Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Посадовцям сільських та селищних рад підвищено розміри заробітку

Анна Семененко

13.06.2017 4510 0 1

Нормативне підґрунтя для зміни розмірів оплати праці

Постановою КМУ від 24.05.17 р. № 353 (далі – Постанова № 353) унесено зміни до постанови КМУ від 09.03.06 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Постанова № 268) та визнано такими, що втратили чинність, деякі постанови КМУ. Завдяки таким змінам, зокрема, підвищено рівень оплати праці осіб, які працюють/служать в органах місцевого самоврядування (далі – ОМС), а також інших структурах.

З набуттям чинності Постанови № 353 голови сільських, селищних рад та їх виконкомів, а також посадові особи та службовці цих структур оплачуватимуться на нових засадах, визначених зміненим трудовим законодавством для всіх працівників бюджетної сфери.

На жаль, поки що не виправдалися сподівання щодо остаточного ухвалення оновленого Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» (проект від 28.11.16 р. № 2489 прийнято Верховною Радою в першому читанні, далі – законопроект № 2489). 21.03.17 р. цей законопроект було повернуто до Верховної Ради із пропозиціями Президента. Також маємо інформацію, що його винесено на повторний розгляд парламенту. Комітет Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування за дорученням Верховної Ради повторно розглянув його на своєму засіданні 24.05.17 р.

У законопроекті № 2489 передбачається застосовувати нові підходи до оплати праці посадовців цих органів, які є аналогічними до тих, що діють після затвердження Закону від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889). Але це буде в майбутньому, а ми повернемося до сьогодення.

Отже, суттєвих змін відповідно до Постанови № 353 зазнала Постанова № 268, оскільки її норми зараз приведено у відповідність до реалій сьогодення в частині встановлення посадових окладів працівників інших галузей бюджетної сфери.

Незважаючи на те що розміри посадових окладів працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів згідно з рішеннями уряду підвищувалися декілька разів, посадові оклади за Схемами, викладеними в додатках до Постанови № 268, останній раз змінювалися під час їх підвищення на 7 % – з 01.05.07 р. за постановою КМУ від 12.05.07 р. № 700 (далі – Постанова № 700).

Тому потрібно було здійснювати відповідні розрахунки після ухвалення кожного урядового рішення щодо підвищення посадових окладів працівників, оплата праці яких здійснюється згідно з Постановою № 268, а саме в разі збільшення на:

  • 45 % – з 01.02.08 р. за постановою КМУ від 06.02.08 р. № 34;
  • 50 % (працівникам, посади яких передбачено в додатку 54 до Постанови № 268) – з 01.06.09 р. за постановою КМУ від 27.05.09 р. № 504;
  • 25 % – з 01.12.15 р. за постановою КМУ від 09.12.15 р. № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» (далі – Постанова № 1013).

На відміну від попередніх, коментоване рішення уряду знайшло відображення в додатках до Постанови № 268, тому жодних додаткових розрахунків для встановлення окладу за конкретною посадою здійснювати не потрібно.

У результаті попередніх підвищень на 01.12.15 р. найнижчий посадовий оклад працівника (це стосується й ОМС) дорівнював розміру мінімальної заробітної плати (далі – МЗП), або 1 378 грн. Цей оклад згідно з пп. 3 п. 1 Постанови № 1013 також підлягав підвищенню на 25 % (див. постанову КМУ від 11.02.16 р. № 77 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 і від 9 грудня 2015 р. № 1013»).

Тобто найменший посадовий оклад посадовця органу місцевого самоврядування становив 1 723 грн., і з 01.12.15 р. у штатному розписі цих органів слід було фіксувати оклад саме в такому розмірі. Це призвело до того, що фактично лише за посадами керівних працівників та їх заступників посадові оклади дещо перевищували цей розмір. Наприклад, він установлювався в розмірі 1 723 грн. головному бухгалтерові райради, такі самі оклади мали начальники відділів, головні бухгалтери міських рад, а також головні спеціалісти, спеціалісти, службовці.

На цьому процес підвищення посадових окладів урядовими рішеннями посадовцям ОМС завершився, незважаючи на кардинальні зміни, що відбулись в оплаті праці всіх категорій працюючих після набуття чинності з 01.01.17 р. Закону від 06.12.16 р. № 1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 1774). Окрім того, під час розрахунку заробітку посадовцям ОМС та іншим працюючим слід було коректно застосовувати норми згаданого Закону з тим, щоб розмір їх оплати праці за повністю відпрацьовану норму часу щонайменше дорівнював 3 200 грн., тобто фактично здійснювати доплату працівникам до рівня МЗП.

Отже, упорядкування цього питання стало невідкладним за декількох об‘єктивних причин.

По-перше, з набуттям чинності Закону № 1774 запроваджено новацію, відповідно до якої розмір мінімального посадового окладу не має бути меншим за прожитковий мінімум, установлений для працездатних осіб станом на 1 січня календарного року (далі – ПМ). До внесення змін гарантувався найменший посадовий оклад у розмірі МЗП. Згідно зі ст. 7 та 8 Закону від 21.12.16 р. № 1801-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2017 рік» розмір такого ПМ становить 1 600 грн., а МЗП – 3 200 грн. на місяць.

Також є важливим таке. Починаючи з 01.01.17 р. згідно з положеннями Закону № 1774 базовою розрахунковою величиною для оплати праці слугує розмір ПМ, а не розмір МЗП, як було законодавчо встановлено раніше.

Тож логічно було б здійснювати розрахунки, виходячи щонайменше з ПМ у розмірі 1 600 грн. Але знаємо, що відповідно до ст. 8 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» в установах та організаціях, що фінансуються з бюджету (до них належать і ОМС), здійснюється державне регулювання оплати праці. Тобто умови та розміри оплати праці для працівників цих структур визначаються Кабміном.

Ще одним із чинників упорядкування умов оплати праці працівників ОМС є Закон від 05.02.15 р. № 157-VІІІ «Про добровільне об‘єднання територіальних громад» (далі – Закон № 157), що набув чинності з 05.03.15 р. Цим Законом визначено порядок та особливості утворення об‘єднаних територіальних громад (далі – ОТГ), а також відновлено інститут функціонування старост та старостинських округів. Тому виникла потреба у визначенні в установленому порядку умов та розмірів оплати праці працівників ОТГ, зокрема старост.

Зміна умов стимулювання посадовців ОМС

Розглянемо детально, як після набуття чинності Постанови № 353 виплачуватимуться надбавки, премії працівникам ОМС та ОТГ.

Насамперед відновлено норму стосовно виплати надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі до 50 % (працівникам, які безпосередньо займаються розробленням проектів нормативно-правових актів, проводять їх експертизу, – у розмірі до 100 %) посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг держслужбовця та надбавки за вислугу років. Можливість її встановлення сільським, селищним головам, їх заступникам та іншим керівним працівникам і спеціалістам апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів було скасовано з 01.06.09 р. згідно з постановою КМУ від 27.05.09 р. № 504. Водночас з дати скасування цієї надбавки посадові оклади працівників згаданих категорій збільшено на 50 %.

Звертаємо увагу: вищезгадана надбавка має також виплачуватись тим, хто обраний на виборну посаду чи служить в ОТГ.

Надбавка за високі досягнення в праці або за виконання особливо важливої роботи, як і раніше, може бути встановлена службовцям ОМС. Однак, на відміну від посадовців ОМС, вона нараховується лише на дві складові їхнього заробітку – на посадовий оклад разом із надбавкою за вислугу років, оскільки надбавки за ранг держслужбовця цим особам не встановлюються.

В умовах дії Постанови № 353 остаточне рішення про встановлення передбачених Постановою № 268 надбавок, надання матеріальної допомоги та преміювання працівників ОМС ухвалюватиметься відповідною радою, у тому числі стосовно голів обласних, районних і районних у містах рад, сільських, селищних і міських голів та їх заступників.

Немає тепер у Постанові № 268 норми стосовно того, що умови оплати праці посадових осіб ОТГ визначаються відповідним ОМС виходячи з умов оплати праці посадових осіб ОМС та схем посадових окладів за додатками 50 та 51 цієї Постанови. Це означає, що в ОТГ оплата праці здійснюватиметься інакше. Зокрема, посадові оклади керівних працівників і спеціалістів визначатимуться згідно з оновленими додатками 50, 51, 54; службовців – додатком 55 до Постанови № 268.

Зміна посадових окладів

Тепер детальніше про нові розміри посадових окладів.

Починаючи із дня набуття чинності Постанови № 353 слід привести у відповідність до її норм штатні розписи ОМС та їх виконавчих органів. Тобто нові розміри окладів мають бути встановлені на рівні, передбаченому додатками 48–55 оновленої Постанови № 268.

Отже, в апараті обласних, Київської та Севастопольської міських рад (додаток 48 до Постанови № 268) віднині найменший посадовий оклад спеціаліста дорівнює 2 750 грн.

Окрім того, до Схеми посадових окладів (вищезгаданий додаток 48) уведено нові посади керівників. Відбулось це через те, що постанова КМУ від 30.06.05 р № 512 «Про оплату праці керівників Верховної Ради та Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, обласних, Київської та Севастопольської міських рад» (далі – Постанова № 512), якою раніше визначались умови оплати праці керівників, відповідно до п. 2 Постанови № 353 втратила чинність.

Втрата чинності Постанови № 512 вплинула на тих працівників, посадові оклади яких затверджено Постановою № 268. Це означає, що за посадами голів обласних, Київської та Севастопольської міських рад, київського міського голови, їх заступників установлено нові посадові оклади. Визначено також оклад за посадою, якої раніше не було в Постанові № 512, – заступника міського голови – секретаря Київської міської ради, розмір якого є аналогічним до встановленого для першого заступника голови ради.

Додамо, що згідно з п. 2 Постанови № 512 згаданим керівним працівникам виплачувалась щомісячна премія в розмірі до 60 % посадового окладу за фактично відпрацьований час. Відтепер премію керівники отримуватимуть за умовами, передбаченими вже Постановою № 268. Конкретизація цього питання належить до компетенції відповідних рад (абзац другий п. 6 оновленої Постанови № 268).

Суттєво змінився додаток 50 до Постанови № 268. Якщо раніше ним визначались розміри посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату міських (крім м. Києва та Севастополя) рад та їх виконкомів, то тепер Схемою цього додатка також визначено посадові оклади таких структур, як сільські, селищні ради, що представляють інтереси ОТГ, та їх виконкомів. До внесення змін до Постанови № 268 оклади визначались інакше, а саме: посадовий оклад міського голови – за додатком 50, а сільського, селищного голови – за додатком 54 до цієї Постанови. Звертаємо увагу: на сьогодні сільські, селищні голови одержуватимуть оклад у такому самому розмірі, що й міський голова.

У додатку 50 з‘явилась нова посада – перший заступник сільського голови, і його посадовий оклад передбачено встановлювати на рівні першого заступника міського голови. Також є новацією те, що, на відміну від раніше діючих засад, відтепер у структурах, у яких посадові оклади визначаються за додатком 50, заступникам із питань діяльності виконавчих органів: міського, сільського, селищного голови, секретаря ради, а також керуючому справами (секретареві) виконкому посадові оклади встановлюватимуться на одному рівні.

Наголошуємо: оновлений згідно з Постановою № 353 додаток 50 до Постанови № 268 передбачає Схему окладів саме для працівників тих рад, які представляють інтереси ОТГ. Для працівників апарату згаданих рад, де не створено ОТГ, визначені цією Схемою посадові оклади встановлюватись не можуть.

Ще додамо таке. Установлення посадових окладів у дещо вищих розмірах порівняно із структурами, які поки що не вповноважені представляти інтереси ОТГ, є обґрунтованим з таких причин. Функції та повноваження, що покладаються на новостворені згідно із Законом № 157 ОТГ, значно ширші порівняно із радами, що працюють за так званими старими правилами.

Ось деякі з них. Зараз на ОТГ покладено забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти та профтехосвіти в державних та комунальних закладах, створення дітям умов для розвитку їх здібностей, забезпечення учням та медпрацівникам пільгового проїзду до місця навчання й додому, організація медичного обслуговування та харчування в закладах освіти, культури тощо. І все це коштом місцевого бюджету. Так передбачають положення Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

Також ОТГ вправі здійснювати на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної тергромади, перевірки у сфері контролю за додержанням трудового законодавства – аж до накладання штрафів.

Що стосується додатка 51 до Постанови № 268 (з урахуванням унесених Постановою № 353 змін), то відтепер він також стосується працівників і спеціалістів департаментів, управлінь, відділів, інших виконавчих органів міських (крім м. Києва та Севастополя) рад, виконавчих органів сільських, селищних рад за умови, що ці структури представляють інтереси ОТГ. Однак відмінністю від попередньої редакції цього додатка є те, що посадовий оклад головному бухгалтерові має бути встановлений уже не на рівні завідувача сектора, а дещо вищим, тобто на такому самому рівні, як начальнику відділу у складі управління. З цього додатка посаду державного реєстратора вилучено.

Радіємо зі приводу розмірів окладів за посадами, що містяться в додатку 53: адже раніше оклади не тільки практично всіх працівників та спеціалістів, але й керівників управлінь, відділів виконавчих органів районних у містах (крім м. Києва та Севастополя) рад дорівнювали 1 723 грн. Тепер згідно із цим додатком найменший оклад спеціаліста становить 2 500 грн., а керівника – 5 300 грн.

У результаті впорядкування уніфіковано посадові оклади за посадами, передбаченими додатками 51 та 53 до Постанови № 268. Відтепер посадові оклади головних спеціалістів зрівнялися з окладами головних державних соціальних інспекторів. Те саме стосується й провідних спеціалістів – їхні посадові оклади дорівнюватимуть окладам державних соціальних інспекторів.

Ще раз звертаємо увагу, що Схема посадових окладів, наведена в додатку 54 до зміненої Постанови № 268, застосовується до тих керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів, які не представляють інтереси ОТГ.

Звертаємо увагу, що зазнали змін також примітки до додатків 50, 51 та 54 до Постанови № 268. Ідеться про посаду адміністратора, яка на сьогодні може вводитись до виконавчих органів відповідних рад лише за умови створення центру надання адміністративних послуг. Фінансування таких центрів має здійснюватись коштом відповідних місцевих бюджетів.

Нагадаємо: за визначенням ст. 12 Закону від 06.09.12 р. № 5203-VІ «Про адміністративні послуги» центром надання адмінпослуг є постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ, зокрема ОМС, у якому надаються адмінпослуги через адміністратора шляхом його взаємодії із суб‘єктами надання цих послуг.

Додамо, що додаток 57 до Постанови № 268 не змінився, тому надбавки за ранги посадовцям ОМС та ОТГ мають виплачуватись у раніше визначених цим документом розмірах.

Важливим є те, що, як і до внесення змін, згідно з Постановою № 268 у межах затвердженого фонду оплати праці працівникам можуть установлюватись:

  • доплати за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників;
  • доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності;
  • надбавка за знання та використання в роботі іноземної мови;
  • надбавка за почесне звання «заслужений»;
  • надбавка за вислугу років. Також на раніше діючих засадах можуть виплачуватись премії, надаватись матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та допомога для оздоровлення при наданні щорічної відпустки.

Оплата праці службовців ОМС

Суттєво змінився й додаток 55, яким визначаються посадові оклади службовців апарату ОМС. З цього додатка згідно з Постановою № 353 виключено позиції, що стосувались службовців органів виконавчої влади, судів та інших органів. Тож відтепер згідно зі Схемою цього додатка визначатимуться оклади службовців апарату (секретаріату) ОМС та органів прокуратури.

Будьмо уважними: зараз у додатку 55 до Постанови № 268 посади службовців для таких структур, як виконавчі органи ОМС, не передбачено. Тому посади службовців, вочевидь, мають бути лише в штатах апаратів (секретаріатів) відповідних ОМС (обласних, міських, районних, сільських, селищних).

Як бачимо, деяку диференціацію розмірів посадових окладів цих працівників передбачено. Наприклад, найнижчий посадовий оклад службовця (діловода, секретаря, архіваріуса, експедитора) становить 1 895 грн., завідувача архіву, складу – 2 275 грн., секретаря керівника, відповідального чергового – 2 144 грн.

До внесення змін усі оклади таких працівників установлювались на рівні 1 723 грн.

Отже, невідкладно впорядковуємо умови оплати праці керівників, спеціалістів та службовців рад усіх рівнів, їх виконавчих органів. Звісно, для цього треба внести зміни до локальних положень про оплату праці працівників відповідних рад. Не зайвим буде затвердити ці розроблені документи рішенням сесії відповідної ради. Також слід розробити нові штатні розписи та ухвалити їх у встановленому порядку. Зазначимо, що змінена структура ради чи її виконавчих органів має бути затверджена сесією ради.

Ще одне застереження: норма частини першої ст. 51 Бюджетного кодексу повною мірою стосується ОМС. Ідеться про те, що керівники бюджетних установ мають утримувати чисельність працівників та здійснювати фактичні видатки на заробітну плату, включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду зарплати, затвердженого в кошторисах цих установ. Тому тим радам, у яких фонд оплати праці обмежений, слід переглянути розміри встановлених працівникам надбавок, доплат, а також премій та матеріальної допомоги. У крайньому разі, їм доведеться зменшити кількість штатних посад.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали