Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Рішення інспектора держгеокадастру: оформлення та оскарження

Зінаїда Козюк

13.06.2017 4124 0 1


Для кого ця стаття: для землевласників та користувачів земельних ділянок.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: на що сільгосппідприємству звертати увагу при складанні протоколу держінспектором щодо порушень, пов’язаних із використанням та охороною земель.


У статті «Що буде за порушення користування земельною ділянкою?» ми ознайомили вас із повноваженнями держінспектора Держгеокадастру, який розглядає справи стосовно правопорушень у сфері держконтролю за використанням та охороною земель.

Главою 7 КУпАП передбачено відповідальність за порушення у сфері охорони природи, використання природних ресурсів. Інструкція, затверджена наказом Мінагрополітики від 19.01.17 р. № 6 (далі – Інструкція № 6), визначає порядок оформлення матеріалів у разі виявлення інспекторами Держгеокадастру порушень вимог земельного законодавства, їх облік, розгляд, а також оскарження та контроль за провадженнями у справах. Як оформляти матеріали про такі адмінправопорушення та на що при цьому звертати увагу сільгосппідприємствам, розповімо в цій статті.

Оформлення протоколу

У разі виявлення порушення, за яке передбачено адміністративну відповідальність, держінспектор складає протокол за формою, затвердженою Інструкцією № 6.

Протокол складається державною мовою у двох примірниках, розбірливим почерком. Виправлення засвідчуються підписами держінспектора, який склав протокол, та особи, на яку він складається (далі – особа). Після підписання протоколу особою не допускаються закреслення чи виправлення в протоколі, а також здійснення додаткових записів (п. 1–4 розд. 2 Інструкції № 6).

Особа має право надати в протоколі пояснення та зауваження щодо його змісту, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання. У разі відмови від надання пояснень у протоколі чи від його підписання про це обов’язково робиться відповідний запис.

Отже, краще одразу викласти свої пояснення та зауваження до протоколу, хоча їх відсутність не вважається порушенням. Згодом, при розгляді справи по суті або оскарженні винесеного рішення, після вивчення всіх матеріалів особа може викласти свою думку.

У протоколі обов’язково робиться відмітка про роз’яснення особі її прав та обов’язків, передбачених ст. 268 КУпАП, а також про повідомлення її про час і місце розгляду справи про адмінправопорушення (п. 6 розд. 2 Інструкції № 6).

Якщо держінспектор при складанні протоколу не може визначити час і місце розгляду справи, він направляє рекомендованим листом з повідомленням про вручення особі повідомлення про розгляд справи не пізніше як за 5 діб до дня розгляду справи.

Слід зазначити, що відмова особи від підписання протоколу та надання пояснень не припиняє провадження у справі про адмінправопорушення.

Розгляд справи про адмінправопорушення

Справу розглядає державний інспектор Держгеокадастру, якого уповноважено наказом Держгеокадастру розглядати справи у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

Справа про адмінправопорушення розглядається за місцем його вчинення у 15-денний строк з дня одержання держінспектором протоколу про адмінправопорушення та інших матеріалів справи (п. 1, 2 розд. 3 Інструкції № 6).

Адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – два місяці з дня його виявлення.

Винесення постанови

Розглянувши справу про адмінправопорушення, держінспектор виносить одну з постанов, передбачених п. 7 розд. 3 Інструкції № 6:

  • про накладення адмінстягнення;
  • закриття справи.

Постанова про закриття справи виноситься на таких підставах: у разі відсутності події та складу адмінправопорушення; неосудності особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність; видання акта амністії, якщо він усуває адмінвідповідальність; закінчення на момент розгляду справи строків накладення стягнення (два місяці); наявність з того самого факту щодо цієї особи постанови компетентного органу про накладення адмінстягнення або нескасованої постанови про закриття справи про адмінправопорушення; смерть особи, щодо якої було розпочато провадження у справі (ст. 247 КУпАП).

Якщо при розгляді справи держінспектор дійде висновку про наявність у порушенні ознак кримінального правопорушення, він передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування (ст. 253 КУпАП). У такому випадку також виноситься постанова про закриття справи, яка надсилається до вищезазначених органів разом із матеріалами справи. До органів прокуратури, органів досудового розслідування направляються оригінали документів (п. 9 розд. 3 Інструкції № 6).

У п. 10 розд. 3 Інструкції № 6 встановлено вимоги до складання вказаних постанов. Тому недотримання вимог може стати суттєвим фактом, на який можна посилатися при їх оскарженні.

Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи.

Таким чином, період між початком розгляду справи та прийняттям остаточного рішення може становити 15 днів. Якщо ж держінспектор бажає одразу розглянути справу, особа може звернутися до ст. 268 КУпАП та скористатися правом заявляти клопотання. За клопотанням про перенесення справи та з урахуванням обставин держінспектор може відкласти її розгляд. Законодавство не обмежує кількість заявлених клопотань з одного і того ж питання. За цей час особа може досконально підготуватися до розгляду справи та надати докази в обґрунтування та на захист своєї позиції.

Копія постанови протягом 3 днів вручається особі (потерпілому – на його прохання) під підпис, а якщо вона надсилається поштою, про це робиться відповідна відмітка у справі.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку її оскарження (п. 4 розд. 4 Інструкції № 6).

Оскарження постанови

Постанову може бути оскаржено прокурором, особою, щодо якої її винесено, а також потерпілим. Скарга на постанову подається протягом 10 днів із дня її винесення держінспектору вищого рівня або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд у порядку та з особливостями, визначеними КУпАП (п. 2, 3 розд. 4 Інструкції № 6).

За результатами розгляду скарги постанову про накладення адмінстягнення може бути скасовано або змінено Головним державним інспектором України чи його першим заступником (особами, що їх заміщують), головними держінспекторами в АР Крим, області, містах Києві та Севастополі, районі чи їх першими заступниками (особами, що їх заміщують). У такому разі виноситься рішення про скасування чи зміну постанови у справі про адмінправопорушення встановленої форми.

Тобто постанова набирає законної сили через 10 днів із дня винесення та в разі її неоскарження.

Скасування постанови та її примусове виконання

Скасування постанови із закриттям провадження у справі тягне за собою повернення стягнених грошових сум, а також скасування інших обмежень, пов’язаних із цією постановою (п. 10 розд. 4 Інструкції № 6).

Постанова про накладення адмінстягнення у вигляді штрафу підлягає примусовому виконанню не раніше як через 15 днів із дня вручення особі, щодо якої її винесено, а в разі оскарження такої постанови – не раніше як через 15 днів із дня повідомлення про залишення скарги без задоволення (п. 4 розд. 5 Інструкції № 6).

Не підлягає виконанню постанова, якщо її не було звернуто до виконання протягом 3 місяців із дня винесення (п. 6 розд. 5 Інструкції № 6).

Тобто, перш ніж виконувати постанову, слід упевнитися у відсутності підстав для її оскарження. Навіть ураховуючи те, що штрафні санкції за адміністративне правопорушення невеликі, не треба забувати про кримінальну відповідальність. Державний інспектор може ініціювати розгляд справи в кримінальному провадженні, а там уже зовсім інші штрафи та відповідальність.

Висновки

При виявленні порушення земельного законодавства державний інспектор складає протокол у двох екземплярах.

Відмова особи, яка притягається до адмінвідповідальності, від підписання протоколу та надання пояснень не припиняє провадження в справі.

Справа розглядається в 15-денний строк. Недотримання вимог до складання постанов, передбачених Інструкцією № 6, може стати суттєвим фактом, на який можна посилатися при оскарженні постанови.

Постанову може бути оскаржено прокурором, особою, щодо якої її винесено, а також потерпілим. Скарга на постанову подається протягом 10 днів із дня її винесення держінспектору вищого рівня або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали