тобто до жовтня. Розподілу земель передує робота землевпорядників (обмір площ, документування тощо), тому на час цієї роботи, а саме на період із 01.07.17 р. до 01.10.17 р., рішенням голови ради їм установлено надбавку за виконання особливо важливої роботи.

Фінансовий бік питання

Щоб визначитись із правомірністю та реальними можливостями виплати надбавки, радимо спершу зважити кошторисні можливості, тобто чи дозволять обсяги фінансування встановлювати працівникам таку виплату. Для цього спочатку згідно із затвердженою структурою відповідної ради (обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, а також сільської, селищної) складається проект штатного розпису, у якому фіксуються нові розміри посадових окладів.

Особливо уважно слід поставитись до складання штатного розпису для тих рад, що представлятимуть інтереси ОТГ, адже посадові оклади сільських, селищних голів таких рад зараз визначаються вже згідно з додатком 50, а не додатком 54 до Постанови № 268, як було раніше. Звісно, рівень окладів суттєво збільшено порівняно з тими, що встановлювались до прийняття Постанови № 353. Тому кошти на видатки для виплати зарплати спрямуються саме на збільшення основної обов‘язкової виплати – посадового окладу. До обов‘язкових виплат належать ще й надбавки за ранг та надбавки за вислугу років, які теж нараховуватимуться на збільшений розмір окладу посадовця.

Може статися, що обсягу коштів вистачає лише на виплату заробітної плати працівникам ОМС та ОТГ. Тож поки не будуть вишукані відповідні резерви, від встановлення інших надбавок, а також доплат, премії, а подекуди – і матеріальної допомоги поки що доведеться утриматися.

Тому роль фінансової служби ОМС чи ОТГ у разі ухвалення рішення про підвищення рівня оплати праці працівників установи є надто важливою. Розрахунки, здійснені цим підрозділом, слугуватимуть свого роду вердиктом у частині того, чи зможуть взагалі стимулюватись працівники рад та виконкомів, включаючи їх очільників, а також службовці та робітники. У будь-якому разі голова ради та головний бухгалтер спільно мають вирішити ці питання оптимально.

Звертаємо увагу ще на таке. Нещодавно постановою КМУ від 07.06.17 р. № 391 унесено зміни до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою КМУ від 28.02.02 р. № 228 (далі – Порядок № 228). Зокрема, змінено порядок затвердження кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду та штатних розписів окремих установ.

Так, згідно з п. 71 Порядку № 228 вищезгадані документи бюджетних установ, які утримуються за рахунок бюджетів сіл, селищ, міст (у т. ч. міст районного значення), бюджетів ОТГ мають бути затверджені міськими, сільськими, селищними головами відповідних ОТГ або керівниками відповідних виконкомів згаданих рад, рад ОТГ, до комунальної власності яких належить бюджетна установа. Керівники структурних підрозділів виконкомів таких повноважень відтепер позбавлені.

Таке впорядкування стосується також порядку затвердження кошторисів і штатних розписів апарату рад та ОТГ, їх виконкомів.

Важливим є також розгляд питання щодо коригування обсягів видатків на оплату праці працівників ради у зв’язку із суттєвими змінами в оплаті праці. Адже обсяг цих видатків у встановленому порядку на поточний рік уже затверджено кошторисом, однак розрахунки для цього здійснювались на базі старих розмірів посадових окладів, а для сільських, селищних рад у видатках не були враховані надбавки за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи, передбачені в пп. 1 «в» п. 2 Постанови № 268.

У будь-якому разі Положення про оплату праці працівників ОМС чи ОТГ має передбачати умови виплати та розміри згаданих надбавок виходячи з реального щорічного обсягу видатків кошторису ради. Тобто норми згаданого Положення мають відповідати встановленим щорічним бюджетом відповідної ради видаткам на оплату праці, а також передбачати зміну розмірів складових заробітку, включаючи вже встановлені стимулюючі виплати, залежно від збільшення обсягу бюджетних надходжень цих органів.

Для прикладу, в очільників селищної ради виникла дилема: або не преміювати працівників ОМС, посади яких передбачено штатним розписом, аж до закінчення бюджетного періоду (він триває до 31.12.17 р.), або ж здійснювати щомісячне преміювання, але жодних надбавок (крім надбавки за ранг) не виплачувати. Вирішено премію не виплачувати, а в межах видатків на оплату праці встановити працівникам надбавки в середньому розмірі 30 %. Про це й має бути зазначено в Положенні, що діятиме протягом поточного року.

За більш сприятливих фінансових обставин норми Положення в цій частині переглядаються, і працівникам надаватиметься премія виходячи з особистого вкладу кожного з них, а також виплачуватимуться надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи. Звісно, що згаданим Положенням (до речі, його потрібно погодити із профспілковим чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом) уже буде визначено і показники, за якими преміюватимуться посадовці, і критерії для встановлення надбавок.

Критериї для встановлення надбавок та визначення їх розміру

Надбавка як складова заробітку посадової особи місцевого самоврядування має встановлюватися за критеріями, передбаченими колдоговором чи Положенням, а видатки на її виплату здійснюються виходячи із затверджених кошторисом ради розмірів. Тобто надбавка може виплачуватись лише в разі відповідності якості роботи цієї особи умовам, затвердженим згаданими документами.

Звісно, Положенням ОМС мають бути передбачені умови встановлення надбавки, а також її розміри.

Оскільки умови оплати праці посадових осіб ОМС та держслужбовців у період до запровадження з 01.05.16 р. Закону від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» визначались на аналогічних засадах, зокрема оплата праці цих категорій працівників у той час здійснювалась згідно з Постановою № 268, нормативне підґрунтя для встановлення надбавок було однаковим. Наприклад, у листі Мінсоцполітики від 07.11.07 р. № 8379/0/14-07/13 роз’яснено порядок встановлення надбавок за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливоої роботи держслужбовцям, зокрема про деякі особливості встановлення кожної з них.

Так, право встановлювати надбавку за високі досягнення у праці надано керівникові відповідного органу залежно від конкретних завдань, що стоять перед органом, у разі сумлінного та якісного виконання працівником протягом певного періоду своїх посадових обов’язків, професіоналізму, компетентності, ініціативності та відсутності порушень виконавської та трудової дисципліни.

Надбавка ж за виконання особливо важливої роботи встановлюється на чітко визначений строк, на період виконання цієї роботи, задля стимулювання прискорення її виконання та підвищення якості виконуваної роботи, тобто передбачається чітко визначена кінцева мета роботи.

Більшої конкретизації не знайдеться, і кожен керівник державного чи іншого органу самостійно визначає правила встановлення, збільшення чи зменшення (включаючи повне позбавлення) цих надбавок.

Отже, оскільки згідно з Постановою № 268 надбавка може бути встановлена в різних розмірах, теоретично від 1 % до 50 %, ОМС та ОТГ мають встановити критерії, за якими визначається розмір надбавки працівникові, а також умови її зменшення чи збільшення.

По допомогу звернімося до Довідника типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, затвердженого наказом Нацдержслужби від 13.09.11 р. № 11 (далі – Довідник № 11), норми якого можуть бути застосовані й до посадовців рад.

Згідно з положеннями Загального розділу Довідника № 11 (п. 2.4–2.8) у згаданих характеристиках (розділ «Кваліфікаційні вимоги») щодо посад, наведених у ньому, визначено вимоги узагальнюючого характеру. Однак обов‘язковими, зокрема для спеціалістів різних категорій, є вміння реалізовувати плани діяльності свого функціонального напряму, систематизувати, обробляти, аналізувати та узагальнювати інформацію щодо своєї діяльності з метою визначення досягнень та заходів, спрямованих на усунення недоліків у цій діяльності.

На нашу думку, кваліфікаційні вимоги до певної посади можуть бути посилені під час розробки посадової інструкції, якщо є потреба призначити на відповідні посади найбільш кваліфікованих і досвідчених працівників із встановленням їм передбачених Постановою № 268 надбавок.

Поле для розробки цього документа широке. Водночас зафіксовані в посадовій інструкції функції, обов‘язки та виконувані завдання мають відображати реальність, зокрема, в частині особливостей здійснення працівником своїх повноважень, рівня його відповідальності, наслідків невиконання ним завдань керівника тощо.

Спочатку розберемося, як заслужити право на одержання першої з цих виплат – надбавки за високі досягнення в праці.

Наприклад, провідний спеціаліст фінансового відділу міськради матиме право на надбавку за високі досягнення у праці, за умови що він (крім наявності вищої освіти за спеціальністю та досвіду роботи на своїй посаді щонайменше протягом двох років):

  • сумлінно та в установлені строки виконує доручення керівництва;
  • надає конкретні пропозиції щодо вдосконалення ведення фінансової звітності працівниками свого підрозділу;
  • ініціює запровадження передових технологій на своєму робочому місці;
  • постійно підвищує свій професійний рівень шляхом участі в семінарах, вебінарах тощо;
  • досконало володіє нормативною базою щодо порядку ведення фінансової документації, у тому числі регулярно здійснює моніторинг внесених до неї змін;
  • не припускає порушень виконавської та трудової дисципліни тощо.

За таких умов він зможе претендувати на встановлення йому цієї надбавки, скажімо, у розмірі 40 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років.

Наведемо у зразку 1 формулювання наказу (витяг) місцевої ради про встановлення цієї надбавки:

Зразок 1

<...>

Установити Вержбицькому О. М., провідному спеціалісту фінансового відділу міської ради, надбавку за високі досягнення у праці в розмірі 40 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років.

Підстави:

  • пп. «в» пп. 1 п. 2 постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268;
  • п. 7 розд. ІІІ «Порядок та критерії встановлення надбавок» Положення про оплату праці працівників міської ради;
  • подання керівника фінансового відділу міської ради Приймака М. В. з обґрунтуванням підстав щодо встановлення надбавки.

<...>

А тепер – про надбавку за виконання особливо важливої роботи.

Підставою для встановлення такої надбавки керівникові сектора документального забезпечення голови районної ради в розмірі 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років може бути таке:

  • своєчасна та в повному обсязі підготовка необхідних матеріалів для голови ради та його заступників, пов’язаних із їх участю в черговій сесії ради;
  • здійснення повного контролю за виконанням завдань, що перебувають на особистому контролі голови ради, відповідними працівниками ради;
  • забезпечення контролю за підготовкою документації апарату ради та її виконкому для здачі її до архіву.

Формулювання в наказі пропонується таке (див. зразок 2):

Зразок 2

<...>

Установити на період з 01.06.17 р. до 31.12.17 р. Зеленській З. О., завідувачу сектора документального забезпечення голови районної ради, надбавку за виконання особливо важливої роботи в розмірі 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років.

Підстави:

  • пп. «в» пп. 1 п. 2 постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268;
  • п. 8 розд. ІІІ «Порядок та критерії встановлення надбавок» Положення про оплату праці працівників міської ради;
  • подання секретаря районної ради Очіпка М. С. із обґрунтуванням підстав щодо встановлення надбавки та конкретизацією стосовно виконання Зеленською З. О. особливо важливої роботи.

<...>

Уникаємо порушень

Не всі працівники володіють досконало нормами трудового законодавства (а це й не потрібно, якщо такі питання не є складовою роботи певного працівника), тому можуть висловлювати своє незадоволення в разі, якщо їм зменшують розмір стимулюючих виплат чи навіть позбавляють їх повністю, зокрема, з мотивів обмеженості чи відсутності коштів.

Тому голови рад, економічні та кадрові служби мають упередити подібні непорозуміння, оскільки в іншому разі працівники можуть звернутися із претензіями до комісії із трудових спорів чи до суду. Отже, повернемося ще раз до п. 8 постанови Пленуму ВСУ від 24.12.99 р. № 13 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці», де передбачено, що, вирішуючи спори про виплату, зокрема, надбавок, потрібно виходити з нормативно-правових актів, якими визначено умови та розмір цих виплат.

Висновок надається такий: працівники, на яких поширюються ці акти, можуть бути позбавлені таких виплат (або їх розмір може бути зменшено) лише у випадках і за умов, передбачених цими актами. За наявності вищенаведеного мотиву у здійсненні цих виплат може бути відмовлено лише в разі, якщо воно обумовлене в зазначених актах наявністю певних коштів чи фінансування. Простіше кажучи, будь-яке зменшення надбавок чи повна їх невиплата можливі лише з підстав, зафіксованих у локальному Положенні ради. Інакше працівник виграє судовий позов і йому треба буде виплачувати встановлені надбавки в установленому за його посадою розмірі. Аби не порушувати укладений із працівником трудовий договір, роботодавець в особі голови ради не зможе відмовитись від цієї виплати.

Визначитись стосовно правомірності виплати надбавок у найвищих розмірах, передбачених урядовим рішенням, допоможе консультація «Умови встановлення найвищих розмірів надбавок посадовцям рад»

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 5

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали